Hej

Jag funderar över att köpa ett flerfamiljshus på exekutiv auktion för att sedan renovera och hyra ut.
Eftersom jag inte vet om jag kommer att få huset har jag inte bildat något bolag än.
Spelar det någon roll om jag köper huset som privatperson eller om jag köper det via ett nybildat företag?
Kan jag "sälja" huset till mitt nya företag för samma summa som jag köpte det för privat?
Jag vill ju också att renoveringskostnaderna ska bli avdragsgilla.

mvh
/Fredrik
 
Om du först köper det som privatperson och sen säljer till ditt företag så får du dubbla lagfartskostnader.
 
Renoveringskostnaderna är avdragsgilla för näringsfastighet. Du behöver inte ha ett företag, det har inte de flesta som har enbart ett hyreshus.
Du kvittar utgifter mot inkomster och sänker således beskattningen vinsten från uthyrningen.
Större investeringar kan du ta på flera år.
 
Ok, tack för svaren.

Om jag halkar in lite på skattefrågorna då.
Låt oss för enkelhetens skull säga att jag kan få in 20.000:- i hyra varje månad och att mina utgifter ligger på 10.000:-
Hur beskattas överskottet? Hur fungerar det med momsen på mina inkomster och utgifter?
Räntan på mina lån, är den avdragsgill som vanligt?
Jag antar att det skiljer sig lite om man har ett företag eller inte (angående momsen).
Det blev en hel del nya frågetecken, jag är tacksam om någon kan hjälpa mig räta ut dem.

mvh
/Fredrik
 
Kolla med skatteverket direkt. Det är betydligt säkrare än här!!
 
Om det är bostadsfastighet så lägger du ingen moms på hyran, men du får inte heller dra av momsen på material och tjänster.

Köper du privat så har du per automatik startat en näringsverksamhet, när du äger en näringsfastighet.

Dina intäkter minus dina utgofter såsom material, energi, pennor och räntekostnader blir din vinst som beskattas. Det är för mycket att förklara, köp eller låna gärna en bok i ämnet, det finns tusentals. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.