Jahapp, dags att köpa larm.
Har tänkt att köpa DSC alexor larm. Det verkar vara ett bra system?
Ska ha 4 detektorer, 5 magnetkontakter, GSM uppringning och rökdetektor.
Finns det nackdelar med alexor serien?

Men var ska jag handla...
Hittar egentligen bara vikinglarm.se som säljer det.
Letar väl för dåligt. Sen är de svenska handlarna rätt dyra.
Är det så smidigt att handla i UK/US som många skriver?

Tacksam för förslag!
 
Jag är ju partisk då jag handlade mina prylar från USA.
Nu var det iofs inte alexor då.

Det man måste kolla upp är att det använder en radiofrekvens som är OK i Europa.
Hur löser man strömmatningen? Vet inte om det är intern/extern matning på alexor och går den på 50Hz? USA modeller är ju normalt 110V/60HZ.

Det man måste ha i åtanke är att man ju inte har någon "riktig" support på grejorna men det finns ju en del forum istället :)
Garantier kan ju också bli struligt iom långa returer osv men å andra sidan brukar besparingarna vara sådanna att man kan köpa ett extra och fortfarande ha pengar kvar så.
Att handla är lika enkelt som från en svensk webshop. Tar några dagar extra att få prylarna bara.

Alternativet till alexor är väll powermax larmen om man vill köra med rena trådlösa system.
Vill man upp på kombisystem som kan hantera ett antal trådade ingångar så finns ju tex DSC:s 1616/1832/1864 modeller.
 
Då kan man säga att det är säkrast att köpa trådbundet om man ska köpa larm från staterna.
Köper man från UK så lär det vara ok med frekvenser? Även GSM modul.
Hm, extern matning ja. Det var viktig parameter att kolla.
Support som du säger, räknar jag med att själv är bäste dräng och forumet J

Mats, köpte du DSC 1616/1832/1864 modellerna?
Möjlighet att kombinera trådlöst och trådbundet låter inte tokigt. Tex trådlösa detektorer med trådad siren och rökdetektor.
Ingår det GSM modul där eller är det en extra enhet?
Vilka webbhandel i US har du använt?

En allmän fundering jag har… hur svårt är det att konfigurera upp systemet?
Kan det göras via manöverpanel eller vilket är gränssnittet?
 
UK har samma radiofrekvenser som oss och jag tror även att GSM är samma.
För mig blev det ett trådat DSC. Lite för mycket tegel i vägen för trådlöst skulle funka optimalt.
GSM får man skaffa extra och då bör man ju handla just den modulen i europa. Eller så skaffar man sig en standard GSM modul istället. Det finns det några trådar om sen tidigare.
Det vart alarmsystemstore för mig då de hadde bäst fraktpriser.

DSC är lite knöliga att programera via panelen men de går att programera via programvara och seriekabel också. Det tycker jag är klart enklare men jag är ju knapptryckare till yrket också :)
Så vitt jag förstår så är powermax enklare att progrmera via panel.
Bosh Easy har också nämts i tidigare trådar men jag har tji erfarenhet av dem

En sak till attt tänka på är ju om du vill larma uthus/friggebodar osv. Når ett trådlöst larm dem och hurpass varmt/kallt har du där vintertid. Batterier brukar ju inte gilla -30 så där jättebra
 
Jag har pratat med protexus om Powermax complete serien.
Verkade väldigt seriöst. Det verkar vara ett omtyckt larm i vårt avlång land. Verkar vara same same som alexor. Plus att jag kan få med allt i ett kit och färdigprogrammerat.

Ska få offert imorgon. Kollade på priser i UK, tycker inte att jag verkar få ihop det billigare därifrån underligt nog mot vad alla skriver.

En viktig fråga: Roligt att du nämner just trådlös räckvidd... vi har ett enplan med källare, vinkelhus. Rätt tjocka betong i källaren. Det kan alltså vara ett problem? Ante mig. Säger inga larmsäljare något om.
Men jag har tänkt på detta.
Hade trådlös router några månader i källaren vid inkommande teleledning.
Funkade inge bra upp i motsatt sida huset ute i vinkeln.
Kan det ge en antydan om att det kan bli svårigheter med trådlöst larm i vårt hus?

Antingen får jag ta tjuren i hornen och tråda eller kan man köra kombinerat?
Tråd i källaren och trådlöst markplan? Eller är det svårt att kombinera bra?

Konfiguration: central, rökdetektor, 4 detektorer, 5 magnetkontakter, inomhus siren och utomhussiren.
Offert 1 trådat (lokal firma): Central är Premier 816, med installationsfirma 13000SEK. Då får jag tra tråd själv först.
Offert 2 trådlöst (samma lokala firma): DSC alexor installerat och klart 17000SEK.
Offert 3 trådlöst (Protexus): Powermax complete färdigkonfig, får montera upp själv. Luktar mot 14-15.000SEK.

