Då norrmännen tar ut helt hutlösa priser på sina vitvaror tänkte jag köpa mina i Sverige och sen installera dem här i Norge.

Jag skall köpa ny häll och ugn, är det något jag bör tänka på för att vara säker på att det skall fungera ? Som jag förstått det är det skillnad på nätanslutningen i Norge och Sverige och jag vill inte köpa något som sen visar sig vara icke-kompatibelt med Norsk standard.

Det jag ser på är följande:


http://www.tretti.se/vitvaror/inbyggnadshallar/induktionshallar/siemens-eh651te11e
http://www.tretti.se/vitvaror/inbyggnadsugnar/rostfria/bosch-hba63a150s#reviews_a
http://www.tretti.se/vitvaror/inbyggnadsugnar/rostfria/siemens-hb-73a4540s
 
Du är troligen begränsad till apparater som vill ha 230V. Men jag tror att det på vissa håll finns 400V att tillgå. Ta reda på om det är så där du bor
 
Och de vitvaror du länkar till kommer att fungera fint
 
Dök ner på golvet och tog några bilder. Dels på kontakten och sen på dosan kontakten går in i.

Vad jag kan se står det 25A och 380v och 2P (= 2fas ?).

El är inte min starka sida men vad jag kan minnas så finns det ingen 25A säkring i proppskåpet (högst 16A har jag för mig), hur funkar det med de 25A som står på dosan ? Eller är det att kablen dit är dimensionerad för högst 25A och så har man i mitt kök 'bara' lagt in 16A ?

Fullt möjligt jag blandar ihop begrepp och uttryck här så rätt mig gärna om jag tänker snett.
 
  • IMAG0147.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0150.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du en spänningsprovare?
 
Blir nog ta en runda via Clasohlson och skaffa en multimeter tror jag. Återkommer!
 
Lini skrev:
Blir nog ta en runda via Clasohlson och skaffa en multimeter tror jag. Återkommer!
Av märkningen på kontakten framgår det att följande: 380 V 2 faser och skyddsjord. Om det är 380 (400) V volt utan nolla i uttaget. Då är är det inte möjligt att ansluta många morderna hällar utan en ombyggnad av gruppledningen.

Dom flesta moderna hällar har 230 V elementspänning och kräver 1 ,2 eller 3 faser + nolla + skyddsjord ( valbart ofta) för att fungera. Att köra utan nolla resulterar i att styrelektroniken förstörs direkt.

Utan ombyggnad av elinstallationen, då finns en typ av spis att välja. Den är 2 / 3 fas (P) 400 V + skyddsjord. Den modellen har 400 V elementspänning och brukar vara kopplade för 3 fas 400V utan nolla, men kan ofta kopplas om till 2 fas 400 V utan nolla.
 
Redigerat:
Tobbe_3 skrev:
Av märkningen på kontakten framgår det att följande: 380 V 2 faser och skyddsjord. Om det är 380 (400) V volt utan nolla i uttaget. Då är är det inte möjligt att ansluta många morderna hällar utan en ombyggnad av gruppledningen.

Dom flesta moderna hällar har 230 V elementspänning och kräver 1 ,2 eller 3 faser + nolla + skyddsjord ( valbart ofta) för att fungera. Att köra utan nolla resulterar i att styrelektroniken förstörs direkt.

Utan ombyggnad av elinstallationen, då finns en typ av spis att välja. Den är 2 / 3 fas (P) 400 V + skyddsjord. Den modellen har 400 V elementspänning och brukar vara kopplade för 3 fas 400V utan nolla, men kan ofta kopplas om till 2 fas 400 V utan nolla.
Bäst hoppas på det är felmarkerat då alltså ;)
 
Lini skrev:
Bäst hoppas på det är felmarkerat då alltså ;)
Tyvärr är risken att det stämmer. Om det bara är 16A säkringar i centralen, då är det troligt att det är 2 fas 400v + skyddsjord i uttaget. (utan nolla) En 16 A säkring på 1 fas 230 V +nolla+ skyddsjord klarar bara 3680 W, vilket är otillräckligt för en spis.
 
