Hej!
Nyligen köpt ett hus som är i behov av att byta ut den gamla 90-tals gaspannan.
Har kollat runt lite hos svenska återförsäljare/installatörer och tycker priset känns lite väl högt.
Kollade nyligen på danska sidor och de tar 15-2500 sv. kr mindre för pannan(exakt samma)+installation. Tex tar EON 58 000kr för en Vaillant ecoCOMPACT (http://www.eon.se/om-eon/Om-foretaget/aktuellt/2011/Erbjudande-Byt-gaspanna-och-spara-pengar/) medan jag hittat samma i danmark för ca 40 000 sek inkl arbete(och danskt rotavdrag).

Har även tittat på sidor där det säljs Pannor utan installation. Där hittar jag pannan+kontrolldel för 25000+2390dkk. Vilket blir ca 32000 sek. Sen behövs väl lite rör o liknande.
Om man räknar 3000 för rör o liknande blir det 35000, är det verkligen så att eon tar 23 000 för installation? Och är dessa 23000 inkl rotavdrag? (dvs installationen på ca 45000) eller skulle jag isåfall få ca 11000 avdrag på dessa 23000?
  1. Är det någon som vet vad en installation går på i Sverige om jag köper pannan privat (och vad behövs mer än pannan och styrenheten).
  2. Är det någon som köpt pannan utomlands och fått den installerad av svensk firma?
  3. Är det någon som köpt pannan utomlands och fått den installerad av utländsk firma?
  4. Är det någon som köpt ex EON alternativet? Är priset med eller utan rot?

Huset har just nu en vailant panna från 1990 installerad.
Tack på förhand!
 
Varför ska du göra sådana affärer som att betala dyrt för att binda upp dig att i framtiden köpa tokdyr miljöskadlig energi av en leverantör som saknar konkurrens.
Tyska statens monopolbolag EON tar 80 öre/kWh för gas., Tittar du på Compricer så får du ettårsavtal el för 84,38 öre/kWh.
Mitt eget halvårsavtal för el ligger på 76 öre/kWh. Räknar man in verknigsgraden så blir direkt elvärme billigare än gas.

Tag pengarlna för pannan som EON vill lura på dig som en grundplåt till markvärme eller något annat som ger dig billigare uppvärmning än idag.
 
peternicklas
Gas är billigare än el, du får nog räkna om lite. Verkningsgraden på en gaspanna ligger på c:a 90 - 95%.
 
Inte om man utgår från de priser som EON har på sin hemsida. Spekulationer är meningslösa då TS inte lämmnat några uppgifter i frågan.
 
peternicklas
Jag behöver inte spekulera då jag har en gas panna. Att värma med gas är c:a 30% billigare än med motsvarande elpanna.
 
Och då menar du att alla som har gaspanna har samma pris som du. För att slippa tomsnack så tala om hur ditt avtal ser ut. Hur mycket betalar du per kilowattimme och hur långt löper avtalet.
30% billigare än el är väl absolut inget som föranleder att man kastar ut massor av pengar på en ny panna.
Pellets är halva elpriset och markvärme 1/3 - 1/4 av elpriset.
Behövs bara en ny president i USA som tvingar tyskarna att bråka lite med ryssarna så stänger ryssarna av gaskranen till tyskland och då står ni där utan gas.

Hur tror ni elpris i förhållande till gaspris utveckas inom en tioårsperiod?
Att vara helt i händerna på ett statligt monopol är väl riktigt dumt.

När stockholmsmoderaterna skänkte bort det kommunala energibolaget Birka Energi till finska staten (Fortum) så blev det höjningar direkt både på hushållsgas och energin till de gasdrivna bussarna. Där kan finnarna höja priset hur mycket som helst utan att någon kan stoppa dem.
 
peternicklas
Kan TS köpa och få en gaspanna installerad för c:a 40000:- så är det en bra investering. De andra allternativen kostar runt 100 - 110000:- i installation och de håller kanske i 15 år. En gaspanna håller i minst 30 år. Du måste ha en stor uppvärmningskostnad för att räkna hem en annan typ av uppvärmning än gas. Man får inte stirra sig blind på vad gas eller el kostar/kwh utan helheten. Hur mitt avtal ser ut vet jag och det räcker. Det skiljer väldigt lite mellan olika avtal. Sedan verkar du glömma bort överföringskostnaderna vilket är en stor del för elkostnaden.Elpriserna kommer nog att öka betydligt mer än vad gaspriserna kommer att göra p.g.a. av att kärnkraftsel kommer att bli mycket dyrare nu när det är tid att byta ut ett antal verk. Gas kommer att utvecklas mer genom biogasanläggningar som växer upp lite varstans, priset kommer inte att öka i samma tackt som elpriset.
 
Redigerat:
peternicklas skrev:
Gas är billigare än el, du får nog räkna om lite. Verkningsgraden på en gaspanna ligger på c:a 90 - 95%.
Verkningsgraden på el är 100% men jag tror inte det lönar sig att byta till el för det. Möjligen med en värmepump.
 
Trevligt med många svar men ingen som direkt svarat på de 4-5 frågorna jag ställde längst ner :)
 
peternicklas
peternicklas
s041im skrev:
Trevligt med många svar men ingen som direkt svarat på de 4-5 frågorna jag ställde längst ner :)
Har ingen erfarenhet av dessa frågor men: Köpa gaspanna i Danmark är väl inga problem så länge de följer våra regler dock så skulle jag välja en Svensk montör. Finns ett antal rörmockare som har tillstånd att jobba med gasledningar. Om det skulle vara ROT i priset skulle det stå i annonsen.
 
Enligt databladet har pannan 106% verkningsgrad, kan någon förklara hur det går till?
 
Med kondenserande drift kan man teoretiskt trixa till det så att "verkningsgraden" blir högre än 100%
Ser bra ut för tilltänkta köpare.
 
Ok, min bergvärmepump har en verkningsgrad på ca 400% om man ska räkna på det viset. Då är den 4 ggr bättre än gaspannan. Inget svårt val :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.