Har kollat på ett fritidshus som har huvudsäkring i en annan fastighet.

Hur löser man det?
 
C
Menar du att huset delar den andra fastighetens servis/mätare/abonnemang?
I så fall har säkert nätägaren åsikter om detta. Men jag skulle vända mig dit hur som helst.
 
Du får skaffa eget abonnemang till din nya fastighet.
Detta kostar säkert som en nyanslutning hos din nätägare.

Ert nuvarande läge är ej tillåtet och kan säkert leda till böter och annat om det upptäcks så ni bör sopa bort alla spår efter det innan ni kontaktar nätägaren.
 
Nyanslutning startar på ca 30000:- vilket förmodligen är det enda alternativet, då det som sagt är olagligt som ni har det i dag.
 
Det är inte så att bara servisen är sydd imellan flera fastigheter men att du fortfarande har din elcentral och mätarblock?
 
Och notera att det är skillnad på mätarsäkringar och andra säkringar. Det är inte ovanligt (nåja, inte okänt) med flera säkringar efter varandra på matningen. Jag har själv t ex både "huvudsäkringar" där min matning kommer in, samt mätarsäkringar (som är de som gäller "juridiskt") direkt innan min elmätare.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Och notera att det är skillnad på mätarsäkringar och andra säkringar. Det är inte ovanligt (nåja, inte okänt) med flera säkringar efter varandra på matningen. Jag har själv t ex både "huvudsäkringar" där min matning kommer in, samt mätarsäkringar (som är de som gäller "juridiskt") direkt innan min elmätare.
Du menar nog servissäkringar som ofta sitter i en gjutjärnskapsling där servisen kommer in. Mätarsäkringar och huvudsäkringar är mig veterligen samma sak och brukar sitta i kombination med elmätaren.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Du menar nog servissäkringar som ofta sitter i en gjutjärnskapsling där servisen kommer in. Mätarsäkringar och huvudsäkringar är mig veterligen samma sak och brukar sitta i kombination med elmätaren.

//Patrik
Visst. Det är säkert det jag menar. Skillnaden är i vilket fall att det är mätarsäkringarna som "räknas". Det kan vara *servicesäkringarna* som sitter i den andra fastigheten, och där får de gärna sitta.
 
Det sitter elmätare som är plomberad i stugan. Och el central.

Varje fastighet har samma.

Allt matas genom ett plåt skåp som sitter på en stolpe. Var tidigare luftledning.
 
C
Men huvudsäkringarna sitter inte i stugan eller i plåtskåpet?
Eller vad är problemet?
 
Vad är problemet egentligen, menar du att stolpen med säkringar finns på en annan fastighet?
Och du har inga säkringar i närheten av elmätaren? Kanske någon byggt in dessa i väggen eller något annat konstigt?
Hur stora säkringar sitter i skåpet på stolpen, dessa borde vara servisledningssäkringarna?
 
Du "måste" nästan ha mätarsäkringar/huvudsäkringar i närheten av mätaren. Annars så är något skumt(?) De är ju en viktig del av ditt abonnemang.
 
En enkel skiss på hur det ser ut skulle underlätta för att reda ut hur det förhåller sig.

Det låter som att mötare ntidigare kan ha suttit i plåtskåpet men senare flyttats in i huset. Det är dock lite ovanligt att man gör så. Enäkar vilja ha mätaren i fasadskåp så att de kan komma åt den utan att behöva ha nycklar in till dig.
 
Claesk skrev:
Det sitter elmätare som är plomberad i stugan. Och el central.

Varje fastighet har samma.

Allt matas genom ett plåt skåp som sitter på en stolpe. Var tidigare luftledning.

Det är inte så att ni har missuppfattat det hela lite?

Det finns oftast säkringar i flera steg hos nätägaren ut till abonnent. De sista säkringarna brukar normalt sett sitta i ett skåp i gatan eller på en trästolpe till luftledning eller till fd luftledning och man har låtit det gamla skåpet sitta kvar istället för att sätta dit ett nytt (lite snålhet). Där sitter det oftast 35A säkringar till ett vanligt hus för att skydda kabeln vid kortis etc. Här kan nätägaren plombera om man inte kommer åt säkringarna/elmätaren i huset etc. Det är ju även för underhåll utan att behöva koppla bort flera kvarter mm.

Din servisledning som går från skåpet i gatan eller på stolpen går således till din elmätare/fasadmätarskåp/mätarblock och där sitter det i 99.995% alltid säkringar. Dessa kallar man huvudsäkringar eller mätsäkringar. Man kan i äldre hus ha en gjutgärnslåda där det oftast går in en ful kabel som kan läcka lite klet/olja. i denna sitter det oftast säkringar som man kallar försäkringar. Detta är något man vill ha bort i systemet då det är en fel orsak och det händer att folk gör sig brott till olaga elavledning via denna.

Flyttar man sin elmätare/mätarblock så blir man på att sätta dit ett fasadmätarskåp. oftast så står nätägaren för all kostnad med grävning osv. Dock får man som abonnent betala iaf kabel och elektrikerns timmar/material för det jobbet som utförs mellan det nya fasadmätarskåpet och sin gamla/nya elcentral i huset.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.