Hej,
Har precis hittat detta forum där man verkligen kan hitta mycket nyttig information! Vi är i husletartagen och springer på visning efter visning och har även varit med på ett par svindlande budgivningar.

Nu har vi hittat ett hus som skulle kunna vara rätt (eller åtminstonde kunna bli rätt efter lite renovering...), men det är Kronofogden som säljer det på exekutiv auktion. Så min fråga är väl - för/nackdelar med att köpa hus så? Nån med erfarenhet? Jag vet att man köper i befintligt skick och att få till en besiktning kan bli svårt, (vi ska däremot ta med oss en kunnig kille på visningen för att se om han hittar nåt 'akut'!) Däremot så kan man ju inte vara säker på att huset är i samma skick vid tillträde som vid visningen, eller? Nuvarande ägaren bor fortfarande kvar och i och med att det knappast rör sig om en frivillig försäljning så vet man ju inte vad han/hon tar sig till, eller är det jag som målar fan på väggen och tror det värsta?

Alla råd och kommentarer tas tacksamt emot, även gärna råd om vad vi särskilt ska titta efter på visningen (huset är ca 20 år gammalt!)
Stort tack på förhand! /Nina
 
Vi köpte vårt första hus på ex. auktion.
Det var ganksa nervöst och lite tjafsigt då ägaren såklart inte helt accepterat att huset skulle säljas, vi fick ta skit för att hon inte skött sin egen ekonomi.
Men hon behövde väl någon att avreagera sig på antar jag...
När man ropat in huset kan ju ägaren bestrida inom en viss tid och då kan det dra ut på tiden, vår ägare sa att hon skulle göra det men gjorde det inte så det tog ca 3 månader innan vi fick tillträde.
Hon hade inte förstört nåt i huset , bara tagit med en inbyggd mikro som egentligen skulle ingått men det var ju inget större problem.
Hon hade inte tagit med alla sina tillhörigheter, förråd och källare var fullt med bråte så vi fick begära avhysning via Kronofogden.
Sedan byttes alla lås !
Huset var oljeeldat och hon hade givetvis inte fyllt på olja så det var lite kris eftersom det var i januari och smällkallt. Vi fick chansa och fylla på olja trots att vi inte ägde huset på riktigt ännu då.

Handpenning ska betalas på auktionen 10 %, så det gäller att vara redo.
Oftast är det bara en visning, min man hade inte ens sett huset invändigt när vi ropade in det ! :)

Man kan teckna nån typ av försäkring tror jag för perioden mellan inrop till tillträdet. Kolla med Kronofogdemyndigheten, tror de hade papper på det.

Priset ska vara lågt eftersom det är en risk att köpa så här, bl a pga brist på möjlighet att göra besiktning. 10 år på dolda fel kan man glömma.
Risk för skador innan tillträde finns.
Har hört historier om där de gått lös på inredninen ordentligt bara för att djävlas.


Vårt hus var lite av ett fuskbygge men det gick bra ändå, vi köpte _väldigt_ billigt och gjorde en bra vinst när vi sålde 3,5 år senare.

Lycka till !
Mvh Kicki
 
Hej Kicki och tack för ditt svar!! Det var precis sån information jag ville ha, däremot så kom jag ju på fler frågor i och med detta! :)

Om ägaren bestrider försäljningen så har jag förstått att man fortfarande måste betala hela köpesumman vid tillträdet, men får ägaren bo kvar under tiden? Vad händer om ägaren 'får rätt' och får behålla huset? Då måste man väl få tillbaka alla sina pengar?!

Du skriver att ni hade problem med saker som förre ägaren lämnat kvar och det kan jag tänka mig är ett vanligt problem i de här fallen! Fick ni hjälp av Kronofogden med detta, hur löste det sig rent praktiskt menar jag?

Vad gäller försäkring för tiden mellan auktion och tillträde så har tyvärr inte Kronofogden kvar nån sån försäkring, utan menade att det får man teckna själv med nåt försäkringsbolag. Ställer mig lite frågande till om nåt bolag vill försäkra nåt i mitt namn som jag inte har tillträde till än och där nån annan fortfarande bor kvar, får väl forska vidare i detta.....

Slutligen (och kanske det viktigaste...) PRISET, du skriver att det ska vara billigt att köpa så här i och med riskerna. Får jag fråga HUR billigt ni köpte ert hus (jämfört med marknadsvärdet menar jag) jag gissar att även ert hus var i sthlmstrakten då jag ser att ni bygger hus i Tyresö för tillfället!

Oj oj, mycket frågor (mer eller mindre dumma...) blev det! Hoppas du läser här så du ser detta - tack på förhand igen!

Vänligen / Nina
 
Nina33 skrev:
Om ägaren bestrider försäljningen så har jag förstått att man fortfarande måste betala hela köpesumman vid tillträdet, men får ägaren bo kvar under tiden? Vad händer om ägaren 'får rätt' och får behålla huset? Då måste man väl få tillbaka alla sina pengar?!

Du skriver att ni hade problem med saker som förre ägaren lämnat kvar och det kan jag tänka mig är ett vanligt problem i de här fallen! Fick ni hjälp av Kronofogden med detta, hur löste det sig rent praktiskt menar jag?

Vad gäller försäkring för tiden mellan auktion och tillträde så har tyvärr inte Kronofogden kvar nån sån försäkring, utan menade att det får man teckna själv med nåt försäkringsbolag. Ställer mig lite frågande till om nåt bolag vill försäkra nåt i mitt namn som jag inte har tillträde till än och där nån annan fortfarande bor kvar, får väl forska vidare i detta.....

