Hej! Vi håller och spekulerar på ett gammalt hus (tidigt 1900tal) som har elradiatorer. Det har också byggts ut för ett par år sen och de ytorna har elburen golvvärme.

jag undrar om ni har något förslag på vad som är bäst att göra här?
-Är det att ha bergvärme? Vad skulle det kosta på ett ungefär?200.000 eller mer?
-Konvertera till fjärrvärme?
- behålla det som det är och stänga av golvvärme osv i källare och ha elradiatorer där nere istället? Misstänker att golvvärmen där nere är en stor bov.

Info om huset: 120kvm (var nog 80kvm innan utbyggnationen)
1 1/5 plan med källare.källaren har golvvärme
huset har en fungerande kakelugn.
Läge: södra Norrland

läst nånstans att kostnaden är 5-8000 per elradiator med synliga rör.
-Vad ingår i den installationen?

Utöver det tillkommer ju kostnad för värmepumpen men förstod inte riktigt vad som ingår i installationskostnader.
 
Vad ligger driftskostnaderna på per år?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad ligger driftskostnaderna på per år?
Uppvärmning och hushållsel ca 30.000 för 2 pers
 
Låter billigt med 5-8' per radiator inkl rör mm. Har en bekant, hade ett dock större hus, 1.5 vån, men som tog in offerter på bv + dragning av synliga rör (dock det mesta av stam i källare) och inkoppling. Han skulle tillhandahålla radiatorer själv, tror det var 11st. Landade i storleksordningen på nästan 400 innan rot. Har för mig 320 ink root (då var rot 50%). Bv hål hade han redan borrat. Så det var kanske 280' innan rot för själva vattenburna systemet. Han tog in offerter från två olika firmor, likvärdiga offerter. Så jag skulle räkna med 15-20' per radiator inkl allt, ex root.
 
Kanske en luftvärmepump med 2 innerdelar skulle vara mest ekonomiskt för er. Är det många små rum eller öppen planlösning?
 
Okej det kan säkert vara relevant, de siffrorna jag såg var nog ett par år gamla också

G guggen skrev:
Låter billigt med 5-8' per radiator inkl rör mm. Har en bekant, hade ett dock större hus, 1.5 vån, men som tog in offerter på bv + dragning av synliga rör (dock det mesta av stam i källare) och inkoppling. Han skulle tillhandahålla radiatorer själv, tror det var 11st. Landade i storleksordningen på nästan 400 innan rot. Har för mig 320 ink root (då var rot 50%). Bv hål hade han redan borrat. Så det var kanske 280' innan rot för själva vattenburna systemet. Han tog in offerter från två olika firmor, likvärdiga offerter. Så jag skulle räkna med 15-20' per radiator inkl allt, ex root.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske en luftvärmepump med 2 innerdelar skulle vara mest ekonomiskt för er. Är det många små rum eller öppen planlösning?
lvervåningen med sovrum
Är ganska litet, bottenvåningen är lite mer öppen planlösning
 
Finns planlösning att ladda upp?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns planlösning att ladda upp?
Tyvärr inte :( det är inget som ligger ute på marknaden (än)
 
Har de använt kakelugnen? Jag tycker driftskostnaden låter i lägsta laget om de inte har eldat...

Men iaf, eldar ni morgon och kväll får ni nog ner kostnaden till humana nivåer, vad de nu är. Ligger själv på typ 22MWh per år i Göteborg med bergvärme och cirka 250kvm uppvärmd yta. Låg innan på 36MWh med 180kvm uppvärmd yta med elradiatorer + luftvärmepump.
 
  • Gilla
Lghperson
  • Laddar…
Det beror ju mycket på hur man vill det ska se ut, mina föräldrar betalade klart under 5000 per radiator för ca 10 år sen inklusive radiatorn men det är ju inte direkt snygg rördragning, men i ett 70-tals budgethus som dom har spelar det kanske mindre roll. Ett 100+ års hus kan man nog ha högre krav. Vi har ett hus från 1914 och sektionsradiatorer där bara en sån kan kosta 5000 utan jobb men det ser lite bättre ut i vårat hus än moderna TP-radiatorer som kostar 1/4 del.
 
  • Gilla
Lghperson
  • Laddar…
Att konvertera till vattenburet system med radiatorer kostar ca 7-8 tkr för rörläggning och kostnad för radiatorer. Alltså ca 100 tkr för ett system med 12 radiatorer. Till detta tillkommer kostnad för att ta upp hål för rör och eventuellt återställa golv mm.

När rörmokaren kommer ska alltså allt vara klart för att lägga rören och montera radiatorerna.

Sedan tillkommer bergvärmeanläggning för ca 200 tkr inkl borrhål.

I Norrland är bergvärme det mest effektiva värmesystemet.

Elgolvvärme i våningsplan mot mark kan ha mycket stora värmeförluster. I ett äldre hus måste golvet tilläggsisoleras för att få en rimlig elkostnad.
 
  • Gilla
stefancrs och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.