hahalj
Vad är viktigt att tänka på man väljer dörr till ett oisolerat kallförråd?
Dörrar till oisolerade kallförråd är klassade för 10 grader, vad innebär det egentligen? En solig sommardag blir det ju betydligt varmare än så invändigt. Men det måste väl innebära att det vintertid inte får värmas upp till mer än 10 grader invändigt? Eller?
 
hahalj skrev:
Vad är viktigt att tänka på man väljer dörr till ett oisolerat kallförråd?
Dörrar till oisolerade kallförråd är klassade för 10 grader, vad innebär det egentligen? En solig sommardag blir det ju betydligt varmare än så invändigt. Men det måste väl innebära att det vintertid inte får värmas upp till mer än 10 grader invändigt? Eller?
Så är det, den är avsedd för utrymmen som inte ska ha rumstemperatur.
 
Nja, skulle jag gissa är 10 grads klassningen att det inte uppfyller isolationskraven dvs det krävs för mycket energi att hålla rumstemp vintertid, men om man nöjer sig med det är klassat som kallförråd duger ju 10gradsklassningen.

Det har ju inget att göra med vilken temp man har, varken sommar eller vinter.

Vill man ha varmt på vintern är det ju bara att brassa på med värmen men det blir ju inte billigt.

/ATW
 
Anledningen är att dörren inte är tillräckligt stabil för att klara tempskillnaden, den slår sig helt enkelt, ofta är dom gjorda av board och inte diffussionstäta vilket gör att det blir högre RH i utkant av dörren och den blir då krokig.
 
hahalj
Tackar för svar. Så till ett kallförråd funkar det alldeles utmärkt med en dörr klassad för 10 grader. Finns det någon fördel att ändå välja en isolerad dörr klassad för 18 grader (varmförråd) trots att förrådet inte ska värmas upp?
 
Korvgubbe
Enda anledningen till att sätta in en isolerad dörr är om du skulle råka snubbla över en (begagnad) till bättre pris.
 
hahalj
Ok, det blir nog en ny oisolerad dörr.

Vad anser ni om sparkplåt på dörren? Är det värt den extra kostnaden?
 
hahalj skrev:
...
Vad anser ni om sparkplåt på dörren? Är det värt den extra kostnaden?
Vem i humhum sparkar på dörren?

Jag har ett par omonterade sparkplåtar till garage/verkstadsdörrarna som du kan få om du vill :)
 
hahalj
Ja vem sjutton gör det. Eftersom det säljs dörrar med sparkplåtar så finns det väl en anledning gissar jag? Och visst är det lätt att fota till dörren när man har händerna fulla. Tänker vitmåla dörren och med skitiga kängor/stövlar så ser jag framför mig att det skulle nog vara en fördel. Det får nog bli med sparkplåt.

Tack för erbjudandet, men det är lite väl långt till södra Halland från mig för en bit plåt.
 
"Sparkplåtar" är bra att ha om dörren är utomhus med risk för fukt, tex regn eller snö som smälter och tränger in. Rekommenderas starkt isf.
 
hahalj
Ja, det är ju utomhus. Det blir att köpa med sparkplåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.