Hejsan. jag har en bekant som skall till staterna om några veckor som snällt lovat mig att köpa en spikpistol och packa ner i sin väska och ta med på flyget hem.

hon skall bo vid Manhattan, så följakligen blir min fråga: vet någon någon återförsäljare som säljer dewalt i eller utanför manhattan?

110v är jag medveten om ifall det blir en gasdriven, men det löser jag med trafo (så sällan den behöver användas), övrigt att tänka på? dom blir inte arga på flygplatsen om man har gaspatroner i väskan? (ej handbagage)

mvh Henke
 
Ta den inte i handbagaget bara :)
 
på homedepot finns NR90GR2, alltså en gaspicka för 299dollares. 4dollar mer än för en kompressorpicka modell dewalt.
Hitachin tar 21grader runda skallar, dessa ska så vitt jag har förstått finns typ överallt (biltema osv). gas finns att köpa i sverige?
Batteri nicd visserligen, men hur ofta behöver man ladda ett sådant, och borde dessutom gå att komma över utan att bli rånad.

att spika stomme med 3½" iställer för 4" spelar ingen roll antar jag?

eftersom jag slipper frakt och tull så måste väl 299dollar = 1870kr vara ett kap?

mvh Henke
 
Salestax i NYC kommer till.
sedan finns det nog ingen anledning att påstå att det inte ska betalas Moms o Tull, skulle även tro att miljöskatt ska betalas på NiCd battgeriet. Deklararas inte godset så blir det även böter.

Men jag antar att du bara kommer betala nettopriset o låta din tjejkompis ta alla risker o extra kostnader.
 
Om din kompis har tillgång till bil och lite tid, så kan man ta Lincoln Tunnel över till Secaucus i New Jersey (10 - 45 minuter beroende på trafiken).

Förutom en enorm Home Depot så finns det massor med outlets (den riktiga sorten, dvs stora distributionsterminaler som säljer det som blir över). Där säljs alla dyra och kända märken riktigt billigt.

http://www.harmonmeadow.com/pages/secaucusmap.html
 
mycke_nu skrev:
Om din kompis har tillgång till bil och lite tid, så kan man ta Lincoln Tunnel över till Secaucus i New Jersey (10 - 45 minuter beroende på trafiken).

Förutom en enorm Home Depot så finns det massor med outlets (den riktiga sorten, dvs stora distributionsterminaler som säljer det som blir över). Där säljs alla dyra och kända märken riktigt billigt.

[länk]
En väldigt snäll tjejkompis som släpper klädshopping i Manhattan
för att åka bil i en timme till en gigantisk butik (med för en tjej helt ointressanta saker) och sedan försöka hitta precis rätt verktyg och modell. Sedan försöka få den att se begagnad genom att gnida den mot ett smutsigt hotellrumsgolv och sen linda in den i Victoria Secret underkläder och smuggla hem i bagaget.d^_^b
 
Nimajneb skrev:
Salestax i NYC kommer till.
sedan finns det nog ingen anledning att påstå att det inte ska betalas Moms o Tull, skulle även tro att miljöskatt ska betalas på NiCd battgeriet. Deklararas inte godset så blir det även böter.

Men jag antar att du bara kommer betala nettopriset o låta din tjejkompis ta alla risker o extra kostnader.
Sales tax går nog inte att undvika. Sen är det så, Hr Benjamin, att man kan plocka med sig varor för upp till 4300 SEK tullfritt, om man flyger med kommersiellt flyg. Det finns ingen anledning att skrämma upp folk med rena felaktigheter:
http://www.tullverket.se/innehallao...andutanforeu.4.30cfbac4117bfb36546800095.html
 
tjo! och tack för alla svar!

Bra med all info som ramlar, jag är lite osäker på var på manhattan hon ska bo, men får nog satsa på den närmsta home depot, kan inte begära för mycket utav henne, hon är ju trots allt där på semester. måste bara kolla med affären att dom har pickan hemma, för jag antar att alla affärer inte har allting?

sales tax; det är moms antar jag, vad ligger den på i staterna?

Nimajneb, självklart tänker jag inte låta henne ta några risker, visste inte hur det låg till exakt med tull, men har läst länken Mattiasp länkade till så där ska det ju vara lugnt. det är ju inte knark jag ska importera :)

Kanske fel att ta upp i denna tråden, men hur är kvalitén i en Hitachi-gaspickor kontra dewaltpickorna (och även övriga märken)?

mvh Henke
 
mattiasp skrev:
Sales tax går nog inte att undvika. Sen är det så, Hr Benjamin, att man kan plocka med sig varor för upp till 4300 SEK tullfritt, om man flyger med kommersiellt flyg. Det finns ingen anledning att skrämma upp folk med rena felaktigheter:
[länk]
Jag förutsatte att den kvinnliga kompisen kommer att handla för egen del åxå, kanske inte spikpistoler men annat mer av feminin art. Därför finns det anledning att varna folk mer rena sanningar och inte skapa en falsk trygghet. Upp till kompisen att göra riskbedömningen då TS är safe.
 
I New York City är sales tax 8,875%. Det är lite billigare utanför stan, men givetvis inte värt besväret eller bensinpengarna.

Det finns inga möjligheter att få tillbaka skatten när man lämnar USA.

Gaspatroner finns inte en chans att få med på flyget, jag skulle vilja föreslå en laddningsbar 18V 16 Gauge, jag är mycket nöjd med min. Laddaren är givetvis 115 V, men det är bara att fixa en trafo. Se bara till att tjejen inte får med sig en NiCd-modell, dom säljs fortfarande i USA.

En sak till..

Home Depot har ofta vassa specialerbjudanden på DeWalt, det kan löna sig att titta lite extra i butiken. Ofta har dom riktigt bra priser på extrabatterier. Tungt att bära, men mycket pengar att spara. Jag har köpt 2-pack för ca $125 vid något tillfälle. Annars är normalpriset runt $100/st.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.