Hejhej!
Har lite bekymmer med kronofoden.
Jag och min sambo har köpt hus via kronofogden och ska ha tillträde den 14 oktober. Nu till det som är lite oklart är hur vi får nyklarna till huset.
Vi har pratat med kronofogden flera gånger och har fått olika svar varje gång.
För den ena säger att vi ska få nyklarna av kronofogden och en annan säger att vi själva ska gå knacka på och säga vi ska ha nyklarna av förra ägarn.
Men det verka jäkligt konstigt om vi själva ska gå knacka på och säga att det är vi som har köpt ditt hus och vi vill ha nyklarna nu.
Sen är jag inte så sugen på det hellre.
För han har en stor hund som är inte helt hundra och ägaren är inte hellre så frisk.
Så är det nån som vet hur det går till och har köpt hus via kronofogden
 
Du ska få nycklarna av Kronofogden på tillträdesdagen. Skulle den tidigare ägaren då inte ha flyttat ut, hjälper Kronofogden till med avhysningen. Var beredd på att detta moment ibland kan ta lite tid.

När du väl har tillträtt huset, rekommenderar jag dig att byta samtliga lås.
 
Okok då vet jag. Men det är konstigt att man har fått olika svar kronofogden. dom verka inte riktigt ha kolla på allt.
Mmm det har vi räknat med att vi kommer få göra. Han har kanske flyttat men han har nog lämnat kvar alla sina saker och det var inte lite saker.
Aa det är det första jag ska göra när vi får tillträtt. vet ju inte om dom har några nyklar kvar.
Tack för snabbt svar
 
D
Jag har för mig att kronofogden ombesörjer byte av lås vid en avhysning? Borde väl i högsta grad då också gälla när det är en avhysning från en fastighet de själva sålt?
 
Har du garantier om ifall att de som blir avhysta får psykbryt och bestämmer sig för att slå sönder stället innan de lämnar det?
 
Att du får olika besked kanske beror på att fogden inte heller litar riktigt på den där hunden...
 
Vi köpte ett hus av kronofogden år 2000. Ett äldre hus som var bebott av en man och hans 11 katter. Vid tillträdet gjorde han klart för oss att han inte tänkte flytta. Det blev kontakt med kronofogden och beställning av avhysning (vräkning). I gamla papper kan jag läsa att det kostade en grundavgift på 1000 kr. Det verkställdes 11 dagar efter ansökan. Kronofogden och 2 vittnen som han hade med sig kom den aktuella dagen och jag skulle vara med. Avhysningen gick lugnt tillväga och det syntes inte till några katter. Det bedömdes att inget av värde fanns i huset och jag fick klartecken att riva det. Samma dag tog jag bort alla fönster och dörrar, för att förhindra att mannen kom tillbaka. Efter några dagar fanns bara krypgrunden kvar. När jag börja lyfta siporexbalkar i golvet, då kom alla katterna.
 
D
grävaren skrev:
Efter några dagar fanns bara krypgrunden kvar. När jag börja lyfta siporexbalkar i golvet, då kom alla katterna.
Men nyfiken som man är så undrar man ju VAR HITTADE DU MANNEN? Låter lite paradoxalt också att du tog bort fönster och dörrar för att förhindra att han kom tillbaka. Verkar inte vara någon effektiv åtgärd :D
 
Händelsen är nerkortad väsentligt.
Vid tillträdet informerade jag den inneboende (det var inte tidigare ägaren), att vi köpt huset och ett av villkoren var att det skulle rivas. Jag gav honom 1 månad att flytta. När månaden gått syntes han inte till och vi började plocka ner eternit, som fanns både på väggar och tak. Vid takarbetet, började det plötsligt ryka ur skorstenen. Då kontaktades kronofogden. Vräkningen skedde mitt i vintern, den 28 februari. Då bodde mannen i ett vindsrum och han gav sig snällt iväg.
Tidigare ägaren hade haft problem med den inneboende i flera år. Han erbjöd sig att hjälpa till och tillsammans lyfte vi av fönster och dörrar. Dagen efter började rivningen, med grävmaskin.
 
Men, hur kom katterna in i bilden (eller ut ur huset?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.