Har fått erbjudande om att köpa ett hus privat.
Värdering finns och det verkar som ägarna värderar att slippa blanda in mäklare ganska högt.
Huset är ett drömhus om än något eftersatt, så det är ju fint o bra.
Det lilla problemet som då står emellan oss och huset är då att det kostar en hel del mer än vi kan röra oss med för tillfället:(

Jag har ju troligtvis svaret men känner ändå att frågan måste ställas
Är det helt kört eller finns det i desperation några potentiella lösningar?

Huset är ganska stort så man skulle nog kunna få till 2 studentlägenheter i det.
Man skulle även kunna köra nån form av bed and breakfast, hyra ut någon stuga etc.

Men kan man räkna detta som en tillgång/inkomst som skulle göra märkbar skillnad vid ev lån?

Jag har mitt företags konto i samma bank så jag har en ok relation med min bankman (tror jag)
Och han skulle vrida och vända lite på det oxå när jag kom med mer info.

Huset är gammalt, skulle kunna vara k-märkt på gott och ont, tänkte om man skulle kunna se det som nån form av fördel/nackdel.

Och tyvärr diffar det ju inte 100k utan snarare 2 mille eller mer i ekvationen:(
Är som sagt inte optimistisk, men känner jag måste vrida o vända på det.
Det är trots allt inte varje dag man blir erbjuden att köpa ett drömhus under marknadspris...

MVH/
 
Hade jag fått erbjudande om att köpa ett hus 2 milj under marknadspris hade jag dragit i alla möjligheter som finns. T.ex låna av föräldrar, förskott på arv, råna banken, etc.
 
Om man ser på det med friska ögon så går inte ekvationen ihop som det ser ut nu.
Min gissning är att jag måste kunna presentera hyresintäkter i princip direkt för att det ska va möjligt.
Alt att det blir ett riktigt riktigt bra pris så man kan få någon som medlånare.
Men det blir nog svårt..

Men jag skulle ljuga om ja inte sa att detta, tar ungefär 99.9% av min energi nu även fast jag vet det ser väldigt svårt ut.
 
Du menade inte att det diffade 2 mille mot marknadspriset utan mot vad ni har råd med/får lån till?
 
Kapten_Haddock skrev:
Huset är ganska stort så man skulle nog kunna få till 2 studentlägenheter i det.
Man skulle även kunna köra nån form av bed and breakfast, hyra ut någon stuga etc.
MVH/
I en storstad är efterfrågan på studentbostäder väldigt stor vilket kan ge en bra hyresinkomst. Bed and breakfast kräver en rätt stor egen arbetsinsats.
 
Minst 1mille troligtvis 2.
Så deras kalkyl att vi ska kunna betala av lånet vid 7,5% ränta eller vad det är är ju inte möjlig utan en fast hyresintäkt, men det e ju frågan om man ens kan få dom att räkna på det om det inte är befintliga utan bara planerade lägenheter..

MVH/


vectrex skrev:
Du menade inte att det diffade 2 mille mot marknadspriset utan mot vad ni har råd med/får lån till?
 
Kolla med din bankman om det finns några alt...hyresintäkt omg kanske inte är ett krav från banken...det ger kanske lite tid att fixa det som är akut så att du får till några lgh....under tiden kan du också sålla lite mellan ev hyresgäster....
 
Lite att tänka på!

Det kostar även att fixa till lägenheter, + att det kanske tar tid. +framtida underhåll.

Pengarna som kommer in inte är ren vinst.
Finns det efterfrågan på bostäder på orten?
Vilken hyra kan man ta ut?
Det kostar också att ha hyresgäster! Hur mycket blir det kvar efter avgifter, tex. vatten och avlopp, försäkring. el, sophämtning, försäkring, varmvatten och uppvärmning. ev skatt på hyresintäkterna.

Eller köp huset och sälj det direkt med 1-2mille i vinst.
Tror inte riktigt på säljaren som "skänker" bort de möljiga miljonerna.
En värdering är vad huset är värt dvs. vad någon betalar för huset. Inte något framräknat belopp på ett papper.
Det är väl så att huset kanske inte går att sälja för 1-2mille mer. då är inte värdet 1-2 mille högre.

Eller så har du en fin möjlighet till att tjäna en rejäl hacka.
När något låter för bra för att vara sant så....................
 
Redigerat:
Har jag missat något?
Var står det att huset är värt 2 milj mer än vad TS ev ska köpa huset för?
 
Det står det inte, står att det kostar två milj mer än vad TS kan låna.
 
  • Gilla
hama65
  • Laddar…
Hmm...
Jag skulle gjort en ordentlig kalkyl först. Som någon skrev här ovan: finns det behov av hyreslägenheter på orten? Om det är i en storstad med hyfsat nära kommunikationer låter ju det som en bra idé... Men annars är jag tveksam.

Och det blir ju också problematiskt om du lånar dig upp över öronen av bank och anhöriga, var finns det ekonomiska utrymmet att ex renovera eller piffa huset?
 
K märkning kan även fördyra renoveringar då det måste bevaras på ett visst sätt.

Hade det varit jag hade jag tyckt det var lite surt, men jag hade nog inte valt att käka nudlar och inte leva för att bo i "mitt drömhus". Det blir ju inte ens drömliv då......livet är för mig viktigare än huset. Och då menar jag inte i förhållande till döden utan kvalitet.
 
Jag tycker att det låter som en dålig idé att köpa drömhus för 1-2 miljoner mer än man har råd med. Är det ont om drömhus i den prisklassen hos dig? Här tycker jag inte att för dyra och fina hus är så svårt att hitta egentligen, utan problemet har varit att hitta ett okej hus till lagom pris.
 
  • Gilla
Saltis och 1 till
  • Laddar…
Hehehe.....så sant! Sådant är läget i hela stockholm. Det finns fantastiskt många drömhus för stora summor pengar, problemet är att hitta ett hyfsat hus för rimlig pris. (y)
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Som sagt handlar det inte om miljoner under marknadspris utan miljoner mer än vi kan röra oss med.
Dvs känns det som sagt dödfött.

Men nu snackar jag inte drömhus som en liten villa för 4 mille i sthlm.
Utan ett villa villekulla med strandtomt på ett eftertraktat ställe.
Ett riktigt drömhus alltså, iaf för oss.

Men allt utom hjärtat är ju fel, vi har inte ekonomin, det är ett gammalt stort och eftersatt hus.

Men jag ser ett romantiskt livsprojekt i huset så det är inte så jäkla lätt att släppa:p

Jag har som sagt talat med min bankman och han ska se vad han kan göra.

MVH/
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.