Hej

Jag har tittat på ett hus som jag finner intressant men där är problem med källaren. Och jag undrar såklart hur allvarligt detta är och om det är nån risk för övriga delen av huset..

Lite fakta:
Byggnadstyp: 1,5 plan med källare. Byggår: 1909.
Renoveringar: 1990 - Ombyggt och moderniserat. 2006 - Fasader utbytta/ommålade.
Grundmur: Gråsten. Grund: Gjuten betongsula. Stomme: Trä. Bjälklag: Trä. Fasad: Spiktegel/Trä. Takbekl.: Plåt. Fönster: 3-glasfönster/kopplade fönster. Ventilation: Självdrag. Murstock: Murad skorsten.

Pannan står i källaren, inget annat.
I källaren så har puts fallit bort från framförallt väggen men även golvet, med en ojämnheter till följd. Där är missfärgningar.
Tyvärr minns jag inte såväl hur taket såg ut men det såg bättre ut.
En del gluggfönster har modifierats med extra ventilationshål, okänt när.
Huset ligger på bördig mark nära havet (ca en halvmil) i Skåne.
Enligt mäklaren var det inte dränerat och naturligt att fukt vandrade ut och in i källaren men att det inte kom nånstans så länge man inte inredde eller gjorde nåt vid källaren.
Min fråga är, finns det risk för att fukten kan sprida sig uppåt i huset? Och är det isf troligt att detta kommer att ske?

Jag har inte anlitat någon besiktningsman och heller inte lagt något bud ännu.
Men jag överväger det starkt.

Nu faller detta lite under fel kategori, men finns det risker med den fasadombyggnad som gjorts? T.ex. att ventilation blivit lidande med kommande fuktproblem som följd?

Niklas

EDIT: Huset var fräscht renoverat invändigt och hade ingen dålig lukt. Badrummen verkade ha fel sorts tapeter vilket får åtgärdas. Anticimex har gjort en check av badrummen under tidigare halvan 2006 och ej lyft upp några problem här.
Men jag har ändå i åtanke att helkakla badrummen!

Jag är för övrigt ung, förstagångsköpare och har ingen större erfarenhet. Min enda styrka är mina paranoia :)
 
Den där källaren behöver du inte oroa dig för under förutsättning:

*att det inte finns missfärgningar på bjälklagets undersida
*att pannan fortsätter att brinna där (oavsett vilket bränsle)
*att du inte inreder källaren med något organiskt material
 
Lite koll på fukten ska du hålla, och försök att dränera om.

Vad du ska titta väldigt noga efter är små runda hål med någon mm eller mindre i diameter och trädamm (ljust pulver).

Det tyder i så fall på att där finns angrepp av strimlig trägnagare, och även om det inte kan jämföras med husbock, så kan även de totalförstöra virke.

Dessa kryp gillar fukt, och finns i vart fall längs kusterna i södra Sverige.
 
En risk med så gammalt hus är att dom har grävt en grop och gjutit mot jorden.. Så en liten provgrävning före beslut om dränering är ju bra..
 
HEJ
Har ett likn. hus. Anticimex besiktade o rekomenderade avfuktare.
MVH
 
Tack för svaren!
Har nu läst en del på denna ypperliga site och har lite följdfrågor :)

ylven: Finns det ingen risk att fukten kan gå uppåt i huset?

poiu: Tycker du att dränera är något som bör prioriteras?

ejwbegysv: Vilket isf innebär att jag bara kan gräva väldigt lite åt gången när jag ska dränera för annars riskerar jag sättningar?

Husolle: Som jag förstod av ylven's inlägg så kan pannan funka som just detta!? Vad ansåg Anticimex om risken att fukten skall sprida sig upp i huset?
 
Vad gäller dräneringen så bedöm på plats, och om du köper; mät fukt och kolla efter inträngande vatten.
Ofta kan man leva med undermålig dränering bara man vet att hantera problemet och anpassa sig efter det.
 
Jo.. men det kan var så dåligt så du måste sätta form och gjuta upp för att få en rak och fin vägg att fästa dräneringsprodukterna på...
 
Så länge du har en panna som brinner i källaren, åtminstone periodiskt, och på så sätt håller murstocken åtminstone fesljummen, så är det ingen risk att fukten går uppåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.