Nu är det dags för ett husköp, en villa har vi bestämt oss för. Det blir ett stort steg då vi idag bor i en hyresrättslägenhet. Första husköpet och vi vill såklart bli så nöjda som möjligt. Priset ligger runt 1 miljon kronor då det är billigt att köpa hus där vi bor.
Vill ha ett så fräscht hem som möjligt, minst 4 rum (3 sovrum). Jag är ute efter en modern inredning och vill ha något snyggare badrum och kök, gärna köks ö i köket. Är beredd på att renovera om kök och badrum om det inte är allt för dyra kostnader. Har beställt kataloger från bl.a. Ballingslöv, någon som har några erfarenheter om att renovera om kök och badrum? Är det något man ska tänka på? Hur dyrt kan det bli? I sovrum, hall och vardagsrum kommer vi måla om till något modernare om det inte redan är riktigt fint. Är golvet fult, gör det inte så mycket för det byter vi då till något snyggare som smälter in.


Har pratat med Swedbank, men ska även prata med Nordea, Handelsbanken och SEB angående bolån. Vilken bank rekommenderar ni?

Det är som sagt första husköpet. När man köper ett hus så ska man alltid besikta huset. Vilken typ av besiktning ska man göra? Tips på bra besiktare?

Vad är bra uppvärming, vad är dålig?

Elen i hemmet, vad är det man ska kolla på då?

Vad ska man kolla på visningarna förutom läge o utseende? Är det något man ska tänka på? Mögel, fukt?

Många frågor, är ju trots allt nybörjare det är därför jag söker svar hos er proffs! :)


Tack på förhand!
 
Rent generellt så brukar hus i områden där man för varje tusenlapp man lägger ned på huset inte får mer än 3-400kr i värde ha en del fel, nödlösningar och inte vara tipptopp. Fullt beboliga är de däremot, och ägarna må vara förlåtna för att de inte valt dyra och exklusiva material på en marknad där det inte premieras.

Att renovera kök plus badrum kan kosta från 100kkr upp till 500kkr beroende på vad man vill ha. Ikeakök och göra jobbet själv så hamnar man i det lägre spannet, med hantverkare och mer exklusiva märken så rinner det på uppåt. Samma sak gäller badrum, en del köper en dusch som kostar mer än vad en annan lagt på ett helt badrum.

Börja med att prata med den bank där ni är kunder idag. De känner din ekonomi bäst.

När man gör en överlåtelsebesiktning är det viktigt med en auktoriserad besiktningsman. Mäklaren kan i allmänhet ge dig en lista över vilka som finns på din ort. Lita inte på besiktningar som säljaren låtit göra, eller på besiktningar som gjordes för flera år sedan när huset senast bytte ägare. Var gärna med på besiktningen och lär dig om huset. Ställ frågor och skapa dig en bild av vad det handlar om. Golvknarr är kanske inte lika allvarligt som kraftig och pågående mikrobiell påväxt (fina ord för mögel) i källaren.

Direktverkande el och oljeeldning är dyrt att värma sitt hus med. Ved kan vara jobbigt. Bergvärme, luftvärmepump, fjärrvärme & pellets är bättre lösningar ur ett ekonomsikt perspektiv.

I ett hus för en miljon skall man inte förvänta sig att all el är nydragen, men är uttagen jordade (med ansluten jordledare) och det finns jordfelsbrytare kan man ju sätta det som ett plus i kanten.

Färg, golvmaterial och tapeter kan man alltid byta för en rätt så rimlig peng, men fönster, undermålig isolering, dräneringsbehov, risig fasad, läckande tak etc är stora och väldigt dyra saker att åtgärda. Kika lite på när sådant är gjort och vad som kan behöva göras de kommande 5-10 åren för att få ihop en totalkostnad att bo där. Det är lätt att låta sig förblindas av köksmaskiner i borstad aluminium från något prestigemärke, men de kostar väsentligt mindre än vad det kostar att åtgärda ett läckande tak som gett fuktskador på vinden.
 