Tobbe_3 skrev:
Tyvärr är risken att det stämmer. Om det bara är 16A säkringar i centralen, då är det troligt att det är 2 fas 400v + skyddsjord i uttaget. (utan nolla) En 16 A säkring på 1 fas 230 V +nolla+ skyddsjord klarar bara 3680 W, vilket är otillräckligt för en spis.
Ja den jag ser på vill ju ha 7200 W . Men de som bodde där tidigare har ju haft en 'halvmodern' spis/ugn-kombination. Kan det verkligen ha varit så att den klarade sig på halva effekten ?

Och om man vill göra om det här så att den klarar det jag vill sätta in, vad innebär det rent praktiskt ? Och är det dyra ingrepp ? (centralen är kanske 10m från uttaget).

Är det här typiskt för norge eller typiskt för gamla hus ?
 
Installationer med 3 fas utan nolla förekommer även i en del svenska villor. Det funkar utmärkt med 400V spisar.

Din häll vill nog ha 2 fas +nolla+skyddsjord 230 V Det ger en effekt på 3680 W * 2 =7360 W.

Den nuvarnde inst. klarar 400 V* 16 A= 6400 W, effekten räcker nog men det finns ingen nolla.


Om det inte finns speciella regler i Norge. Då krävs nog att en nolla dras fram från gruppcentralen. Nollan skall ha dimension som fasledarena (minst 2,5 mm2).

Det finns en fuskkoppling som kan "funka" men den beskriver jag inte eftersom den är otillåten och FARLIG.
 
I Norge är det typiskt att ha 230V mellan faserna vad jag förstått, speciellt i äldre anläggningar. Att det står 380 på uttaget behöver inte betyda mer än att uttaget är godkänt för det. Mät så får du veta!
 
Du har 230V i uttaget.
Kolla vid elcentralen om det inte finns en säkring märkt KOMFYR eller TEKNISK STIKK.
Om den är märkt 20A eller 25A så kan du han den till hällen utan problem, men om den är märkt 16A så kan du inte använda den på full effekt. Om den är märkt 16A kan du ha den till ugnen och dra fram en nykabel till hällen.

Christer(elektriker i Norge)
 
sven s skrev:
Du har 230V i uttaget.
Kolla vid elcentralen om det inte finns en säkring märkt KOMFYR eller TEKNISK STIKK.
Om den är märkt 20A eller 25A så kan du han den till hällen utan problem, men om den är märkt 16A så kan du inte använda den på full effekt. Om den är märkt 16A kan du ha den till ugnen och dra fram en nykabel till hällen.

Christer(elektriker i Norge)
Fråga Har man inte två säkringar per grupp i norska IT-nät. (en per fas).

Är inte 16 A 230 V för lite för en spis. I Sverige var spisarna ofta anslutna med 20 A säkring i gamla enfaslägenher eller numera 3* 16A 400 V
 
Tobbe_3 skrev:
Installationer med 3 fas utan nolla förekommer även i en del svenska villor. Det funkar utmärkt med 400V spisar.

Din häll vill nog ha 2 fas +nolla+skyddsjord 230 V Det ger en effekt på 3680 W * 2 =7360 W.

Den nuvarnde inst. klarar 400 V* 16 A= 6400 W, effekten räcker nog men det finns ingen nolla.


Om det inte finns speciella regler i Norge. Då krävs nog att en nolla dras fram från gruppcentralen. Nollan skall ha dimension som fasledarena (minst 2,5 mm2).

Det finns en fuskkoppling som kan "funka" men den beskriver jag inte eftersom den är otillåten och FARLIG.
Tja, har man ingen JFB så, KAN den funka....
....tills den går av på fel ställe, vill säga:(

Nej, detta är som sagt INTE till att rekomendera!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.