Hej!

Just registrerat mig som medlem. Inblandad i budgivning på villa ca 200m2 där 50 kvadrat är platsgjuten källare och resten är enplans betongbjälklag (RG) passivt ventilerad bjälklag med en kryphöjd på 75cm.
Planerar konvertera till berg + sol och vattengolvvärme från direkt el fn.
Räknar med att dränera om den gjutna källaren men vad kan man förvänta sig behöva göra vid krypgrunden (RG bjälklag)?

Är det säkert att tilläggsisolera betongkrypgrunden underifrån med skivor?.
Vatten radiator i källare eller bila ur isolera och lägga golvvärme?

Tacksam synpunkter. Arkitektdröm från 68.

 
Krypgrund med betongbjälklag är vad jag förstår en grundläggning med gott rykte. Om jag var du skulle jag inte göra någonting med krypgrunden mer än att ha uppsikt över den kontinuerligt. Finns ingen orsak att bättra på något som funkar bra.
 
JAg hoppasatt bjälklaget i sig är felfritt -konstruktionen verkar ju ha gott renomme, men om vi nu lägger in en golvvärme. Bör man isolera grunden från undersidan? Och är det isåfall en risk?

Det är uppreglat innergolv på ovansidan av betongen och här tänkte jag byta gamla isoleringen och lägga golvvärme med plåtar för att inte bygga höjdled och sedan klinkra. Tror att isolerningen i golvet är 150mm, kanske 200.

Ska gå igenom allt med besiktningsman men skadar ju inte att ha tänkt själv först.
 
På ett äldre hus är principen den att du undersöker hur det se ut just nu och gör antagandet att det inte förändras, förutsatt att du inte ändrar något med huset. Är grunden frisk idag kommer den sannolikt att förbli frisk, om du inte ändrar något.

Nu skriver du ju att du vill ha golvvärme istället för radiatorer (antar jag) och det förändrar hela bilden. Golvvärme bör ha en isolering undertill så att värmen endast går upp i huset. Detta bör snarare förbättra krypgrundsmiljön i och med att det blir kallare och kallare luft kan hålla mindre fukt. Dock är detta inte något som jag har testat själv eller läst någon statistik på :-/
 
lastkaj skrev:
...Golvvärme bör ha en isolering undertill så att värmen endast går upp i huset. Detta bör snarare förbättra krypgrundsmiljön i och med att det blir kallare och kallare luft kan hålla mindre fukt....
Just detta kan bli ett problem.
Om du (tilläggs)isolerar bjälklaget kommer det att bli kallare i krypgrunden och kall luft kan hålla mindre fukt.
Problemen uppstår (ibland) på sommaren.
Varm och fuktig luft kommer in genom ventilation och/eller otätheter och kyls ner. När luften svalnar stiger den relativa fuktigheten snabbt och i sämsta fall kondenserar vatten på byggnadsdelar :(

/ Fredrik
 
Varm och fuktig luft kommer in genom ventilation och/eller otätheter och kyls ner. När luften svalnar stiger den relativa fuktigheten snabbt och i sämsta fall kondenserar vatten på byggnadsdelar
Sant!!!
 
Tack för synpunkter!
Borde ändra mitt login. Affären är nu klar med besiktningsförbehåll.

Ska kanske tillägga att huset ligger i skåne.

Jag är med på att det finns risk för fuktutfällning om man förändrar det är därför jag frågar.
Men om man isolerar mot betongen med ett bra material, finns väl lämpliga skivor - vet ej vad de heter. Och det inte finns något organiskt material i en ventilerad (passivt) krypgrund med betongbjälklag. Gör det då något om det sker fuktutfällning?


/Jon
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.