Med åldern så blir man lite försiktigare och det borde man väl ha varit även tidigare men de flesta delarna är kvar på kroppen i någorlunda skick.

Till saken, jag har en gammal juster/klyvsåg av märket Ulmia, jättebra! Dock har jag aldrig haft klyvkniv på den men nu har jag av er :eek: blivit uppskrämd, nej då men påmind att man nog bör ha det.

Så frågan är hur lösa problemet, fästet finns lägger lite bilder på det nedan men nån kniv finns inte.
Fästet är gjort så att kniven fästs horisontellt så den bör ha lite formen av ett L.

Klingorna jag använder är 300mm kroppen ca 2,3 och tänderna 3,2mm.
Någon som har förslag på lösning? Kan tillägga att jag inte har behov av en fiffig parallell förflyttning eftersom mekaniken lyfter klingan (och ev kniv) rakt vertikalt.

Fästet nyss fram grävt från sågen

Gammalt klyvknivsfäste för juster/klyvsåg med synlig smuts och rost på verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


lite rengöring av delarna

Delar till en juster/klyvsåg inklusive fästet och skruvar, demonterade och ligger på en ljus yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


så ser det ut sammansatt

Grönmålat metallfäste med flera horisontella skenor och en handskruv, avsett för montering av klyvkniv på en Ulmia juster/klyvsåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan ju nämna att anhållet dessutom är ett sånt ni inte verkar gilla :( går hela vägen förbi klingan och har låsning både framför och efter klingan. Ska ta o sno iden som hiemlaga visade på sin såg med ett kort extra anhåll för klyvning
 
Jag tycker att det borde gå bra att skära till en klyvkniv med vinkelslipmaskin av 2,5 mm plåt. Skär till klyvkniven för bred och sätt dit den med en ovass klinga löst på axeln och en tushpenna på en tand och rita med klingan som passare.
Så gjorde jag i alla fall. Det blev bra.

Personligen tycker jag att klyvkniven inte skall sticka upp ovanför klingan så att man kan såga tappar och falsar obehindrat.

Du får gärna sno min ide! Om jag kan bidra till att rädda några fingrar är det ju bra.

Personligen har jag ingen erfarenhet av Ulmia maskiner men de har gott rykte och ser välbyggda ut.
 
Du tror alltså att vanlig plåt är tillräckligt styv? man behöver inget stadigare? Min såg har varit kanon måste jag säga och att klingan lyfter vertikalt är ju bra för kniven.

Jag testar att göra som du säger, visst är rostfri plåt lite styvare?
 
Rostfritt är styvare.
Jag har använt vanlig plåt. Den är ju kallvalsad och styvare än varmvalsade profiler.
 
leby skrev:
Jag testar att göra som du säger, visst är rostfri plåt lite styvare?
Njae, rostfria stål är generellt mjukare än kolstål. Men man kan egentligen inte säga något om en stålbit om man inte vilken typ av stål det är och hur det är värmebehandlat. Det är ett enormt stort spann på både rostfria stål och kolstål beroende på. Så att säga ens som jag gjorde är lite att svara på frågan "hur långt är ett snöre". :)

2.5mm vanligt kolstål är ändå ganska tjockt, så så lätt böjer det sig inte (i normala kvaliteter). Kolla innan du köper. Jag kan inte tänka mig att du skulle behöva något mera speciellt än så.
 
Ok, säkert lättare få tag på vanlig svartplåt, kostar ju inget så testar med det, tack för råden!
 
Och hur långt är ett snöre? :)
 
leby skrev:
Och hur långt är ett snöre? :)
Allt mellan 220MPa och 2200MPa om det är kolstål. Beroende på kolhalt och värmebehandling. :)

Ett snöre är annars 2 Kr/m långt... ;)
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Det ni diskuterar är materialets sträckgräns, alltså den spänningsnivå då materialet börjar deformeras permanent. Styvhet är något annat och beskrivs normalt av materialets elasticitetsmodul. Denna skiljer försumbart mellan olika stålkvaliteter, bondstål och fjäderstål är lika styva även om sträckgränsen kan skilja en faktor tio. Rostfritt är dock ungefär 10 % mindre styvt. Jag vet inte så mycket om klyvkniv men jag gissar att det är små deformationer som är intressanta och då borde stålkvaliteten ha liten betydelse. En liten fundering bara!
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Bernieberg skrev:
Det ni diskuterar är materialets sträckgräns, alltså den spänningsnivå då materialet börjar deformeras permanent. Styvhet är något annat och beskrivs normalt av materialets elasticitetsmodul. Denna skiljer försumbart mellan olika stålkvaliteter, bondstål och fjäderstål är lika styva även om sträckgränsen kan skilja en faktor tio. Rostfritt är dock ungefär 10 % mindre styvt. Jag vet inte så mycket om klyvkniv men jag gissar att det är små deformationer som är intressanta och då borde stålkvaliteten ha liten betydelse. En liten fundering bara!
Ja det är helt riktigt, och slarvigt av mig. Jag har ingen ursäkt. Om man använder korrekta meningen för "styv" så har som sagt varken sträckgräns eller brottgräns något med saken att göra. Sträckgränsen talar bara om hur långt man kan böja ämnet innan man böjd det permanent, dvs det inte återfjädrar. Och det är den definitionen man använder på "styv" inom vissa områden. Där "stiff" närmast betyder "motstår permanent böjning". Ja, det är ju ett taffligt sätt att använda språket (ungefär som "bestrida" är sin egen motsats på Svenska).

Men som tur är så spelar det ingen roll här, (man skall alltid har tur! :)) Slutsatsen för TS blir densamma. Det spelar ingen större roll vad du väljer för stålkvalitet. Det är tjockleken (ja egentligen böjmotståndet) som avgör.

Och det är som sagt en intressant observation att oavsett stålkvalitet och värmebehandling så är E-modulen ungefär densamma. Den ligger inom 10% eller så oavsett typ av stål eller värmebehandling (härdning påverkar exv. 4% eller så), även fast andra parametrar påverkas mycket.
 
  • Gilla
PatrikJo
  • Laddar…
Jag körde länge med en egentillverkad klyvkniv. Ritade upp snygg form i ett CAD-program (överkurs) och kapade ut ur en 2,5mm rostfri plåt med hjälp av vinkelslip. Inga problem, blev hur bra som helst. Exakt form är ju inte på något vis kritiskt.
 
Ca 2,5 mm vanlig plåt till min kniv också, ett par tiondelar tunnare än klingtänderna. Höftade till en profil några mm lägre än klingan och sågade ut med sticksåg. Har inte haft några problem med böjning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Peugeot partner
  • Laddar…
Hardox 600 har jag använt till mina linjaler och klyvknivar
drygt 1100:-/kvm fick jag betala för dem varav 550:-/kvm i materialkostnad.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Och det är som sagt en intressant observation att oavsett stålkvalitet och värmebehandling så är E-modulen ungefär densamma. Den ligger inom 10% eller så oavsett typ av stål eller värmebehandling (härdning påverkar exv. 4% eller så), även fast andra parametrar påverkas mycket.
Exakt så! Värt att minnas när man börjar prata om höghållfasta stål osv. Oavsett sträckgräns, så är E-modulen samma. Har pratat med förhållandevis välutbildat och erfaret folk som missuppfattat det.
 
Mikael_L
lars_stefan_axelsson skrev:
Ett snöre är annars 2 Kr/m långt... ;)
2pi Kronor*Kg / m*Pa har jag fått lära mig ... :rolleyes:
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.