Redigerat:
Swetrot har tagit upp det viktigaste.
men jag lägger några punkter till ....med tanke på att du själv radar upp enbart det kosmetiska och börjar inreda så kan det vara bra att läsa först allt i trådarna här om olika fällor som man kan ramla i.
"Sminkade" hus tilltalar ofta förstagångsköpare som bryr sej mer om tapetter än om husets tekniska status och det billigaste sätt att höja husets pris är att måla väggarna vita. En del förstagångsköpare nappar på vit ... omedvetet :)

Besiktningsman kommer att leta mögel och sprickor men det finns mer du kan kolla själv. Du kan fråga mäklare och säljare men dubbelkolla allt dem säger som fex:
Avlopp - eget? skall moderniseras i närmaste framtid ? fråga din kommun
Skorsten, vedspisar - finns? utan eldningsförbud? ring sotaren
Tomtgränser - tydliga? stämmer med tomtkarta ? ring lantmäteriet
Servitut - finns? vad gäller det ? fråga lantmäteriet
Energideklaration -- eller åtminstånde fråga villken elförbrukning huset hade innan ( fråga elleverantör) ..
Egen vattenbrunn - vattenkvalitet? analysera eller bara provsmaka :).
Köpeavtal - skriv in villkor att du har rätt att avbryta köpet om ditt lägenhet inte blir såld och om du inte är nöjd med husets skick efter besiktningen. Eller skydda dej på annat sätt för att inte stå i månader med 2 "hyror".
Gå inte med på att säljaren reparerar det ena och det andra innan inflyttningen för det kan bli en provisorisk lagning. Förhandla ner priset i stället och reparera själv så som du vill ha det om det gäller väsentliga husdelar.
Om du är tveksam om saker och ting följer med huset typ markiser, eller annan extra utrustning som finns på visningen - fråga!
Hellre fråga än gissa och tro :).
Till sist....
Köp inte ett hus som du måste vända upp och ner och flytta på alla väggarna och bygga om och till för att du ska trivas i det. Du blir trött och fattig snabbare än du fixar all ombyggnad och det är inte alls säkert att du i slutendan är nöjd med alla ändringar.
Gör en lista vad som är viktigt för dej och vad du kan kompromissa med vid ditt husval. Det underlättar att inte förälska sej i fel hus :)
lycka till!
gaia
 
Redigerat av moderator:
Jag ställer mig bakom åsikten att "det enda man inte kan ändra är läget". Själva huset kan alltid renoveras, byggas till, eller t.o.m. rivas, men läget är man fast vid. Och med "läget" menar jag inte bara utsikt eller närhet till kommunikationer, förskolor, affärer etc, utan även topografin (ligger tomten lågt med risk för översvämning eller fukt i källare? Finns det plats att lägga upp snömassor när man skottar?) och saker som ifall man störs av trafikbuller, förbiåkande mopedgäng varje natt, mm, mm. Ett tips är att gå en promenad i grannskapet vid visningen, och ifall man ser några grannar ute så passa på och fråga dem om fördelar och nackdelar med området.
 
Först och främst måste jag tacka er enormt mycket för att lagt ner er tid och svarat i denna tråd! Har läst igenom alla era inlägg, och de var riktigt viktiga. Känner mig redan direkt klokare efter era inlägg! Tack! Att renovera badrum o kök trodde jag var billigare o inte kunde gå upp så mycket i pris! Har kikat på detta hus, även visning är inbokad.
Nackdelen är att det är direkt el, och att det blir mycket jobb om man kollar invändigt. Byta till fjärrvärme är kanske inte det billigaste?

http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-harstorp-finspangs-kommun-ekorrvagen-3-2350940

Men det som är bra är läget, det ligger inte allt för långt ifrån där jag bor idag, men det är som sagt mycket jobb på inredningen för att vi ska kunna trivas. Vad tycker ni om huset? Fördelar respektive nackdelar?

Tack ännu en gång, ska även kika bland andra trådar för att gå lite djupare i ämnet! :)
 
Redigerat:
Jag har bara kollat på bilderna och planlösningen är ju bra tycker jag. Däremot så är det ett enormt renoveringsbehov som antagligen kommer kosta en hel del eller ta lång tid. Jag skulle bara köpt det huset om jag absolut ville bo just där och det sällan kommer ut något eller om det är väldigt billigt. Om man tycker det är kul att renovera själv så är det såklart en hit också.
 
Det man skall tänka på där, av vad man kan utläsa från mäklarens beskrivning, är att det är tomträttsavgäld. Det betyder att du i dagens penningvärde skall betala c:a 5000kr/år i "hyra" för tomten. En del kommuner har rätt så drastiskt börjat höja de där avgifterna eftersom de vet att man inte kan flytta sitt hus. En risk man tar helt enkelt.

Tomten är inte så stor, och grannarna kommer väl rätt nära inpå, även om en inglasad altan dämpar ljud en del. Garaget verkar t.ex. sitta ihop med grannens garage.

Köket är från 1980-talet, och du kan väl räkna med att det har gjort sitt. Diskmaskin från 1989 kan rasa vilken dag som helst. Att döma av bilderna var inte badrummet heller av fräscht datum, medan tvättstugan var rätt så ny.

