Är inte 100% på att jag startar denna tråd i rätt del av forum nu - men flytta den gärna om det är fel..


En gård som vi spanat in i flera år nu kommer tydligen bli till salu inom en snar framtid..
Jag trodde den endast var marken i direkt närhet till gården som hörde till och hade väl hoppats på pris därefter men tydligen var det nästan 100ha mark/skog till..

S**t var min första tanke då.. Då sprang miljonerna iväg och var bara att glömma :S

Men sen tänkte jag på hur man igentligen bör räkna då skog är inblandat...

Bör man räkna med att ev avverkning? Ja menar- säg att det kostar 5milj. Kan/brukar man räkna med att en del avverkning kan täcka upp delar av den räntekostnaden?

Hur gör folk som köper skog? räknar man det som en investering =avverkning?
Är det några andra "inkomster" som dyker upp iomed skogsägande? eller kostnader?


Hoppas ni förstår min fråge riktning :rolleyes: - Vågar man satsa högre, till och med över en vettig "budget" för att köpa med mark/skog? För att ev ta del av eventuella framtida inkomster..
Eller är det bara redan "rikt" folk som köper gårdar med mycket mark?:x
 
Om avverkar en massa så lär du väl plantera igen?
På sikt iaf, utan träden är ju marken inte värd lika mycket som med dom där. :)
 
Bror min har skog och han avverkar en del,säljer ved samt arrenderar ut jakten så han går nog med vinst. Han klagar iaf inte =)
 
FredrikR skrev:
Om avverkar en massa så lär du väl plantera igen?
På sikt iaf, utan träden är ju marken inte värd lika mycket som med dom där. :)
Visst är det så.. Finns så klart massa regler om att man inte får ha mer än vissa % ungskog osv..

Så man kan ju tyvärr inte avverka hela köret :D Och det är givetvis inte tanken heller.. men frågan är hur man bör tänka eller inte tänka. Siktar man för högt?

Ved tjänar man grymma pengar på nuförtiden :)
 
En betydande fråga är ju i vilket skifte skogen är. Alltså, är den nysatt, dags för gallring eller är den avverkningsklar? Det är ju av ganska stort intresse för dig eftersom det avgör NÄR du kan få pengar för skogen. Jag kommer inte riktigt ihåg när det är men säg att gran avverkas vart 70:ionde år, då är det ju enormt tråkigt för dig om skogen är nyplanterad. :)
Som du skriver förstår jag ju att det inte är helt nyplanterat men frågan är ändå av intresse.

Dessutom, så jäkla mycket tjänar man inte på ved nu för tiden...
 
Vad du ska betala beror ju på vad som står i skogen och hur många m3 virke det rör sig om (avverkningsbart kontra sådant som ska växa till sig). Jag gissar också att det inte rör sig om 100h skog utan att det finns både åker, äng, impediment och skog. Allt spelar roll och om du kommer så långt att du vill köpa ska du absolut låta en oberoende kunnig person göra en skogsbruksplan. Genom denna får du veta vilka möjligheter du har rent ekonomiskt, båda i det korta och långa perspektivet.

Jag vet många som köpt skog och finansierat delar av lånen genom avverkning. En kompis sålde skog för 150.000 kr utan att det var avverkat, vilket gjorde att de kunde gå in i affären på ett helt annat sätt.

Som du säkert förstår tycker jag det är en bra idé att investera i skog, men samtidigt är det ganska mycket det rör sig om (både pengar och mark), så man måste ju vara beredd på mycket arbete och iaf inledningsvis relativt höga lån.
 
Dalbotös skrev:
Dessutom, så jäkla mycket tjänar man inte på ved nu för tiden...
Ville bara instämma i föregående talare. Ved kräver maskiner som underlättar och gör hanteringen i det närmaste maskinell, om tanken är att man ska tjäna pengar på det. Bra skog ska utan tvekan gå till sågverken, det är som virke man tjänar pengar på skogen.
 
Dalbotös skrev:
Dessutom, så jäkla mycket tjänar man inte på ved nu för tiden...
Nu var det juh ett sidospår- men det beror nog på vart man bor.. :) Här i sthlm län är priserna höga och det är ett jädra sug efter ved..

Går till o med att göra bra pengar på att köpa björk på stock och köra upp..

MVH en som spenderat stora delar av våren i en sån här http://www.youtube.com/watch?v=KjrztRI5Udk :)
 
Mjaha, en processor... En sådan står jag med i ett par dagar varje vår, våran är dock manuell så till vida att man själv får sänka ner sågklingan. Likväl, har du egen skog så skall träden fällas. De skall transporteras till lämpligt ställe. De skall kapas i rätt längder, de skall klyvas, de skall torkas osv. Summa sumarum, om du räknar bort din egen tid kanske du tycker att det är en enastående affär men min tid är då betydligt mer värdefull.

Sälja skogen som virke är det som genererar pengar, inte ved. Ved är en sidoinkomst av de träden som inte lämpar sig för virke. Tycker jag i alla fall.
 
  • Gilla
MmeMim
  • Laddar…
TS kan också sälja skogen som mark. Behålla 10 HA och sälja resten till nån granne.
 
Det behövs en nyare skogsbruksplan, där det framgår vad som finns på marken. Träden som växer och avverkas, ger ränta på pengarna, inte mer. Titta på www.lrfkonsult.se ,för prisnivån i det aktuella området.
 
Låt oss anta att det på fastigheten finns 10000 m3sk, enligt prisstatistiken säljs det för 400 kr/m3sk (skogskubikmeter). Då kostar skogsmarken runt 4 miljoner.
Om det finns slutavverkningsmogen skog (ca 50-70 år gammal) kan den säljas för i bästa fall 600 kr/ m3fub (fastkubikmeter utan bark) för timmer och 300 kr/ m3fub för massaved. Avverkningskostnader avgår med ca 100 - 150 kr/m3fub.
1 m3sk motsvarar ca 0,55 m3fub.
Nya antagande: En tiondel av ytan är slutavverkningsmogen och kan då ge 70% timmer, 30% massaved.
Då ger försäljningen av timmer: 1000 x 0,7 x 0,55 x 500 = 192000
Försäljning av massaved: 1000 x 0,3 x 0,55 x150 = 24000 Totalt 216000

Om det istället är förstagallring (30 årig skog) ger det inget timmer utan bara massa ved och tveksamt om det blir något överskott.
Andragallring (40 årig skog) kan ge hälften timmer hälften massa.

Slutsats: Det skall finns mycket avverkningsmogen skog på fastigheten för att den skall kunna betala en del av köpesumman. Det går däremot att låna pengar där avverkningar betalar räntorna.
 
Ju mer avverkningsbar skog, desto mindre får du låna. Har du inte väldig tur, så krävs det eget kapital. Skog är kapitalintensivt. Leva på skog gör de som kan sätta in stort eget kapital, eller har ärvt gården. :)
 
Vet inte om det är försent då det är en gammal tråd, en gård med mycket tillhörande skog har ett lägre värde tillsammans än var för sig. Därför ska ni diskutera med gårdsägaren att låta köpa gården med en avstyckad del skog. 100Ha kostar och skulle tro att du bara kan belåna upp till 75% av värdet.
 
Ja, är det försent??? Undrar hur det gick för Wizeguy? Blev det köp eller ej?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.