Köket ska inom ganska snar framtid bytas ut och vi har bestämt oss för en gasspis (iallafall häll). Nu är den stora frågan, ska ugnen vara en gasugn eller en elugn? Vi kommer oavsett att även ha en separat elugn i ett högskåp (ja, vi är väldigt matglada). Spisen ska vara 60 cm bred och inte kosta förmögenhet. Vi bor utanför större samhälle och risken för strömavbrott är något större här då en del av elnätet fortfarande består av luftledningar. Tips emottages med stor tacksamhet!
 
Inte gasugn för guds skull! Jag har iofs bara haft en, men den var helt värdelös. Bara en brutal undervärme. En gång försökte jag griljera en julskinka... gav upp efter ett bra tag, då var griljeringen fortfarande flytande, men de understa tre centimetrarna av skinkan hade förvandlats till stenhårt, torkat kött, lite som parmaskinka (dvs oätligt i skivor tjockare än några mm).

De flesta jag har känt som har haft gasspis har haft elugn. Enda anledningen till att jag hade gasugn var att jag bodde i en hyresrätt, så det var väl det absolut billigaste alternativet, då den enda elen som fanns i köket var ett uttag för kylen och ett (1) vägguttag.
 
joakim_j joakim_j skrev:
Inte gasugn för guds skull! Jag har iofs bara haft en, men den var helt värdelös. Bara en brutal undervärme. En gång försökte jag griljera en julskinka... gav upp efter ett bra tag, då var griljeringen fortfarande flytande, men de understa tre centimetrarna av skinkan hade förvandlats till stenhårt, torkat kött, lite som parmaskinka (dvs oätligt i skivor tjockare än några mm).

De flesta jag har känt som har haft gasspis har haft elugn. Enda anledningen till att jag hade gasugn var att jag bodde i en hyresrätt, så det var väl det absolut billigaste alternativet, då den enda elen som fanns i köket var ett uttag för kylen och ett (1) vägguttag.
:rofl: Tack, misstänkte att det kunde vara så. Minns bara att min mormor (för ca 100 år sedan) saknade sin gasugn när hon fick en elugn.
 
Krokben
Fläskig vedspis, då har du löst allting vid ett strömavbrott.
 
Krokben Krokben skrev:
Fläskig vedspis, då har du löst allting vid ett strömavbrott.
Jo, det hade varit det absolut bästa men vill inte ha allt det merjobb, och pappersarbete (bygganmälan/lov) som kommer till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.