Hejsan.
Förra ägaren av huset var fler i familjen plus vissa brister gjorde att de slukade 27000Kw/h (beräknat) Jag har ingen automatisk avläsning.

jag fick ta över deras abonemang på 29 öre/kw/h
jag har konstant legat under beräknad förbrukning och har nu 3500Kw/h "tillgodo"
Nu är det så att avtalet löpte ut och jag har nu 47öre Kw/h.

Slutavläsning är i oktober.
Frågan är nu om man e skyldig att meddela att man ligger långt under förbrukning eller är det tillåtet att "köpa billig ström och lägga på hög" så länge abonemanget varade?" Och sedan justera ner beräknad elförbrukning (i mitt fall till 22000Kw/h)
 
Okej då hoppas jag på att jag hamnar jämnt upp då.
har ju ändå dragit bort 5000Kw/h på beräknad förbrukning.
Problemet var att de läste av mätaren i januari när vi flyttade in och jag trodde det var slutavläsning men den är alltså sista oktober.

Hmm om jag har kw/H till godo när de läser av. Kommer jag få betalt tebaks i den dyrare taxan eller en blandning av de två jag haft?
 
JanneT5 skrev:
Hmm om jag har kw/H till godo när de läser av. Kommer jag få betalt tebaks i den dyrare taxan eller en blandning av de två jag haft?
När vi låg lägre fick vi inte några pengar i handen utan vi fick avdrag på elräkningen. Så om man har 5000kvh tillgodo, får man väl 5000kvh utan att betala för dem. Med andra ord spelar det ingen roll vad priset är.

Fast du har ju redan betalat för dem enligt den lägre taxan... så på så sätt tjänar du ju på det...
 
Vi drog på oss ett fel på ca 5000 kwh åt andra hållet. När Forum väl läste av så väntade jag mig en saftig räkning. Men det kom ett brev om att efterssom de inte hade läst av på 3 år så var det deras fel. Och dom efterskänkte ca 3000kr.

Efter det så punktmarkerar dom mig, så varje gång det kommer en lapp om avläsning så ringer dom samma kväll och begär att få avläsningen i telefon.
 
Sickna tykna ena! Själv väntar jag på en räkning på 5000 kWh jag dragit över i vintras pga mycket elpatron, skall avhjälpas med en Calmar v33. Dom brukar läsa av i september.
 
För att röra till det ytterligare har jag bundit mig till ett annat bolag nu. Ska bli spännande och se hur de lyckas strula till det här. :p
För övrigt var det ok för Fortum att ändra den "Beräknade förbrukningen" som man ville. Själv håller jag ganska bra koll på mätaren. Har ju fortf ingen fjärravläsare.
(Det går bra att fortsätta diskutera vidare elköp i denna tråd)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.