Trådat lockar men arbetet lockar inte... men jag är lite bekymrad att trådlöst inte ska fungera tillfredsställande i vår källarkåk. Mats, du slog spiken på min stora fundering.
 
Ska nog säga det oxå att vi anser oss behöva GSM modul, och det ingår inte i den trådade varianten offert 1. Kostar en 2500SEK extra. Då ser jag jobb för mig själv i mängd och ändå inte kostnadsbesparande.
Så trådlöst är väldigt lockande...
 
Både DSC och Powermax har faktiskt stoppat in en bryggfunkion i sina magnetkontakter.
för DSC står det max 70cm kabel och en sensor per kabel i den manual jag har (drog kabel hela vägen istället så har itne testat).
För Powermax ser det bättre ut. Deras magneter har en extra ingång så den kan både vara magnet och brygga samtidigt och man kan koppla flera externa magneter till en trådlös magnet. Däremot blir det bökigt om man ska ha en IR eller rökdeckare så)

Så vitt jag vet så kan man ha max två trådade ingångar direkt på ett powermax (Det var det som fick mig att gå på DSC, hadde de haft möjlighet till en trave trådade så hadde det varit enkelt).

Jag tog en snabb titt på powermax priser och detektorerna ligger på ungefär halva priset mot sverige. Magneterna ligger lite högre men 40% besparing blir det nog ändå. Det trevliga med UK är ju att de är EU land så inga extra tullar eller avgifter.
 
Har fått offert från Protexus idag. 13.000SEK från deras säljare Jonas (som spec ovan men även med två rökdet. och två trådade sirener).
Han har lagt med ett expanderkort som ger mig möjlighet att koppla in två trådade sirener samt två trådade enheter (detektor eller magnet). Skulle jag då alltså få problem i källaren så kan jag dra dit två trådade detektorer för det är två detektorer som är tanken i källaren.
Borde väl vara eb bra lösning om jag går på problem?

Angående köp i UK, vilken/vilka webhandel rekommenderar du?
Jonas sa att de är omöjligt för mig som svensk handlare att matcha dessa priser från UK, utan mervärdet är färdig konfigirering samt bra support.
 
jag har inte handlat larm utan bara detektorer och magneter från securitywarehouse.
Just, ja höll på att glömma kabelklammern. Den vart betydligt billigare från UK ;)

Du har ingen källardörr? En sådann ser jag som självklar för en magnet. Dock kan man ju som sagt dra tråd en bit och sen koppla in sig på en trådlös magnet. Just den bryggfunktionen gör de klart bättre än DSC.
 
Så det har varit enkelt att utöka systemet med grejer från UK. Bra att veta.
Jo, vi har entre nere. Alla dörrar ska ha magnetkontakt.
Då verkar powermax grejerna klart bra för min del. Skulle jag få räckviddsproblem så kan jag bygga lite med tråd oxå.

Det lutar helt klart åt att jag köper powermax. d^_^b
Nu är frågan bara var.
Ska prata med med Jonas på protexus samt spana lite på securitywarehouse.

En fråga, hur mkt sirener hade du satt i huset?
Min tanke är nu en per plan och en ute. Verkningsfullt att ha siren ute?
Ska man ha fler sirener inne? Det blir jobbigt att vara inne om larmet går men även outhärdligt för oss när vi triggar falskalrm, för det lär ju hända :)
 
Definitivt en siren ute som jag ser det.
Inne siren JA.
Sen vet jag inte vad Powermax kan däreikring men jag klurar på om man ska rigga en tvåstegare så att man först larmar med en siren och är inte larmet nollat 30 sek senare så tar man till lite mer ljudtryck
 
Angående security warehouse, de säljer endast powermax+ och powermax pro.
Något särskilt skäl att det inte har powermax complete?
Max+ och complete, verkar endast vara GSm modul som skiljer samt att completen har trafo inbyggd?
I så fall är det bättre att köpa powermax+ och en separat GSM enhet.

I övrigt är jag i stort sett på klara med vad jag ska köpa.
Tack för all hjälp Mats!

engelsk moms är en sisådär 16-17%. Det räknas på priset eftersom det står på hemsidan att det är excl VAT. Så kör security warehouse verkar det som.
Verifierat paypal konto, är det samma som man kan använda för Tradera? Vet att frugan har ett paypal för tradera.
 
Redigerat av moderator:
Ingen aning faktist, det funkade med mitt konto :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.