Finns det någon som har köpt eller vet ungefär hur mycket man kan tjäna på att köpa kök i Polen.

Har hört att man kan nästan halvera kostnaden på ett Ikeakök bara genom att köpa det på Ikea i Polen, låter ju bra iaf. :)

Mvh. Kristoffer
 
Det tror jag inte riktigt - jag tittade på Ikea Polen, Ikea Sverige och Forex för kursen.

Ett standard Faktum 60cm bänkskåp kostart 160 PLN vilket blir 352 SEK. Ikea Sverige tar 395 SEK för samma.

Så visst finns det pengar att tjäna - men hälften är det nog inte. Ikea Sverige har väl dessutom köksrabat ? 10% på köp över 10000 (man får en tusenlapp per 10 tkr).

http://www.ikea.pl (Kök heter tydligen Kucnia)
http://www.ikea.se
http://www.forex.se
 
Jag har precis köpt kök fr. Polen , dem kom och monterade på plats , helt perfeckt , svart granitskiva mm. Jag är jättenöjd .
 
vem köpte du av?
 
Jag har haft nära vänner som köpte kök i Polen p.g.a att hans föräldrar kommer från Polen men det var rena katastrofen då de fick byta luckorna 8 ggr p.g.a dålig kvalit'e...
Det slutade med att de sålde lägenheten direkt efter den sista leveransen luckor var uppsatta för de orkade inte med mer problem...
 
Angelven skrev:
Det tror jag inte riktigt - jag tittade på Ikea Polen, Ikea Sverige och Forex för kursen.

Ett standard Faktum 60cm bänkskåp kostart 160 PLN vilket blir 352 SEK. Ikea Sverige tar 395 SEK för samma.
Men då jämför du ett skåp komplett med lucka i Polen med vad det kostar att köpa enbart en skåpstomme i Sverige. Den jämförelsen blir lite missvisande.

Nu vet jag inte exakt vad du jämförde (och priserna kan ha ändrats något sedan dess) men om man tar några exempel:

En Faktum bänkskåpstomme 60 cm kostar 295kr resp 90 zloty=192kr (65%).

Ett Faktum diskbänkskåp med Nexus lucka kostar 520kr resp 155 zloyt=330kr (64%).

Ett Frostig integrerat kyl/frysskåp kostar 5495kr resp 1299 zloty=2765kr (50%)
 
Det kanske är på sin plats att påpeka att den här tråden har vilat i 7 år, och väcktes av en användares första inlägg om hur bra det fungerar som dock inte nämner ngn. speciell firma. Formuleringen, och lite andra faktorer gör att vi moderatorer har specialgranskning av den här tråden.
 
Vi har en son som bott i Polen (i lägenhet)
Han flyttade 4 gånger och det var i relativt nya lägenheter. 2 - 4 år gamla.
Det var genomgående riktigt usel kvalitet på köken.
Man förstår om det inte finns pengar till bättre men i längden måste det bli dyrt.
Det mesta var trasigt och han fick laga med lim för att det skulle hålla ihop.
Om det var IKEA vet jag inte......
Gränsen för var dålig kvalitet är nådd är passerad ordentligt.
 
Köksmarknaden i Polen fungerar annorlunda. Visst finns det sk kökstillverkare, men de allra allra flesta bygger från scratch och anpassat. "Snickarna", eller rättare sagt skivmontörerna bygger köken av halvfabrikat, dvs skivor, gångjärn och luckor. Sedan sätts dessa ihop hos kunden.

Luckor är av riktigt bra kvalitet, tvärtemot vad någon skrev i tråden, men...!
Missförståndet börjar då medelsvensson förutsätter att saker blir automatiskt billiga för att de är köpta i Polen, och eftersom kvalitetsspektrumet är bredare än hemmavid, går Svensson loss på det billigaste han hittar, t ex IKEA i Polen eller någon mindre nogräknad snickare. Sedan skrivs halvsanningar och hur totalt genomusla luckor eller annat det finns i land X.
Personligen har jag aldrig sett en köksluckor som är så dåliga som det antyds i tråden. Vad gör ni med dem? Bankar dem med slägga?
Köksluckor av utmärkt kvalitet (ek, körsbär, både ram och spegel) kostar runt 2500 kr/m2 och kan jämföras med de bästa från Kvänum. Standardstommar är alltid 18 mm plus 1 mm faner.
 
hempularen skrev:
Det kanske är på sin plats att påpeka att den här tråden har vilat i 7 år, och väcktes av en användares första inlägg om hur bra det fungerar som dock inte nämner ngn. speciell firma. Formuleringen, och lite andra faktorer gör att vi moderatorer har specialgranskning av den här tråden.
Givetvis. My bad. Jag kollade inte datumet på inlägget jag citerade. Mycket har säkert hänt på den tiden.

Men jag gav i alla fall en dagsaktuell bild av prisläget, så ingen mer gör samma misstag och läser inlägget och tror att det gäller idag.
 
Bra att du iaf var vaken hempularen ;)

Isolde:

Jag relaterar bara till vad jag hörde av dem och vad jag själv såg flera ggr om och det var inga billiga skitluckor de beställde och det var massiva ekluckor som bara slog sig gång på gång...
 
lol, snygg bump på tråden, duktigt suspekt :)

On topic så är jag än så länge nöjd med min polenresa som jag gjorde i förrgår. Kan tillgodoräkna mig mina svenskinköpta svarta whirlpool induktionshäll + micro + pyrolysugn som "gratis" eftersom det är vad jag sparade på att handla köksstommar+luckor på i Polen. IKEA dock, men det var också vad jag eftersökte då det alltid haft god kvalitét och överlevt mina nyårsfester (där även slägga förekommit).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.