Får man köpa grannhuset för att sedan riva det så man får större trädgård? Huset är inom tättbebyggt område.
 
Borde inte finnas hinder för det om inte huset är q-märkt.
 
peternicklas
Har för mig att det måste finnas hus på tomten om det är inom planlagt område. Jag vet fall där man köpte 2 granntomter och sedan rev husen. Gjorde en avstyckning där alla 3 tomterna blev 1 enda stor sedan ordnade man även till detaljplanen.
 
Skönt det måste vara när man har råd att köpa sig mer jobb..
 
Om du såg hur våra hus sitter ihop så hade du förstått, ingen utsikt längst med hela huset, plus att jag hade kunnat köpa en åkgräsklippare! =)
 
O
Åkgräsklippare? Då förstår jag :D
Men för att man ska få köpa en åkgräsklippare så räcker det väl med att den får plats på gräsmattan som argument:p
 
Är inte det en statuspryl i radhuskvarter, att ha en riktigt stor och motordriven gräsklippare till en liten gräsplätt som man nästan kan handklippa med sax?
 
Nåja, så liten tomt har jag inte! =) ca 800m2 men då byggytan på huset är ca 140m2 plus stort dubbelgarage samt bred garageuppfart så hade man velat ha lite mer grönområde iallafall på ena sidan huset, så fram och baksida sitter ihop. Nu är dom separerade pga att grannens garage sitter ihop med vår altan.
 
Du ska förstås ansöka om rivningslov. För övrigt brukar det inte finnas några hinder mot rivning.

Att flera grannfastigheter hamnar i samma ägo brukar skapa nya spännande möjligheter, beroende på planbestämmelserna. Ett vanligt exempel: Två fastigheter intill varandra mäter 1500 kvm vardera. Detaljplanen ger rätt att uppföra ett bostadshus per tomt. Den som äger 3000 kvm kan alltså i princip ombilda fastigheterna till TRE tomter med var sin byggrätt. Detta kanske du själv inte tänker utnyttja när du bor där. Men det blir förstås värdefullt när du flyttar och vill sälja. Kolla!
 
I omr som jag bor i måste man bygga ett bostadshus....
 
Enk Projektet skrev:
I omr som jag bor i måste man bygga ett bostadshus....
Med all respekt undrar jag hur denna planbestämmelse ser ut på papperet. Ordagrant.

Med många olika variationer brukar bestämmelserna ha regler hur stora byggnaderna får vara som störst, och (mera sällan) hur små de får vara som minst. Det kan också finnas bestämmelser ägnade att bevara befintliga byggnader och en samlad miljö. Men kan jag inte påminna mig att jag någonstans sett planbestämmelser som TVINGAR ägaren att bygga något alls.

Däremot är det tämligen vanligt att kommuner ålägger tomtköpare att bebygga nytillkomna villatomter inom stipulerad tid, med risk att annars få lämna tomten tillbaka. Det är inte någon sådan bestämmelse du avser?
 
Om jag inte är helt ute och cyklar så räknas fastighetsskatten (avgiften?) på ett helt annat sätt för obebyggda tomter jämfört med bebyggda. Tror att en obebyggd kan bli rätt rejält mycket dyrare per år än tomt med hus. Kan vara värt att kolla upp innan ni gör något....
 
billy_baver skrev:
Med all respekt undrar jag hur denna planbestämmelse ser ut på papperet. Ordagrant.

Med många olika variationer brukar bestämmelserna ha regler hur stora byggnaderna får vara som störst, och (mera sällan) hur små de får vara som minst. Det kan också finnas bestämmelser ägnade att bevara befintliga byggnader och en samlad miljö. Men kan jag inte påminna mig att jag någonstans sett planbestämmelser som TVINGAR ägaren att bygga något alls.

Däremot är det tämligen vanligt att kommuner ålägger tomtköpare att bebygga nytillkomna villatomter inom stipulerad tid, med risk att annars få lämna tomten tillbaka. Det är inte någon sådan bestämmelse du avser?
Jag bor i ett fd sommarstugs omr och när jag pratade med stadsbyggnadskontoret för att bygga garage på en granntomt var det omöjligt....jag har även en granne som ville köpa en obebyggd tomt för att slippa grannar som fick till svar att bostadshus måste byggas....har ifs inte fått detta skriftligt men budskapet var glasklart.....
 
Enk Projektet skrev:
Jag bor i ett fd sommarstugs omr och när jag pratade med stadsbyggnadskontoret för att bygga garage på en granntomt var det omöjligt....jag har även en granne som ville köpa en obebyggd tomt för att slippa grannar som fick till svar att bostadshus måste byggas....har ifs inte fått detta skriftligt men budskapet var glasklart.....
Okey, låter som att vi missuppfattat varandra. Jag trodde Erik Projektet påstod att planbestämmelsen tvingar fastighetsägaren att bebygga en tom tomt. Men istället handlar det om någon som velat bygga bara ett garage. Då liknar det plötsligt logik: Bygglovsmyndigheten verkar hävda att garagebygget skulle förändra markanvändningen från bostadsändamål till något annat.
 
Ett garage är ju en komplementbyggnad och den måste ju finnas något att vara ett komplement till. Är det bara ett garage så används fastigheten ju inte för bostadsändamål utan det borde vara ett G för garage istället för B...

Du får se om det går att slå samman fastigheterna. Det kan finnas en tomtindelning som sätter käppar i hjulet. Den går att upphäva om lantmäteriet och kommunen vill men det är en lång process.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.