Hej,
Vi är på gång att börja buda på ett hus.
Huset är från 1909, men är totalrenoverat under 2011.
Säljaren har gjort en egen överlåtelsebesiktning med hjälp av Anticimex.

I besiktningsprotokollet framgår det att det finns brister i badrummet på överplan.

Det är följande:
Golvbrunnsmanschett är bristfälligt monterad i golvbrunnar.
Rörgenomföring för vatten till wc stol samt rör från handfat är ej fackmässigt utförd.
Golvbrunnens ovankant ligger ej i samma nivå som tätskiktet.

Huset är annars i väldigt bra skick och vi vill gärna köpa det.

Vad är det normala sättet att hantera dessa brister? Hur skulle ni agerat?
Är det något som vi som köpare får ta med i kalkylen och på egen hand efter inflyttande åtgärda?

Det bästa är om säljaren tar dit den hantverkare som gjorde jobbet och att denna får göra om det och utfärda något slags våtrumsintyg.

Tack för tips.
/Thomas
 
Det normala är att köpesumman sänks med motsvarande av vad det kostar att åtgärda bristerna. Men har ni lagt bud så har ni ni ju accepterat bristerna och en budgivning är sällan logisk på det sättet...

Köparen har inget ansvar att åtgärda bristerna när de är kända. Ni köper huset som det är.

Ni ska också utföra en egen besiktning. En besiktning av Anticimex är inte värd pappret den är skriven på.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
MFTA skrev:
Det bästa är om säljaren tar dit den hantverkare som gjorde jobbet och att denna får göra om det och utfärda något slags våtrumsintyg.

Tack för tips.
/Thomas
Det är oftast den absolut sämsta lösningen. Dvs. OM säljaren ser till att få felet åtgärdat innan han ens påbörjar en försäljning så är det bra.

Men alla varianter där man skriver i köpeavtalet att säljaren förbinder sig att åtgärda det ena eller det andra är vansinniga.

Säljaren kommer att ordna den absolut billigaste möjliga åtgärden. Det finns flera exempel här i trådar där säljaren helt enkelt struntat i att utföra åtgärden. När tillträdesdagen kommer så står du som köpare, och kan ev. hävda att du häver köpet pga. detta avtalsbrott, men det är långt ifrån klart om du har rätt att ens häva köpet pga. detta.

Ett mer troligt scenario är att du tvingas fullfölja affären till fullt pris, och så får du spendera de närmaste 3 - 5 åren på att genom stämmning försöka få säljaren att betala för felet.

Det enda korrekta sättet att hantera en brist, är att man köper bristen, och sätter sitt pris därefter. Huset är det skick som du ser på visningen, det är det du köper.

Och som sagt se till att få göra en egen besiktning. Du skall ha en öppen besiktningsklausul om du köper.

De fel du beskriver låter som du bör förutsätta att hela badrummet måste göras om. Se det som en osannolik bonus om det går att åtgärda enklare än så.
 
Själv har jag lite svårt att man ska komma i efter man vunnit en budgivning och sänka priset eller få säljaren att fixa något som man redan visste innan man började buda. En besiktning är ju gjord och du vet om vissa brister iaf.

Självklart är det helt annat om man gör en besiktning efter vunnen budgivning och då hittar fel som man inte visste innan. Då tycker jag man kan disktutera pris eller annan lösning.
 
MFTA skrev:
Det bästa är om säljaren tar dit den hantverkare som gjorde jobbet och att denna får göra om det och utfärda något slags våtrumsintyg.
Det låter väldigt dumt. Varför ta dit samma hantverkare som inte tidigare gjort ett fackmannamässigt jobb. Det låter ju som den sista hantverkaren man ville ha dit.

Du vet ju om detta. Så det är ju bara att anpassa din budnivå efter felet. Eftersom säljaren är öppen med felet finns ju ingen anledning att säljaren ska fixa det innan.


Sen skulle jag vara lite försiktig när säljaren anlitat just Anticimex. Det är väl inte firman med bäst rykte precis, så det kanske inte är helt fel att göra en egen besiktning också.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
O
Jag tycker faktiskt AC´s besiktningar är bra....

Jag brukar läsa dessa när jag skiter... Skit ska med skit fördrivas :p

Felet med badrummet vet du m, då får du ta med det när du budar. Tyvärr är risken stor att andra inte gör det och budar högre...
 
A
Om ni vill hitta ett hus helt utan kända brister får ni nog leta i all oändlighet för det lever inte ens många nya hus upp till. Om ni är nöjda med det här huset så tycker jag ni ska göra en egen besiktning och slå till om inget oväntat dyker upp. Måste dock säga att jag blir något misstänksam om ett par petitesser i ett badrum var det enda som besiktningen fick fram i ett hus som är över hundra år gammalt, hur renoverat det än må vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.