Slutligen (och kanske det viktigaste...) PRISET, du skriver att det ska vara billigt att köpa så här i och med riskerna. Får jag fråga HUR billigt ni köpte ert hus (jämfört med marknadsvärdet menar jag) jag gissar att även ert hus var i sthlmstrakten då jag ser att ni bygger hus i Tyresö för tillfället!

Vänligen / Nina
Hej igen ! :)
Som jag minns det så får du tillbaka hela köpeskillingen om ägaren skulle få rätt. Det är dock ytterst ovanligt att de får rätt vad jag förstod. Det hjälper inte att de t ex fixat fram pengar efter auktionen(som vår ägare tänkt försöka med) utan det måste vara något fel i beslutet att sälja på auktion. (det är vad jag minns iallafall, det här var 1995 som vi köpte)

Kronofogden hjälpte till med avhysningen, de ordnade lastbil och folk som kom och hämtade och körde grejerna till tippen. De bytte dessutom låsen åt oss.

Synd att de inte har kvar försäkringen, men det var ganska dyr har jag för mig.

Så till priset då, huset låg i Älvsjö, Sthlm, dvs i en populär närförort. Vårt pris landade på ca 70 % av marknadsvärdering. Hade huset sålts med budgivning på vanlig marknad hade säkert marknadsvärdet blivit högre än det Värderingsfirman satt.

I början på budgivningen var det många med och bjöd, men de flesta slutade bjuda när man nått en nivå över "skambud" ! ;)
Det kändes rätt märkligt att sitta och ropa in ett hus på auktion !! :)

För låga bud kan ägarens bank säga nej till.

Tror iofs att det kanske bjuds mer och högre i dagsläget då fastighetsmarknaden är tuffare.

Hoppas du fick lite svar på dina frågor !
Mvh
Kicki
 
Jag vet om tre rätt så otroliga affärer:

En kompis föräldrar köpte ett skolhus med tre lektionssalar (en uppdelad), matsal, toaletter, omklädningsrum, allt frächt, oljepanna men några sönderfrusna rör och element !
Var även en lärarbostad med två lägenheter i ganska dåligt skick, täta tak men "tjuvplundrat"
Köpt för 450.000 (vill jag minnas)av tyskar som vägrade betala någon form av svensk skatt, inga fler spekulanter kom, dom bjöd 100.000 och fogden tog det !
Skatter och avhysning kostade 70.000, tyskarna fick 30.000 tillsänt sig :surprised:

En liten villa 1,5 plan med källare, reverterade plankväggar, frächt betong tak, i villakvarter där en äldre kvinna bott ett år tidigare, fullt beboligt 3 rok med stor över hall, oljepanna, en spekulant kom, bjöd 38.000 och fick det

Trävilla i villakvarter med källare 5 rok i skabbigt skick "knarkarhus"
trasig oljepanna, utdömd tank, elvärme....
En kompis köpte det för 75.000, dränerade, röjre tomt, målade och frächade till under drygt ett års tid, sålde det för 250.000 kr

I.o.f.s var ju detta inte Älvsjö.......men ändå (3-4 mil från Örebro)
 
Av de erfarenheter ett par bekanta till mig har och som jag har fått förklarat för mig så krävs det att ett hus som säljs på det här sättet blir väldigt mycket billigare för att det ska vara en bra affär.

Man tappar möjligheten att ta dit en besiktningsman för att bedömma husets kondition och tappar möjligheten kunna få ersättning för dolda fel som upptäcks i efterhand. Tillträde kan dröja, man kan "fastna" flera månader i ett överklagande där tidigare ägare bestrider försäljningen och under den tiden har man värken tillgång till hus eller pengar men räntan tickar dock på...

Risken för att man får ta massa skit från tidigare ägaren är stor, det kanske fattas inventarier eller inventarierna kan vara saboterade. Det är relativt troligt att det blir avhysning, som innebär massa jobb med att göra sig av med förra ägarens möbler samt att städa ur huset.

Den fördel som finns är priset, så om riskpremien för ovanstående är nog stor samt att det verkar sannorlikt att det inte finns mögel, vatteskador, dålig lukt eller andra fel som kan "växa" när man gräver i dem och om priset hamnar på 60-70% av marknadsvärdet kan det överväga riskerna. Om man tar hänsyn till det värsta tänkbara scenariot och det ändå verkar vara en bra affär så kan det vara ett vettigt köp. Jag skulle dock avstå efter de problem som mina bekanta fått gå igenom.

/John
 
Som sagt får man nog tyvärr vara beredd på det mesta om man köper exekutivt. Den förre ägaren är ofta bitter och kanske hämdlysten med tillgång till "sitt" hus en alltför lång period efter köpet varför man inte skall bli förvånad om huset är i annat skick än vid köpet.
Ett fall jag känner till är där förre ägaren hämtade allt som gick att ta loss, slog sönder resten (kakelplattor osv.) och avslutade med att fylla källaren med vatten.
 
En liten tanke bara.
När ni sitter och bjuder hos fogden så brinner huset ner. Och den skuldtyngde har inte haft råd att betala försäkring.
Vad händer då?
Jo, förmodligen köper ni en hög med aska.
 
Hej ParkaKungen,
Jodå, den tanken slog mig också.....men genom lite luskande o forskande så fick jag fram att ägaren faktiskt hade helförsäkring som var betald (ibland lönar det sig att spela dummare än vad man är när man ringer upp företag o myndigheter ;) ) I vilket fall som helst så bestämde vi oss för att inte bjuda på detta hus, och det visade sig senare att auktionen blev inställd, så ägaren måste ha lyckats skrapa ihop till sin skuld!

Tack alla för era svar o synpunkter, känns trots allt som man lärt sig en del på detta! Tack!/ Nina
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.