Hejsan.

Har fått span på en liten tomt och tillhörande fastighet. Och kort helt kort sagt kan man säga att det är ett ruckel. Mäklaren rekommenderar starkt att man river stället.

Huset är från 1920 talet, ingen el, vatten / avlopp. Inget uppvärmning heller. Ingen dusch/toalett.
Plankorna i ett av rummen gick sönder när jag gick där inne, och det luktade mögel.
I ena hörnet av tomten går en länsväg, med tung trafik på.

Så med andra ord, inget att ha.

Men det som intresserar mig är att ha ett tillhåll där jag kan göra diverse aktiviteter utan att bli störd, snickra, tälta, skjuta med mitt luftgevär osv, dvs en man-cave, storlek större

Men nu till min frågeställning:
Kan jag på något sätt bli tvingad att skaffa avlopp/toalett?
(Kommunalt VA finns inte i närheten)
Finns det några andra ev dolda kostnader?
Måste jag underhålla vägen som går på min tomt?
Måste man ha sophämtning?

Har kollat på kommunens hemsida, men hittar inget om detta, står mest vad som gäller när man väl har enskilt avlopp och så..

Tack på förhand
 
Tror det var Norrtälje kommun som mer eller mindre tvingade på ägare utav sommarstugor kommunalt vatten/avlopp för tag sen. Så nog kan de komma en vacker dag, nu ökade ju förmodligen värdet på fastigheterna lika mycket som anslutningsavgiften om inte mer men pengarna ska ju ändå ut.
 
Vi har blivit ”påtvingade” sophämtning. En tusenlapp för sommarhämtnimg var annan vecka och tillgång till återvinningcentral. I övrigt inga andra kostnader som vi blivit påtvingade på vårat torp.
 
  • Gilla
RiverBear
  • Laddar…
Vad jag vet är det bara sophämtning som är obligatoriskt. Det är ingen kommun som kräver att man gör en dyr enskild avloppsanläggning till ett hus som saknar rinnande vatten (och inte ens har el). En väg som bara går på tomten behöver du inte sköta på något särskilt sätt. Om vägen leder någonstans och andra personer har servitut på att använda den, är det som regel de personerna som ska sköta vägen.
Lycka till!
 
  • Gilla
RiverBear
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.