Hej, min man och jag befinner oss i en situation som vi hoppas få hjälp med. För två år sedan tog vi kontakt med ägaren med ägaren till en sommarstuga som då stått obebodd i cirka sju år. Vi har kommit till en muntlig överenskommelse att få köpa stugan. Problemet är ägarstrukturen - stugan ägs till hälften av en kvinna och till hälften av dödsboet efter mannen som var gift med kvinnans mamma. Kvinnan är alltså inte bröstarvinge. De berörda släktingarna kontaktades i februari 2024 och de som har svarat gör inga anspråk på stugan. Vi väntar nu på besked från tre släktingar som är bosatta i USA och Kanada. Min fråga är om det finns någon tidsgräns för delägare att göra anspråk?
 
Vad menar du med att de inte gör några anspråk, att de själva inte vill ha just stugan eller att de avsagt sig sin arvsrätt?

Äger dödsboet halva stugan ser jag två rimliga vägar framåt:
  1. Lägga ett bud som är så attraktivt att dödsbodelägarna väljer att låta dödsboet sälja sin andel.
  2. Övertyga kvinnan som äger andra halvan av fastigheten att tvinga fram försäljning genom samägandelagen.
Att påverka hur fort dödsboets upplösning går har du dock väldigt liten möjlighet att göra.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Tack för svar! Jag tror definitivt inte att det finns intresse för stugan men kan inte vara lika säker när det gäller del av försäljningen.
Det låter som om vi får fortsätta att ha is i magen och jag ska läsa på om samägandelagen.
 
Att tvinga fram en försäljning enligt samägandelagen är ofta något som ger sämre betalt än en affär på den fria marknaden, men om inte annat kan det vara ett bra påtryckningsmedel för den som vill sälja, men har medägare som är mindre angelägna.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.