Driftskostnaderna var väl så där. Värmepumpen gör säkert sitt till, men under den kallaste årstiden gör den inte så stor nytta och då drar elräkningarna iväg.
 
@ Byggankan, absolut. Invändigt behöver det ett riktigt stort lyft det är det som jag inte riktigt kan bestämma mig för. Det är i stort sett allting som behöver målas på nytt för att det ska se bra ut. Har aldrig renoverat och vet inte om det är roligt. Har en del vänner som tycker att man ska köpa huset först och sedan renovera om lite i taget. Men det är som sagt mkt som ska göras.

@ Swetrot, jaha. Tomten är alltså inte friköpt? Vad menar du med att man inte kan flytta sitt hus? Menar du bokstavligt talat flytta på hela huset, eller är det något uttryck? :) (Nybörjare)
VIll heller inte ha allt för stor tomt och grannarna är ganska nära inpå ja. Garaget sitter ihop med grannens, har varit o kikat på framsidan av huset utifrån. Badrummet, toaletten och köket är det värsta ifrån mitt tycke och det som kräver mest jobb. Dessutom är golven i hela huset inget snyggt att skryta om. Vitvaror o sånt kommer bytas ut iaf :)

Det är ju värmepumpen o direktelen som också ligger o trycker på mitt beslut. Skulle gärna vilja ha fjärrvärme och att byta från direktel till fjärrvärme bli nog dyrt kan jag tippa på. Någon som har en uppfattning på vad ett sånt byte kan kosta?

Tack ännu en gång! :)
 
Redigerat:
Nej, jag menar bokstavligt. Låt oss säga att kommunen ökar tomträttsavgälden till 15.000kr så kan man inte göra så mycket, för huset står där på tomten och det är någon som äger det och skall betala.

Fjärrvärme in i en kåk med direktverkande el betyder omfattande rördragning som i sig är svår att få snyggt. Kostar kanske 50-60.000kr + anslutning till fjärrvärmenätet som du får fråga kommunen om. Har de ens fjärrvärme draget till den där gatan?
 
Hemmakatten
Jag tycker huset hade bra planlösning och att allt verkade vara i fräscht skick.

MEN, i princip ALLT på hela huset behöver bytas ut antingen omgående eller inom några år.

Och att det var en tomträtt såg jag inte ens i objektbeskrivningen, det var snyggt undangömt. Tomträttinnebär (om ni inte redan vet det) att ni hyr/arrenderar marken av kommunen. Tomträtter brukade kommunerna tillhandahålla för länge sedan så att folk skulle kunna ha råd att byggahus. Jag har sett exempel på tomträtter i Stockholmstrakten som fått sina tomträttsavgfiter ökade från 1200 till över 40.000 per år. Oftast brukar kommunerna nån gång vilja bli av med sina tomträtter och erbjuder tomträttsinnehavaren att köpa tomten. Den brukar då säljas för marknadsvärdet minus någon lite rabatt.

Eftersom ni är förstagångsköpare och inte verkar ha varken kunskap eller lust att renovera så skulle jag rekommendera att ni tittar på andra hus som inte har lika stora renoveringsbehov.
 
@ Swetrot, Hemmakatten, tack för era svar! Verkar vara ganska många nackdelar med huset, och ska nog kika vidare efter fler hus pga renoveringsbehoven, uppvärmningen och även tomträtten. Tur att alla ni som hjälpt mig finns så jag inte stirrar mig blint! Tack för alla svar! Ska på visningen iallafall och har även pratat med Nordea idag. Återkommer efter visningen! :)
 
Hemmakatten
Visningar är bra att gå på. Så många ni orkar. Efter ett tag urskiljer ni ett mönster eller hittar det ni vill ha med på ett hus eller hittar saker ni absolut inte vill ha med. Att läsa objektbeskrivningarna och eventuella besiktningsprotokoll ger också ökad kunskap. Och att inte förglömma - byggahus.se - som är bra att ha som bollplank.
 
Okej, ska boka in några visningar på hus som jag är intresserad av. Ska kika i protokollen också! Tack för svar!
 
Tänkte på när man besiktar huset, om man anställer en besiktningsman. Ska man göra det efter vunnen budgivning eller innan?
 
Efter. Onödigt att betala tusenlappar för ett hus man ändå inte får köpa. Se bara till att skriva in i kontraktet att ni ska få tid att besiktiga huset och rätt att hoppa av köpet (eller omförhandla priset) om besiktningen uppdagar fel som ni inte själva sett.
 
  • Gilla
Lynx_86
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.