Hej alla

Vi vill inget hellre än att någon gång få äga vår egen gård (mindre sådan). Tänkte höra om någon vet om man kan köpa mark av en bonde ( 3 - 4 hektar) för att där bygga hus + stall. Hur är bestämmelserna?

Är något sådant helt orealistiskt, eller? Nån som gjort så? Priser??

Jag är helt okunnig om sånt här men vill gärna veta mer!
 
I vilken del av landet vill ni ha er gård?
 
Vi bor i Västmanland, mellan Sala och Uppsala.
Har bott här en tid och stortrivs, barnen har kompisar och vi har jobb..............frågan är bara om vi någonsin kommer att få vår drömgård. Hoppet finns! :)
 
Min uppfattning är att jordbruket brottas med stora lönsamhets problem och en hög snittålder på jordbrukarna. Ändrade bidragssystem i kombination med generationsskifte öppnar för stor omsättning på jordbruksfastigheter. Titta ut en lämplig gård och fråga ägaren om de är villiga att sälja. Ni kanske inte vill ha all mark, frga dp kringliggande grannfastigheter om de vill köpa marken.
 
Annie! Det låter som om jag kunde ha skrivit mailet :D
Vi ville oxå köpa en bit mark att bygga vår drömgård (liten sådan). Har jagat ALLA bönder runt Ängelholm (skåne) med smicker, smör och hot (nej, men skulle gärna vilja hota lite ;)). Men ingen vill sälja vad jag vill ha, en ville sälja på olämpligt ställe sidan om 90 väg utan ngn stans att ta sig över (har dotter på 2 1/2 år) så det var inget alternativ. Har tom ringt Lunds stiftelse som äger en del mark här men de har arranderat ut jorden och vill/kan inte sälja den. Så jag har gett upp (för tillfället) och ska bygga på kommunal tomt. Men drömmen finns kvar!
LYCKA TILL! Ge dig inte i första taget ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.