Hej,

Vi flyttade in i ett hus i december som vi köpt. Det skanas märkligt nog diskmaskin och då vi tröttnat på att handdiska vill vi installera en diskmaskin. Det är inte förberett för diskmaskin så vi behöver byta blandare också. Vi är riktigt missnöjda med köksblandaren vi har så det passar bra att byta ut den i samband med detta.

Så till in fråga.... Är det bara att beställa ny blandare och diskmaskin och sedan ringa runt till VVS-montörer för att få pris på installation? Eller behöver man konsultera rörmokare innan man handlar prylar? Köket är ett IKEA-kök och diskho och nuvarande blandare är nog också IKEA så det borde väl vara någon form av standardvarianter? Vi hade inte tänkt oss något superfancy utan ganska basic prylar:

http://www.gransbygden.se/produkter.php?p=8385

http://www.badshop.se/p/kok/koksbla...kmaskinsavstangning-kampanj.html#.U5SHkCgdY3A
 
Nu när ni är husägare gör ni naturligtvis sådana enkla installationer själva :)

Ett par kontrollfrågor:
Finns det en anslutning till diskmaskinens avlopps-slang ovanför diskhons/-vaskens vattenlås?
Finns det eluttag under diskbänken för diskmaskin?
 
peternicklas
ASR 1927 skrev:
Hej,

Vi flyttade in i ett hus i december som vi köpt. Det skanas märkligt nog diskmaskin och då vi tröttnat på att handdiska vill vi installera en diskmaskin. Det är inte förberett för diskmaskin så vi behöver byta blandare också. Vi är riktigt missnöjda med köksblandaren vi har så det passar bra att byta ut den i samband med detta.

Så till in fråga.... Är det bara att beställa ny blandare och diskmaskin och sedan ringa runt till VVS-montörer för att få pris på installation? Eller behöver man konsultera rörmokare innan man handlar prylar? Köket är ett IKEA-kök och diskho och nuvarande blandare är nog också IKEA så det borde väl vara någon form av standardvarianter? Vi hade inte tänkt oss något superfancy utan ganska basic prylar:

[länk]

[länk]
Har svårt att tro att ni hi hittar någon röris som vill installera de av er inköpta sakerna. De vill både sälja och montera utrustningen. De tjänar lika mycket pengar på utrustning som de gör på sitt arbete. Finns mycket skrivet om detta på byggahus. Jag köper själv men monterar också själv.
 
Tack för svar. Nej det blir inte någon självinstallation. Skulle det bli problem med vattenläcka så vill jag att försäkringen ska gälla också.

Ja det är en anslutning för diskmaskinens avloppsslang ovanför vattenlåset. Det finns inte något eluttag under diskbänken men väl ovanför.
 
Försäkringen gäller även när du installerat själv, om du använder vanliga standardkopplingar på rätt sätt.
 
Den maskin du länkar till är tänkt som en fristående variant. Som tyskarna alltid kör med. Inte inbyggnad alltså som 99,99 % av svenska hem har.
 
torbeno skrev:
Den maskin du länkar till är tänkt som en fristående variant. Som tyskarna alltid kör med. Inte inbyggnad alltså som 99,99 % av svenska hem har.
Ja..... Jag hade tänkt plocka bort en smal del av köksinredningen och ställa diskmaskinen på golvet under bänkskivan. Därav valet av maskin med rostfri front. Jag hade alltså inte tänkt montera den integrerad med "köksluckefront". Så då är jag väl rätt ute?
Finns ett par alternativ till:
http://www.gransbygden.se/produkter.php?p=8136
http://www.gransbygden.se/produkter.php?p=764
 
ASR 1927 skrev:
Ja..... Jag hade tänkt plocka bort en smal del av köksinredningen och ställa diskmaskinen på golvet under bänkskivan. Därav valet av maskin med rostfri front. Jag hade alltså inte tänkt montera den integrerad med "köksluckefront". Så då är jag väl rätt ute?
Finns ett par alternativ till:
[länk]
[länk]
Nje, modellen har ett lock på toppen och en stor vikt monterad baktill och är alltså tänkt att för sig själv inte monterad alls utan fritt ute på golvet. Locket gör att inga delar då kan ramla in i maskinen och vikten att maskinen inte tippar fram när man öppnar luckan

Siemens-modellen är rätt modell
 
torbeno skrev:
Nje, modellen har ett lock på toppen och en stor vikt monterad baktill och är alltså tänkt att för sig själv inte monterad alls utan fritt ute på golvet. Locket gör att inga delar då kan ramla in i maskinen och vikten att maskinen inte tippar fram när man öppnar luckan

Siemens-modellen är rätt modell
Tack för svaret. Nu ser jag skillnaden på diskmaskinerna på att det är ett tjockt lock på Bosch-modellen. Men jag fattar tyvärr fortfarande inte detta med fristående, halvintegrerade, helintegrerade osv.

