Är spekulant på ett vinterbonat fritidshus för åretruntboende. Vad bör jag tänka på när det inte säljs genom mäklare?
 
  • Gilla
P_H
  • Laddar…
N Neta58 skrev:
Är spekulant på ett vinterbonat fritidshus för åretruntboende. Vad bör jag tänka på när det inte säljs genom mäklare?
Behöver du anlita en bank för att ordna finansieringen?
I så fall är nog det bästa att ta upp detta med din bankman.

Annars så finns ju standardiserade köpekontrakt att kopiera ner från nätet.
 
Se till att besikta huset med en oberoende besiktningsman.
Kontrakt finns på nätet och kontakta din bank så kan de säkert hjälpa till med alla papper som behövs.
 
Jag köpte hus privat för några år sedan. Fixade alla papper och bankkontakt själv. Besiktigade även huset själv.
Det viktiga vid husköpet och kontraktskrivning är att alla punkter som krävs för att lagfarten skall godkännas är med. Utöver det så avgör du själv om du anser att du har kunskap nog att besiktiga huset, eller vill ta in en besiktningsman.
Allt fungerade bekymmersfritt för mig och gav mig möjlighet att köpa ett hus själv i ett attraktivt område.
 
Jag köpte mitt hus utan mäklare och tyckte det va lite klöddigt att inte ha någon att fråga om vissa grejer utan man fick förlita sig på svar från googlesökningar.
I övrigt gick det rätt smidigt men köpte av en familjemedlem så den delen gick smidigt.
 
BirgitS
N Neta58 skrev:
Vad bör jag tänka på när det inte säljs genom mäklare?
Är man osäker på det juridiska och inte riktigt litar på att kontrakt som man hittat på nätet är uppdaterade och korrekta kan man anlita en mäklare bara för att sköta den juridiska delen. Har för mig att någon skrev att de hade gjort så för kring 8 000 kr.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är man osäker på det juridiska och inte riktigt litar på att kontrakt som man hittat på nätet är uppdaterade och korrekta kan man anlita en mäklare bara för att sköta den juridiska delen. Har för mig att någon skrev att de hade gjort så för kring 8 000 kr.
Kolla upp var ev pantbrev befinner sig. Och om de är belånade.
Jag har köpt ett hus utan mäklare. Det gick bra skrev kontrakt och köpebrev själv, inga stor pengar, sålde det även utan mäklare.

Ang pantbrev så kan du begära ett utdrag ur fastighetsregistret på lm.se där ser du antal pantbrev och belopp.
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.