har tänkt på en sak.
nu när ränter o sånt e relativt lågt varför köper då folk hus som galningar för överpris.

alltså om e kåk e värd 500000 när ränterna e höga. blir den ju 1-2 ev 300000 kr dyrare när ränterna e låga pga att fler då köper hus. jag har då fått för mig att det e bättre o köpa hus då ränter e höga. det kan ju bara bli bättre. köpa en dyr kåk med låg ränta kan ju bara bli sämmre. visst man kan ju låsa rätter mm men det räcker ju inte hur långt som helst
eller har jag fel ??? ???
 
Det är ju lite svårt att spekulera i sitt boende. Om man nu råkar vilja ha barn och känner sig lite trångbodd i sin tvåa med två barn och räntorna fortfarande är lika låga så kanske man köper ett hus just nu i alla fall, trots låga räntor. Och lägger lite mer pengar på att amortera istället för att betala räntor för att förhoppningsvis ha lite mindre lån kvar den dagen r'ntorna börja stiga.

Men kan man välja, så visst är det bäst att köpa hus då de är billiga! Men det är ju inte alltid man kan välja sånt...
 
Det är väl mycket frågan om vad det kostar att bo,
och vad man har råd med.

Det är väl som Sophia skriver, att man vill kosta på sig
det man har råd till, och som man tycker är värt pengarna. Och man vill göra det nu, inte när finansanalytikerna
säger att det är "läge".

Om man bara ser till räntekostnaden, så kostar det lika
mycket att bo i en enmiljonskåk till 6% ränta,
som att bo i en tvåmiljons dito till 3% ränta.

Och om vi tittar i backspegeln: när räntan var 6% var
det väl ingen som visste att den snart skulle sjunka till
hälften.

Och nu VET vi inte att den skall stiga till det dubbla.

Vänta med att köpa hus, och du kanske kommer att ha
missat några år med fint boende (va, varför steg inte räntan?)

KoW

PS: Räntan på mitt första hypotekslån
(som man fick tigga sig till) var 15,75%.

Jag har aldrig ångrat att vi köpte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.