ullberg
eibmarkt.de & voltus.de har jag använt och varit nöjd med, my-knx-shop har jag inte provat, har ju dock trusted shops-logon som ska vara ett rätt bra kvalitetstecken, även om det var ganska få omdömen.
/U
 
Enkelt stickprov på "ABB SV/S30.640.5" ger följande:
eibmarkt: €251,95
voltus: €242,17
my-knx: €234,43
Frakt och annat ej kollat.
(Jag behöver nätdel ;-)
 
ullberg
Det är ofta viktigare att välja rätt produkt (rätt leverantör) än att välja rätt återförsäljare (även om 17€ också är pengar). I just detta fall tycker jag EIBmarkts eget märke gör bra ifrån sig:

http://www.eibmarkt.com/cgi-bin/eibmarkt.storefront/EN/Product/N000601-DR1?PID=EN_N000601-DR1

149€ och då är dessutom själva trafon kraftigare (2,5A) än vad som är max på en linje (640mA), så den där kan mata flera linjer (kanske osannolikt i en villa) eller mata något annat som vill ha runt 29 VDC (det går bra att justera ner bussspännigen till 24V om man vill det)

Sen kanske inte alla EIBmarkts prylar ha de bästa applikationerna (då är generellt exv. ABB mycket bättre, en av de bästa skulle jag säga) men i detta fall spelar det ingen roll och jag kör ett par andra EIBmarkt-prylar, lägger man till prisvärdhet brukar de göra rätt bra ifrån sig.

/U
 
ullberg
Nja själv kör jag en IP router från Siemens. Har dock varit i kontakt med anläggningar där denna sitter. Där hade vi problem med att det inte gick att programmera routern, iof. funkade grundinställningarna så vi struntade i det, men jag gissar att den inte gör någon filtrering (om man nu hade velat ha det) och det hade också varit struligt om man bestämt skulle ha ex. fast IP (där löste vi det med DHCP-reservationer).

Jag har däremot satt några av deras rörelsedeckare med constant light, och också deras 16A brytaraktor (dock inte 16A på alla kanaler, viktigt vid jämförelser), båda funkar och ligger bra i pris, men som sagt, applikationen känns inte lika bra som exv. ABBs (för 99% av alla tillämpningar funkar den, med när man väl behöver någon specialfunktion är man glad att ABB redan lagt in den istället för att behöva realisera den i någon server eller liknande).

Sen är dokumentationen av EIBmarkts egna prylar ofta ganska knapphändig. Iof. är ABBs ofta så omfattande att det nästan blir irriterande, åtminstone när man börjar bli lite van användare, men i början var det trevligt att kunna förstå bättre...

/U
 
Ok, tack. En fråga jag också hade är att visst behöver jag en router, inte bara IP interface? Med ett IP interface kan jag inte interagera med KNX via ethernet, eller hur? Jag är inte säker på skillnade mellan interface och router.
 
ullberg
Grovt: ett ip-interface klarar en samtida uppkoppling och en router oändligt många (praktiskt finns det kanske en gräns). Tror dock det nu för tiden finns ip-interface som klarar mer än en (typ ett par)

ett interface gör point to point kopplingar (typ sessioner) mha IP-tunneling, en router gör point to multipoint (multicast) mha IP-routing.

De flesta saker på LAN-sidan klarar sig med IP-tunneling, givet då att man klarar sig med bara en samtida (vill programera från ETS => måste koppla ner kopplingen från visualiseringsservern), tror dock Giras HS är ett undantag, den tror jag kräver en IP-router, är dock inte 100 på det.

Så: det är åtminstone lite mer framtidssäkrat att köra en router.

/U
 
  • Gilla
nets
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.