Nu har jag läst här ett tag och nu är det dags för mig att kommer med en fundering. En ganska annorlunda sådan :)
Min sambo och jag bor idag i lägenhet men letar hus. Idag bor vi i ett mindre samhälle nära ett par större städer, ett helt ok läge. Jag äger även en del av en sommarstuga tillsammans med min mor och min syster. Under sommarhalvåret är det helt suveränt att åka dit, man känner att man får ett miljöombyte och att man 'kommer bort' lite. Ändå är det inte längre än knappt 5 mil och 40 minuter bort, men man kommer verkligen ut på landet och det blir en stor kontrast.
När vi nu letar hus vill vi inte flytta för långt bort med tanke på pendlingsavstånd till sambons jobb, vi vill helst hålla oss inom 2-3 mil. Nu till funderingen:
Vissa hus vi hittar på Hemnet ligger rimligt nära där vi bor nu, men samtidigt nära sommarstugan. Såg just ett intressant hus som ligger ca 3,5 mil härifrån och 1,5 mil från stugan. Frågan är hur det skulle bli att bosätta sig där? Skulle det förta hela känslan med att åka till landet och 'komma bort' lite? Där det huset är miljön ungefär lika lantlig som i stugan.
 
Ja, det kanske det gör. Men det gör väl i så fall ingenting. Om du trivs lika bra i ditt hus som i sommarstugan är det väl bara bra.
 
M
Hihi, vi har gång- och cykelavstånd till vår sommarstuga. Ser bara fördelar faktiskt. Blir ordentligt miljöombyte ändå eftersom vårt hus i stan har liten tomt och trafikerad väg utanför, grannar tätt inpå. Sommarstugan har stor tomt och lantlig charm, ligger avsides utan insyn från grannar. Med skog och äng intill. Vi kan utan problem åka dit en sväng och klippa gräset, pyssla lite, eller bara slappa, utan att det tar hela dan i restid. För oss är det perfekt.
 
Vi bor 7km från vårt landställe(samma kommun, Täby). Helt fantastiskt, man kan bara åka ut en eftermiddag om man känner för det. Dock är det stor skillnad för oss i läge. Huset ligger i ett större kedjehusområde med små tomter, medans sommarstället är på en ö med stor sjötomt.
Vi valde ett hus med liten tomt eftersom vi har sommarstället, där vi bor från midsommar till skolan börjar.
 
Eller så kommer ni helt enkelt inte vara i sommarstugan när ni har ett eget hus. Vi hade ca 7 mil (45 min) till vår sommarstuga (då bodde vi i lägenhet). Jag tyckte det var helt perfekt, lagom för att kunna köra upp efter jobb en fredag utan att dagen försvinner helt. Man kunde åka upp t.o.m en kväll efter jobb och hem på morgonen. Men som sagt, vi sålde i samband med husköpet, skulle aldrig kunna tänka mig att ha två hus att underhålla.
 
Vi hade också fritidshus när vi bodde några år i lägenhet, 5-6 mil borta men krokig väg så en timme tog det väl med bil.
Vi sålde efter ett halvår i huset vi fortfarande bor i, det räcker med ett hus att renovera och underhålla även om det är skoj, NÅT annat ska man ju hinna också :)
Men som andersmc skrev, det gör väl inget? då behöver Du bara åka till stugan när syrran bakat kanelbullar :)
 
"Du som ändå bor närmast, kan inte du åka över och klippa gräset/kolla vattnet/släppa in sotarn?" :)
 
PHermansson skrev:
.....Skulle det förta hela känslan med att åka till landet och 'komma bort' lite? Där det huset är miljön ungefär lika lantlig som i stugan.

Det beror ju på vad du vill "komma bort" från:cool: Är det jobbstress och liknande? Är det gräsklippning?

Jag har 3mil till min stuga och det är skönt för då blir det inget "projekt" att åka till stugan.
Ett korvpaket och nån macka så klarar man sig en dag vid stugan.
Fruns kusiner har 30 mil och det blir ett jäkla planerande när dom skall till stugan.
 
