Hej!
Vi överväger att köpa ett hus med källare byggt -69. Den bärande väggen i källaren (”hjärteväggen” mitt i huset) vet vi är blåbetong (uppgift från mäklaren), hur det är med ytterväggar och övriga väggar vet vi dock inte. Radonmätning gjord 1994 och 2007 - se bifogad bild. Värde på övervåningen där sovrum finns verkar inte vara höga värden enligt mätningarna. FTX-system installerades 1994 (så rätt gammalt, filter byttes nyligen). Oklart i vilket av rummen i källaren som det mättes i - men jag misstänker det som benämns ”Allrum” på planritningen bifogad här eftersom det används som sovrum vad det verkade på visningen.

Till mina frågor:
1. Bör vi kräva ny radonmätning i källaren före köp (korttidsmätning)? Med tanke på att de tidigare mätningarna är rätt gamla.
2. Bör vi tar in en konsult som undersöker saken vidare innan vi köper - för att reda ut var radonet kommer från? Ifall det är markradon eller från materialet.
3. Finns det någon förklaring till att radonvärdet stigit från 1998-2006? Kan det helt enkelt bero på väderförhållandena? Det är ju lite oroväckande att det stigit i sovrummet 2006 jämfört med 1998 - även om nivån kanske är försumbar.

I övrigt är huset underhållet väl. Dränering gjord 2011, nya takpannor samma år, luft/vatten-värmepump installerades 2010 (CTC, men vet ej modell), plus andra biytor som rejält garage, fin trädgård och hyggligt skick på ytskikt för övrigt.

Som alltid hjärtligt tacksam för svar och kommentarer.

Tabell med radonmätningar från olika år och rum i en bostad, inklusive mätvärden och anteckningar.
Planritning av källare med rum betecknade som förråd, allrum, hobbyrum, matkällare, bastu, WC/dusch och teknikrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det ickerökande pensionärer som ska bo där kvittar det sannolikt, men kan vara negativt vid nästa försäljning om mätvärden skulle visa sig för högt. Annars kan det vara lämpligt med klausul i avtalet att säljaren får bekosta att åtgärda ett eventuellt överskridande av gränsvärde vid en mätning. Alternativt att avtalet får sägas upp.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Är det ickerökande pensionärer som ska bo där kvittar det sannolikt, men kan vara negativt vid nästa försäljning om mätvärden skulle visa sig för högt. Annars kan det vara lämpligt med klausul i avtalet att säljaren får bekosta att åtgärda ett eventuellt överskridande av gränsvärde vid en mätning. Alternativt att avtalet får sägas upp.
Tack!

Vi är barnfamilj med 2 småbarn. Vi ska inte sova på källarplan men det vore käckt att ha det som TV-rum.

Slår man ihop både över- och undervåning så är årsmedel <200 bq/kvm - men mäter man bara källarplan så är det sannolikt >200 bq/kvm… och källarplan är inte en boyta utan biyta så jag misstänker det kan vara kärvt att få igenom en sådan klausul. Däremot skulle jag vilja få till i klausul att göra korttidsmätning i källaren åtminstone och ta dit en konsult som kan göra en bedömning. Om resultaten från det är nedslående så kan vi dra oss ur.
 
Att ta reda på var radonet kommer ifrån är absolut en bra idé.
Vi bor i ett hus som dels har markradon och även blåbetong i merparten av väggarna.
Vi skrev in en klausul i avtalet att få häva köpet om värdena inte understeg gränsvärdet efter åtgärd.
Vill minnas att värdena var i stil med:
Övervåning: 85
Källare: 309

Efter lite finlir med FTX-systemet samt installation av en radonsug ligger värdena nu på 65/95 vilket jag känner mig nöjd med.
Radon är inte ett kraftigt nervgift men givetvis ingen hälsokur heller.
Ge tusan i att röka och sov på övervåningen så ska det säkert gå bra.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
MickeTyr MickeTyr skrev:
Att ta reda på var radonet kommer ifrån är absolut en bra idé.
Vi bor i ett hus som dels har markradon och även blåbetong i merparten av väggarna.
Vi skrev in en klausul i avtalet att få häva köpet om värdena inte understeg gränsvärdet efter åtgärd.
Vill minnas att värdena var i stil med:
Övervåning: 85
Källare: 309

Efter lite finlir med FTX-systemet samt installation av en radonsug ligger värdena nu på 65/95 vilket jag känner mig nöjd med.
Radon är inte ett kraftigt nervgift men givetvis ingen hälsokur heller.
Ge tusan i att röka och sov på övervåningen så ska det säkert gå bra.
Stort tack för svaret!
 
J
Det är felmarginal på 40 i första mätningen och 70 i andra, dvs man kan inte påstå att värdena har ändrats.

Själv är jag inte öht rädd för radon på dessa nivåer. 50 är väldigt lågt.

Låt inte detta bli en showstopper. Vill ni ha huset - köp. Bättra på ventilationen och kanske dra om något rör så att det blir bättre snurr på luften. Hjälper inte det är det en liten kostnad i sammanhanget att installera en sug (om det nu är markradon också).
 
  • Gilla
Christoffer L
  • Laddar…
Räkna med att sätta in radonsug och bättra på ventilationen, så blir det en glad överraskning om ni slipper sen :)
 
Tack alla för svaren, vi skippade huset pga för tuffa krav med affären från säljaren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.