Hej!

Min man och jag har fått möjligheten att köpa ett gammalt timmerhus av en avlägsen släkting som inte hinner med att underhålla det. Det är ett renoveringsobjekt av rang (har stått tomt sen början av 70-talet) och vi har tillsammans med en timmerman kommit fram till att stommen är så pass bra att vi vill köpa det i befintligt skick. Vi har kommit överens om priset och skulle nu vilja slutföra köpet utan att involvera en mäklare men har ingen erfarenhet av att köpa hus privat. Vad för råd kan ni ge på forumet? Förslag och mallar på Köpekontrakt, Köpebrev och ansökan om Lagfart?´Vilken roll spelar banken i det hela (vi kommer inte att ta några lån men dom behöver hålla depositionen vid undertecknat Köpekontrakt) Det ingår ett vattenservitut - vad bör man tänka på där?
Ska tillägga att säljaren gått med på att sälja om vi ordnar det admistrativa med kontrakt etc.

Tacksam för svar!
 
Köpekontrakt finns att ladda ned på nätet. Bla. har jag för mig att det finns som en medlemsservice hos villaägarförbundet (du måste bli medlem, kan vara bra av fler skäl).
 
Redigerat:
  • Gilla
haglunddaniel
  • Laddar…
Det där servitutet bör ni forska litet mer om. Är det ni som får tillgång till vatten på någon annans tomt? I så fall hur ser villkoren ut, underhåll osv?

Eller är det någon annan som har rätt till vatten från den här fastigheten, och samma där, hur är det formulerat.

Det kan också vara bra att veta om det är ett riktigt servitut, inskrivet. Eller om det är ett äldre avtalsservitut, de behöver inte vara känt hos lantmäteriet. Om det inte är inskrivet så är en framtida köpare inte bunden av servitutet, om han inte blivit informerad om det.
 
  • Gilla
shadowfire och 1 till
  • Laddar…
Varför vill ni inte ta hjälp av en mäklare? Dom är ju experter och det är inte jättedyrt att låta dom vägleda er genom affären med lagfart, köpebrev, köpekontrakt, råd och tips.

Jag sålde två hus 2013 och för det sista betalade jag 7500:- för hjälpen. Det såldes för 1 250 000:-
Sommarstugan som jag sålde mitt i sommaren betalade jag 5000:- för hjälpen. salupris 100 000:-

Ring till en liten mäklare och tal om vad du vill betala för hjälpen.
Endera går han med på det eller också tackar han nej.
 
Redigerat:
M
Jag tror man kan hitta en hel del genom en Googlesökning. Annars finns det köpekontrakt att ladda ner, hittas genom Googlesökning. Annars kan en jurist plita ned några rader. Jag köpte själv en villa privat där jag skötte allt själv, det var inget direkt avancerat. Jag belånade även fastigheten. Jag la alla pappren på bordet och säljaren behövde bara skriva på. Servitut står väl inskrivet i fastighetsregistret och är väl inget man ändrar vid ett ägarbyte. Man kan ju säga upp ett servitut för att fastigheten byter ägare.
 
Finns ingen anledning att slösa pengar på en mäklare här. Dom har generellt fruktansvärt dålig kunskap om byggnadskonstruktioner, regler för hur en elanläggning skall vara utförd etc. De har heller inget som juridiskt ansvar i affären. Det går att läsa sig till det man behöver på nätet, villaägarna m.fl.
//Daniel
 
  • Gilla
Peter81 och 1 till
  • Laddar…
En mäklare bidrar inte med något förutom kostnader..
 
