Tittar på ett hus som jag eventuellt ska köpa men det är mkt som ska göras på huset, dock så kan man säkert få det riktigt fint.

En av sakerna som jag funderar på är fasaden, den är idag i puts men problemet är att putsen har börjat släppa på sina ställen.
Mäklaren sa att ägaren har reparerat putsen på sina ställen tidigare.

Frågan är om det är smidigt att renovera putsen där det har lossnat och ändå få det att se vettigt ut?
Jag ska egentligen bara bo där några år så att om det lossnar om 10 år igen är inte hela världen.

Jag pratade med en byggfirma som sa att de gärna gör jobbet men att man ska vara beredd på att det ser lite annorlundare ut just där man har repararerat.
Det verkar ju inte bra alls! :O


Vad tror ni om det?
 
vad det är för puts? ( kalkputs, KC puts, ?)
vad finns under putsen? ( trä, tegel, betong, skiva ?)
orsak till sprickor? ( sättningar, frostsprängning?)
Är putsen målat? Vilken sort av färg? ( kalkfärg, plastfärg?)

Värst om huset sätter sej - det har spruckit innan och tydligen fortsätter att spricka. Sättningen är pågående och har ej stabiliserat sej.
Värst om det är plastfärg som orsakat bortfall - färgen skall tas bort, kanske putsen också och man får börja om från början.
fundera på orsaken till sprickor ....
gaia
 
gaia skrev:
vad det är för puts? ( kalkputs, KC puts, ?)
vad finns under putsen? ( trä, tegel, betong, skiva ?)
orsak till sprickor? ( sättningar, frostsprängning?)
Är putsen målat? Vilken sort av färg? ( kalkfärg, plastfärg?)

Värst om huset sätter sej - det har spruckit innan och tydligen fortsätter att spricka. Sättningen är pågående och har ej stabiliserat sej.
Värst om det är plastfärg som orsakat bortfall - färgen skall tas bort, kanske putsen också och man får börja om från början.
fundera på orsaken till sprickor ....
gaia
Hej!

Har ingen aning om vad det är för typ av puts, vet inte heller skillnaden på olika puts-varianter.

Under putsen finns trä.
Om det är målat vet jag inte men det är vitt iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.