Vi är på gång att bygga ut och planerar att lägga ca 40 kvm furugolv. Vi är inte förtjusta i alltför mkt kvistar och vill gärna ha ett rimligt tätt/hårt golv(för att vara furu). Det talas ofta om att undvika de stora varuhusen och köpa direkt från sågverk. Men hur hittar man dem och hur vet man att kvaliteten motsvarar priset?
Har varit i kontakt med LGB Timmerhus och de verkar ha fantastiska golv men de ligger på typ 1000kr+m per kvm och det är för dyrt... Några tips? Mvh John
 
Tätt, hårt och helst utan kvistar är inte de bästa kraven om man letar golv av furu. Då blir det lätt skitdyrt. Det finns andra träslag om ni söker de egenskaperna.
 
Hep Hep skrev:
Tätt, hårt och helst utan kvistar är inte de bästa kraven om man letar golv av furu. Då blir det lätt skitdyrt. Det finns andra träslag om ni söker de egenskaperna.
Fattar det, men det måste inte vara utan kvistar. Vill undvika kvistfest bara...
 
J JohnMW skrev:
Vi är på gång att bygga ut och planerar att lägga ca 40 kvm furugolv. Vi är inte förtjusta i alltför mkt kvistar och vill gärna ha ett rimligt tätt/hårt golv(för att vara furu). Det talas ofta om att undvika de stora varuhusen och köpa direkt från sågverk. Men hur hittar man dem och hur vet man att kvaliteten motsvarar priset?
Har varit i kontakt med LGB Timmerhus och de verkar ha fantastiska golv men de ligger på typ 1000kr+m per kvm och det är för dyrt... Några tips? Mvh John
LGB är ju väldigt bra golv - bara centrumbrädan och stående årsringar får du inte av de större leverantörerna. Dock låter det dyrt, vi gav ca 1500/m2 för et 30m2 askgolv från dem och då var det det rejäla 160x3300-4000 tiljor, men det är åas 3 år sedan så inflationen kanske har gjort sitt.
 
DalaFloda golv tror jag dom heter, en kompis har ett borstat sånt som han säger tål allt.
Har inte lagt eller ens sett något själv så bara hörsägen
 
Jag tänker att LGB har "rätt" pris, Forzagolv skriver att de vill ha 1200kr/m2 för sin bästa sortering kilsågat.
Själv vill jag inte sälja talltimmer nu, timmerpriserna är för låga så jag överhåller nog furan.
 
F fribygg skrev:
Jag tänker att LGB har "rätt" pris, Forzagolv skriver att de vill ha 1200kr/m2 för sin bästa sortering kilsågat.
Själv vill jag inte sälja talltimmer nu, timmerpriserna är för låga så jag överhåller nog furan.
Är det så? Bergqvist i Insjön tyckte priserna var för höga, men det är klart ni är på varsin sida av pengarna 😄
 
nino nino skrev:
Är det så? Bergqvist i Insjön tyckte priserna var för höga, men det är klart ni är på varsin sida av pengarna 😄
Insjön ligger väl i prisdiket? Jag hugger inte fin fura om jag inte kan sälja den till rimligt pris, bulkproduktion finns det säkert nån annan som kan göra billigare.
 
F fribygg skrev:
Insjön ligger väl i prisdiket? Jag hugger inte fin fura om jag inte kan sälja den till rimligt pris, bulkproduktion finns det säkert nån annan som kan göra billigare.
Prisdiket? 🙂
 
nino nino skrev:
Prisdiket? 🙂
Där tillgången på virke och skogsägare som vill eller behöver avverka är för stor, typ Svealand och södra Norrland (kanske gränsen går mellan LGB och Forzagolv)
Jag anser nog att Hjortkvarns sågverk ligger farligt nära prisdiket medan Braviken och Kindasågen måste betala betydligt bättre för att få tillräckligt med virke.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
J JohnMW skrev:
Vi är på gång att bygga ut och planerar att lägga ca 40 kvm furugolv. Vi är inte förtjusta i alltför mkt kvistar och vill gärna ha ett rimligt tätt/hårt golv(för att vara furu). Det talas ofta om att undvika de stora varuhusen och köpa direkt från sågverk. Men hur hittar man dem och hur vet man att kvaliteten motsvarar priset?
Har varit i kontakt med LGB Timmerhus och de verkar ha fantastiska golv men de ligger på typ 1000kr+m per kvm och det är för dyrt... Några tips? Mvh John
I södra Sverige sågar nog Ansgarius Svensson den bästa furan, vet inte om du kan köpa golvvirke därifrån men de har bästa råvaran söder om Älvsbyn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.