Jag tog en bild för att visa. Det är alltså den yttersta sektionen till vänster jag tänkt plocka bort och bara behålla diskbänkssskivan och ställa diskmaskinen på golvet under. Jag kan inte ställa den på nedersta plan i skåpet för det är väldigt hög sockelhöjd 18-20 mm. Jag hade tänkt plocka bort hela den sektionen och såga bort den biten av sockeln också om maskinen inte får plats innanför. Sen så blir ju maskinen bredare än vad den här sektionen är men jag har lite att spela på då köksmöbeln inte går hela väggen ut.

DSC_0134.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
halv:

Tibrokok_integrerad.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


hel:

SX66M085EU_10675.jpg

Fristående:

250px-Dishwasher_open_for_loading.jpg
 
  • Gilla
ASR 1927
  • Laddar…
MathiasS skrev:
halv:

[bild]

hel:

[bild]

Fristående:

[bild]
Så där ja! Då är det ju den fristående jag ska ha i alla fall då. Den är 85 cm hög och tar jag bort skåpet och sockeln men behåller skivan så är det 90 cm från golv till skiva så där får den ju plats. Alternativt är ju att koppla på ett bredare skåp längst till vänster och ta en halvintegrerad men det känns som mycket jobb.

Så hann dom höja priset på Boschen med 900 kr också.....
 
Redigerat:
Kommer du ha 45cm brett efter du tagit bort skåpet där?

Då skulle jag inte köpa en fristående. Det här med hel/halvintergrerad är ju bara om du ska ha en kökslucka monterad på maskinen. Skilj på fristående och inbyggd.
 
_kiM__ skrev:
Kommer du ha 45cm brett efter du tagit bort skåpet där?

Då skulle jag inte köpa en fristående. Det här med hel/halvintergrerad är ju bara om du ska ha en kökslucka monterad på maskinen. Skilj på fristående och inbyggd.
Invändigt så är skåpsmodulen ca 68 cm x 36 cm. Tar jag bort den så blir det ca 90 cm upp till bänkskivan och mer än 45 cm i bredd.

När jag startade tråden så var den fristående Boschen 900 kr billigare än samma modell fast som inbyggd version. Nu är priset samma så det kan kvitta. Har dock inte kunnat hitta några funktionsmässiga skillnadet på inbyggda och fristående. Men men....

Den där Siemensmaskinen jag länkade till ovan har jag valt bort. Läste att de hade en märklig lösning för bestick. Ingen bestickkorg utan ett helt extraplan högst upp i maskinan. Det gör då att man inte får plats med större glas typ ölglas eller vinglas.

Så de två det står mellan då är Electrolux:
http://www.vivat.se/diskmaskiner/4591-electrolux-esf4510rox.html

Eller Bosch:
http://www.vivat.se/diskmaskiner/4672-bosch-spu53e08sk.html

Någon som har kännedom om maskinerna? Eller är ena märket bättre än det andra? Är det jämt skägg så kommer jag nog att stödja svensk industri i alla fall....
 
Bestickhylla överst tycker jag är överlägset. På min Bosch kan jag reglera höjden på mellanhyllan och får således plats med höga glas etc. Kolla om det inte går att göra samma sak på Siemens för Siemens och Bosch är samma för det mesta, bara annan etikett.
 
När det gäller diskmaskiner så köper man Bosch, Siemens eller (om man känner sig rik och vill lyxa till det) en Miehle. Jag handlade nyligen ny diskmaskin och jag måste säga att handlarna var rätt eniga i att dessa tre står i en klass för sig och att Miele toppar ligan. Bosch och siemens är i princip samma maskiner, det är marginella skillnader på utförandet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.