Hej

Vi är spekulanter på ett hus som vi tycker om men som det finns en hel del saker att göra på. Säljaren har en mindre byggfirma med totalentreprenad och har erbjudit oss att köpa huset för ett visst pris om vi tecknar ett avtal med saker som han ska åta sig att göra. Skälet till detta ska tydligen vara att han vill ha ut pantbrevssumman och bli skuldfri, han vill inte sälja huset billigare än det.

Saker som i så fall ska göras är bla renovering av ett badrum, byte av kök, byte av golv och tapeter.

Detta ska alltså räknas in i köpet i huset och inte in i säljarens företag. Allt skulle göras fackmannamässigt enligt säljaren. Jag skulle få intyg på badrummet.även. Säljaren vill lyfta både mitt och min frus hela ROT-avdrag.

Priset och sakerna som i så fall skulle göras känns rimligt för oss.

Jag förstår att ett kontrakt på exakt vad som ska göras måste fixas.
Enligt mäklaren kunde man frysa en del av köpeskillingen tills att kontraktet uppfyllts.

Hur skraj ska man vara för ett sånt här köp?
Kan verkligen säljaren lyfta våra ROT-avdrag på det här sättet?
 
Den som utfört ett arbete för din räkning på ditt "hus" kan naturligtvis söka rot för dom timmar han jobbat med ditt hus. Men rotavdraget råder du över och INTE den som söker, det är dina och statens pengar och vill inte du att dina rotpengar ska betala arbetskostnad så ska "byggaren" ställa kravet mot dig för att få ersättning för utfört arbete.
 
Hela dealen låter konstig. Jag skulle avstått.
Det går säkert att göra på detta viset men säljaren verkar vara ett rötägg som bara vill åt rotpengarna.
 
Jo har ju förstått att troligtvis är det rotpengarna han vill åt på det här viset. På nåt sätt om jag skulle stå där i slutändan med huset fixat på det sätt jag hoppas på och säljaren fått det han ville så skulle jag vara nöjd.

Men risken att bli blåst på nåt sätt känns överhängande.

Jag skulle ju vilja ha en del av köpeskillingen låst till den dagen säljaren gjort det han skulle och jag godkänt allt.
Men är det möjligt tro....
 
Ju mer jag tänker på det, desto snurrigare blir det.
Han vill alltså att du skall köpa(och du förmodligen låna pengar till) ett hus som på pappret redan är renoverat.
Sedan skall säljarens firma renovera det i efterhand enligt dina önskemål, för att säljarens firma sedan skall dra rot på det hela.
Vill han bli av med sitt hus tycker jag han gott kan sälja det med förlust eller renovera det privat och sedan sälja det dyrare.
 
Konstigt, tycker jag med. Han kan väl inte få ut några ROT-pengar, om ni inte betalar hans firma något för att utföra arbete på huset som ni då skall äga.
Finns risk att Skatteverket inte gillar upplägget efter att de betalat ut ROT-pengar till hans företag. Vad gör ni då?
 
raveper skrev:
Ju mer jag tänker på det, desto snurrigare blir det.
Han vill alltså att du skall köpa(och du förmodligen låna pengar till) ett hus som på pappret redan är renoverat.
Sedan skall säljarens firma renovera det i efterhand enligt dina önskemål, för att säljarens firma sedan skall dra rot på det hela.
Vill han bli av med sitt hus tycker jag han gott kan sälja det med förlust eller renovera det privat och sedan sälja det dyrare.
Helst skulle vi ju vilja köpa huset som det är ha möjligheten att ta anbud från andra också. Dock så är inte säljaren så sugen på det verkar det som. Och så mycket vi skulle få gjort för samma pengar skulle nog inte gå heller,

Men knepigt är det.
Jag vet inte heller hur det skulle funka med rot-avdraget om han inte tar betalt för arbetet. På nåt sätt skulle ju arbetet besiktigas när det var klart också. Kan vi bli återbetalningsskyldiga av rotpengarna då tro om det inte sköts rätt?!
 
Göran.W
Jag hade aldrig köpt en hus med det upplägget för det känns helt enkelt för riskabelt.
Betala bara vad det är värt som det ser ut i dag och ta in offerter sen för något stämmer inte för säljaren kan ju renovera någon annans badrum och få rot istället så varför just huset han ska sälja.
Har han för lite jobb och varför isf.
 
Redigerat:
Om säljaren är duktig och har en kompetent firma kan han väl jobba in förlusten han vill täcka på öppna marknaden.
Han kan ju dessutom lämna offerter på arbeten på huset ni köper, och få jobben i öppen tävlan med andra hantverkare, eller hur.

Det osar skattefusk som alla här antyder.

Och vad har ni för reklamationsrätt med det här upplägget egentligen?

OT, lördagstrams: Från easycover till undercover :)
 
Det finns många hus. Köp ett annat.
 
seven01, ja du kan bli "återbetalningsskyldig" om skattemyndigheten hittar oegentligheter i hanteringen av ROT - pengarna. Rotpengar är ett skatteavdrag som skatteverket gör på din skatt och överför till företaget.
 
Krilleman
Hela upplägget säljaren kommer med känns väldigt oseriöst!

Köp huset billigt, utan säljarens svammel, och renovera med faktura så ROT:en dras korrekt och du får fakturor och intyg den rätta vägen.

Vill inte säljaren det så finns det som redan nämnts många hus till salu!
 
VI ska kolla med en jurist om detta.

Problemet är att vi tycker om huset och säljaren vill inte sälja det under det priset som han har lån på. Jag är medveten att det finns andra hus men samtidigt är jag nyfiken om det här skulle gå att lösa på nåt sätt som är lagligt, riktigt och vattentätt för oss. Jag har inga problem att släppa detta hus heller, men det vill jag inte göra förrän jag kollat upp allt kring en sån här affär.

Nåt vi funderat på är att kunna få köpa huset till det priset vi vill. Då är huset vårt MEN vi är tvungna att låta säljaren renovera det vi kommit överens om på ett separat kontrakt där allt säljaren är skyldig att göra tas upp. Vi skulle stå för material till en kostnad av 120.000 och arbetskostnaden skulle i så fall värderas till 200.000 (utan rot). Hur säljaren skulle ta upp detta i sitt företag har jag ingen aning om, det måste jag forska mer om. Vårt krav måste i så fall vara att kunna få papper på allt som görs så att vi har någon form av garanti.
 
Jag fattar inte hur säljaren tycker att han får mer för sitt hus om han måste jobba för pengarna.

För att nu inte tala om alla skatter som skall betalas innan pengarna tillhör honom.
 
Det skulle jag aldrig gå med på, att någon annan renoverar åt en. Får ni välja ytskikt? Är han behörig på något vis? Vill ni renovera exakt det han ska göra om och på det viset han tänker göra om det? Att få något renoverat behöver ju knappast vara en fördel ifall man själv har andra ambitioner med utrymmena.
Det luktar skumt för mig och jag skulle nog antingen kräva att han går ner i pris eller gå vidare från affären.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.