  • Gilla
Sangris och 2 till
  • Laddar…
Om man bara vill ha hjälp med det fastighetsjuridiska så har oftast banken fastighetsjurister som sätter upp ett kontrakt mot en fast kostnad, som är mindre än vad mäklaren tar. Har ni lån i banken är det dessutom i deras eget intresse att hjälpa till. Det är inte bara ett kontrakt som skall upprättas, det skall ju hanteras av fastighetsregistret också.
När det gäller saker som konstruktioner, elanlläggning, etc så hjälper vare sig jusrist eller mäklare, det är byggfolk man får anlita för att ta reda på sådant.
Servitut är ju en en form av överenskommelse att nyttja saker på annans mark, vad man behöver tänka på är helt beroende på vad det är. Det kan vara att man har rätt att använda vattenbrunn på annans mark (eller tvärtom förstås). En sak som ofta glöms bort i servitut är att ange hur underhåll skall ske. Man kan ha servitut på att använda annans väg till sin fastighet, men vägägaren kanske inte har intresse av att underhålla vägen. Så då kan man få hantera underhållet själv.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Stickan56
Om säljare och köpare är överens finns ingen anledning att slösa pengar på en mäklare.
Själv sålde jag ett hus 2013 till en släkting.
Jag använde bifogade dokument som jag anpassade till det aktuella objektet.
Vi skrev på köpekontraktet och sedan gick vi till banken eftersom köparen behövde låna.
På banken odrnades det ekonomiska och köpebrevet skrevs under.
Banken hjälpte köparen att söka lagfart.
Allt klart.

MVH
Stickan
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Ta hjälp av någon som har erfarenhet och kunskap om fastighetsaffärer. Mallar för kontrakt är en bra utgångspunkt men klasulerna bör anpassas till er överenskommelse och fastighet, ni behöver ett fastighetsutdrag, koll på inteckningar och pantbrev, servitut och annat som fastigheten "belastas" av. Hör efter vad en lokal mäklare eller bank tar för ett skrivuppdrag, borde ligga runt 5000 kr. Om en mäklare
anlitas så är det en hel del som denne ska göra enligt fmi men framförallt så tror jag att de inblandade parterna kan få svar på funderingar och att affären därför känns lite tryggare.
 
Stickan56 skrev:
Om säljare och köpare är överens finns ingen anledning att slösa pengar på en mäklare.
Själv sålde jag ett hus 2013 till en släkting.
Jag använde bifogade dokument som jag anpassade till det aktuella objektet.
Vi skrev på köpekontraktet och sedan gick vi till banken eftersom köparen behövde låna.
På banken odrnades det ekonomiska och köpebrevet skrevs under.
Banken hjälpte köparen att söka lagfart.
Allt klart.

MVH
Stickan
Verkar vara samma dokument som jag använde när jag köpte av mina föräldrar för ett par år sedan.

Nu var det syskon inblandade och de ville inte att mina föräldrar sålde till underpris. De fick skriva under ett dokument där de accepterade försäljningen till överenskommet pris och där det framgick hur vi hade räknat. Vi räknade på genomsnittligt marknadsvärde enligt tre oberoende mäklare som kom på besök och värderade gratis (de gör ju detta i förhoppning att få sälja huset). Vi räknade sedan baklänges så att säga, så att mina föräldrar skulle få lika mycket som om huset hade sålts på marknaden inkl mäklararvode och efter att reavinstskatten var betald.

Reavinsten kunde jag överta istället för att mina föräldrar betalade den eller begärde uppskov, så att den betalas nästa gång huset säljs. Detta är väldigt förmånligt då jag slapp låna nära en halv miljon. Vi lät Skatteverket bekräfta denna skatteregel via epost.

Banken krävde att sköta om lagfarten (vi hade kunnat göra detta själva annars) men de tog inte extra betalt för det.

Vi träffade faktiskt en jurist kort innan kontraktet skrevs under, bara för att vara på säkra sidan att inget väsentligt hade missats. Dock visste juristen inte mer än vad jag redan visste, och han var snäll och lät bli att ta betalt.
 
Instämmer med vad som redan sagts, gå till er bank så får ni hjälp till låg kostnad.
 
Finns det en skriven regel om att köparen kan överta reavinsten eller är det praxis?
 
gråsten skrev:
Finns det en skriven regel om att köparen kan överta reavinsten eller är det praxis?
Vid köp där köpeskillingen understiger taxeringsvärdet räknas köpet inte längre som ett köp utan som en gåva. Ovanstående gäller under förutsättning att ni är släktingar och att det finns en gåvoavsikt. Om ni får huset via gåva behöver inte säljaren skatta 22 % av "vinsten" utan ni tar över hans anskaffningsvärde och får skatta om ni säljer i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.