Står i valet och kvalet att köpa en grästrimmer/röjsåg alternativt en lie. Har ca 6000 kvm med vad som kan betecknas som äng (högt gräs, tistlar, brännässlor och jox) som behöver mejas ner på något vis. Jag har ingen aning hur kraftig en trimmer/röjsåg måste vara för att klara detta utan att få tjuvstopp stup i ett. Hur kraftig maskin bör man satsa på, kubik, hk etc? Räcker det med tråd eller måste man köra klinga?

Jag vill inte lägga ut 1500 kr på något om det bara kommer att strula men inte heller 5000 kr på något som jag aldrig kommer nyttja fullt ut. Skyddsutrustning äger jag redan så det är inget som tillkommer i ekvationen. Alternativet är att köpa en lie (600 kr?) och köra manuellt men jag vet inte hur jobbigt det är, fördelen är att man spar x antal tusen kr samt att det är näst intill ljudlöst. Utöver 7000 kvm äng är det ca 2000 kvm med slånbär/nypon som behöver hållas i schack och det vore trevligt om maskinen klarade lite sånt också. Dock kan jag dra dessa med lastaren på traktorn om maskinen är för klen eller valet faller på en lie.
 
Kan du inte bara köpa en slåtter och sätta på traktorn som du redan verkar ha?
 
Det skulle kanske gå, tyvärr är kraftuttaget bak opålitligt samt det inte är praktiskt att navigera traktorn bland alla stenar. Är inte en slåtter ganska dyr?
 
Jag har ungefär samma yta att underhålla och lie uteslöt jag för många år sen, alldeles för jobbigt, nej en hygglig röjsåg med slyklinga är absolut min rekommendation, den klingan klarar både gräs och buskar upp till någon cm i diameter.
 
Nusnäs: Hur kraftig måste röjsågen vara för att orka med tjockt gräs?
 
Vet inte på rak arm, jag har en gammal Partner (dock i fritidshuset just nu så jag kan inte kolla) men den är ingen proffsmaskin.
Den räcker gott o väl för gräs och sly & har funkat bra i många år. Skulle jag byta nu så tror jag jag skulle sikta på en från HQV.
Jag har testat med tråd och olika aggregat men av erfarenhet kommit till slutsatsen att slyklingan (treuddig) är mest effektiv.
 
Jag tycker nog en slotterbalk skulle passa för ändamålet. Att röja 6000kvm med lie är svettigt men tar en stund även med röjsåg. Fördelen med röjsågen är ju iof att den går att använda lite vart som helst.
http://www.blocket.se/vi/16373875.htm?ca=15_s
 
Om du vill ha en ok röjsåg så rekomenderar jag Stihl FS100 eller 130. Den större fungerar bättre om man ibland behöver arbeta med sågklinga (vi använder den till att röja i våra hagar, slyklingan är den jag använder mest men grövre buskar behöver man använda sågklingan till) men om det bara är gräs/sly räcker FS100 och den är billigare, något lättare och av lika bra kvalité.

Att röja 6-7000 kvm med röjsåg kommer ta ett tag, att göra det med lie skulle jag inte ens tänka på...
 
Har kikat lite på Stihl och undrar vad det är för skillnad på fs130 och 310? Det verkar vara samma motor men olika tillbehör. Vad är det för skillnad på 40-2 och C 25-2?
 
Nilsson2 skrev:
Har kikat lite på Stihl och undrar vad det är för skillnad på fs130 och 310? Det verkar vara samma motor men olika tillbehör. Vad är det för skillnad på 40-2 och C 25-2?
FS130 och FS310 har samma motor, och riggrör, men 310 har bättre avvibrering då den har samma upphängning som de större röjarna. Med 310 följer också en bättre sele. Vi säljer 130 till privatpersoner och 310 till företag som måste följa dom nya direktiven för den mängd vibrationer man utsätts för under en arbetsdag.

40-2 är större och rymmer mer tråd än c25-2, samma där, det större används till yrkesfolk, det andra funkar bra till hemmabruk. C25-2 är lite enklare att ladda också, men jag tycker inte det är så svårt med 40-2 heller.
 
H
Jag röstar på Stihl, jag har själv en Husqvarna men svågern har en Stihl. Hans har 0,4 KW mindre effekt än min samt hans är 3 år äldre men den känns som det är bra mycket mer kräm i den. Kanske är en annan utväxling vad vet jag. Har dock köpt en Stihl motorsåg samt soppadriven häcktrimmer efter jag fick upp ögonen för "hans" märke, väntar bara på att qvarnan ska rasa så jag få köpa mig en Stihl.
 
Det blev en Stihl FS 250, hoppas den duger. Har inte provat den ännu.
 
Lycka till.
Du får gärna återkomma med en recension framöver. Jag kommer nog att behöva köpa något om en månad eller så.

Någon som har provat partners "slåttermaskin" med trådhuvud? Jag är lite skeptisk men egentligen är det kanske ingen dum ide(?). Den förutsätter ju mer öppna ytor än en vanlig röjare förstås.
 
Skaffa dig lite djur som äter gräs med :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.