Köper man ett hus för 500 000kr och säljer det för 700 000kr så betalar man ju 30% skatt på vinsten (200 000kr)

Men om vi säger att man får huset som gåva, räknas då hela summan som man får för huset vid försäljning som "vinst" och man få betala 30% skatt på ALLT?
 
Vid gåva så räknas senaste försäljningen som ingångsvärde, dvs oftast vad givaren har betalat för huset.
 
hempularen har helt rätt och utöver det behöver du "bara" betala 30% skatt på 22/30 av vinsten d v s 22%.

/Krister
 
Ytterligare en regel vid arv eller gåva:
Citat från skatteverket:
"Om du förvärvat bostaden genom arv eller gåva övertar du den tidigare ägarens inköpspris. Tillägg får sedan göras för eventuella förbättringsutgifter.

Om du har anskaffat din fastighet före 1952 finns möjlighet att beräkna inköpspriset schablonmässigt. Inköpspriset kan då beräknas till 150 % av fastighetens taxeringsvärde år 1952. Kan du visa att inköpspriset för fastigheten översteg 150 procent av 1952 års taxeringsvärde, får du använda det verkliga inköpspriset.
Om du använder dig av 1952 års taxeringsvärde gånger 150 procent som inköpspris kan du inte göra avdrag för förbättringskostnader före år 1952."

http://www.skatteverket.se/privat/s...gavsmahus.4.233f91f71260075abe8800033624.html

Det är inte lätt det här!
 
KnockOnWood skrev:
Om du använder dig av 1952 års taxeringsvärde gånger 150 procent som inköpspris kan du inte göra avdrag för förbättringskostnader före år 1952."
Ett litet sidospår men vem sjutton har kvar dokumentation över förbättringskostnader som är mer än sextio år gamla? Borde man hålla koll på sånt? För mig känns det rätt orimligt men jag kanske är en slarver...
 
Alfredo skrev:
Ett litet sidospår men vem sjutton har kvar dokumentation över förbättringskostnader som är mer än sextio år gamla? Borde man hålla koll på sånt? För mig känns det rätt orimligt men jag kanske är en slarver...
Ett mycket bra sidospår!

Ett annat bra sidospår är att man får skatta för en nominell "vinst" som kanske till största delen består av inflation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.