Vi har 55 mil till vår stuga. Låååångt att åka och det krävs grym planering innan vi kan ta oss iväg. Men det är en helt annan landsända och ALLT är annorlunda. Vi kopplar av på ett befriande sätt!

Svågern och svägerskan har huset intill oss på landet. Vi är sommargrannar. Resten av året bor de i storstan alldeles intill (25 minuters bilväg) och vi bor i den andra storstan (7 timmars resväg). Båda familjerna trivs med sitt upplägg. Jag kan avundas dem att de åker dit och plockar bär medan mina egna bär ruttnar på grenarna eftersom jag inte kan bila så långt för att "bara plocka bär". Jag avundas dem att de kan klippa gräset litegrann i maj och juni medan vi kommer dit i juli och får vada i lårhögt ängsgräs... Jag avundas dem att de kan ha kräftskiva där på sensommaren när vi åkt hem och börjat våra vardagsliv i storstaden.

Men för oss och våra barn - som inte varit med om annat - är det en härlig känsla att åka till andra sidan Sverige och njuta av att vara på landet. Jippie, nu åker vi till landet - nu släpper vi det andra vardagslivet och kan bara vara.
 
Det var en del åsikter, tack!
Jag är inte orolig för att det blir för mycket att göra, stugan är gott skick, väl efterhållen och vi är flera som hjälps åt. Det har även varit i släktens ägo länge och har varit mitt favoritställe/andningshål sedan 35 år. Så att det skulle säljas finns inte på kartan.
Och det är även så nära nu och så organiserat att det inte är något större projekt att åka dit.
Men det är nog detta med att komma bort och miljöombytet som är grejen. Komma bort från vad? Staden, stadslivet, hemmamiljön kanske? Även om vi bor rätt lugnt i en liten ort så blir det ändå en stor kontrast. Och man kanske skulle sakna den kontrasten? Typ att Jordgubbar är väldigt gott, det känns lite lyxigt och speciellt. Men skulle man äta det varje dag vore det inte lika gott :) Om man både bor och semestrar på landet, blir det så att man längtar in till stan istället??
 
PHermansson skrev:
Om man både bor och semestrar på landet, blir det så att man längtar in till stan istället??
För min del är det ett ovtivelaktigt ja på den frågan.
 
timmelstad skrev:
För min del är det ett ovtivelaktigt ja på den frågan.

Och för min del är det ett otvivelaktigt nej.
Jag kan till och med ligga i stugan och längta till jaktkojan ytterligare nån kilometer bort från vägar, ära och redlighet :D Det är nog en personlig fråga som bara TS själv vet svaret på.
 
Om stugan är ett ställe där hela familjen brukar samlas då blir det ju fortfarande roligt att åka ditt och träffa alla de andra. Eller om det finns sjö, strand och en båt som man inte har till vardags.
Kanske om du hittar ett hus som du trivs i då blir kanske stugan inte så intressant längre? Då får du kanske lust att "komma bort" till nya intressanta ställen som du missat när du alltid åkte till samma gamla ställe ?
gaia
 
Milkshaken
jag ser endast fördelar med att ha skapligt nära till stugan/torpet.
Du behöver inte bryta upp på söndagsförmiddagen för att sätta dig och åka 20 mil, för att ta hand om tvätten, handla maten odyl. Utan är lugnt kvar till halv 7 på kvällen, njuter av solen, vinden grönskan och lugnet. Du/Ni kanske t.o.m har skapligt nära till jobbet, då kan man ju kanske sova en vecka eller 2 i stugan, låta ungdomarna ha huset ...
Som sagt det finns mycket fördelar med att ha det skapligt nära.
och Svaret är nej på din sista fråga. Jag bor själv i ett mindre samhälle, (1300 pers) i utkanten,,, har tidigare vuxit upp i stan, bott i en annan stad ,, men nej. Landsbygden slår allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.