Är det någon på formuet som varit utomlands och inhandlat kakel, klinkers mm?

Vi har funderingar på att åka till Polen, där vi har hittat så bra priser som ibland en femtedel av det svenska. Någon som varit i Polen och några bra tips att delge??

/Danno
 
Hej Danno,
Var i Polen förra sommaren och köpte klinkers, kakel, blandare och handfat. Mycket prisvärt. Tror att jag beskrivit det i forumet men jag har misstagit mig förut, så här kommer det igen:
Fint kakel/klinkers brukar inte finnas på lager och leverans TILL Polen tar 1-2 veckor. Mao gör en rekrunda och fixa transport till när varorna har kommit till Polen. Om du hämtar sakerna själv ta färjan direkt från Polen. Skatta INTE i gränsen Polen/Tyskland. Har aldrig mött så många statsanställda nazityskar samtidigt, blir förbannad bara jag tänker på det.... >:(

mvh
David

 
Nämen hej David! Vi var ju hemma hos dig och Lisa och kollade in erat fantastiska hus. Vi blev helimpade. Tack igen för alla goda råd vi fick ta del av. Vi är evigt tacksamma!

Det här med Polen, jag antar att det finns en viss risk att fastna i tullen, men kan väl komma undan det när Polen går med i EU?? Hur gjorde ni?
/D
 
Jamen det var ni ju. :-[
Kanske dags för ett senilitetstest. Tyckte jag kände igen signaturen. :-[ :-[ :-[

Nu när Polen går med i EU finns det ingen moms att komma undan. Det är/kommer att bli 22% moms på varorna i Polen och du ska inte behöva betala mer när du för varorna över till Sverige. Det är bara att börja konsumera polskt. ;)

Vad vi hört så måste man vara företagare för att få köpa transport av de stora företagen. Said tipsade mig om att de inte har långtradare i Polen och att en lastbil kostar c:a 8.000 SEK. Vi fixade dock en privat transport och betalade antagligen överpris. Å andra sidan blåste den personen bara genom den svenska tullen så vi slapp svensk moms. ;)

mvh
David


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.