Kolla på http://www.direktronik.se

Jag har köpt mina pryttlar därifrån. Bra priser, snabb leverans, inget strul. Kort sagt allt man förväntar sig av en seriös butik.
 
Jag kan bara hålla med föregående talare. Direktronk är riktigt bra att handla från.

Det var inga snygga uttag du hade hittat. Men matchar de dina övriga uttag så blir det kanske fint. själv har jag Eljo-uttag hemma och köper därför deras nätverksuttag. De har Cat6 så det är inga problem.

När det gäller kabel så skulle jagi nte installera CAT6 köpt på Kjell. skulle hellre köpt kabel på Direktronik.
06-8161 Cat.6, LSZH, UTP, Installation, 305 m förpackning 1 170,00:- Inte så stor prisskillnad mot Kjell.

Förslag på patchpanel som jag själv har köpt:
04-4018 Patchpanel, 24xRJ45, 1HE, obestyckad 171,00:-
11-2072 RJ45 jack, Cat.6, inbyggt verktyg - vit 29,20:-
Panelen är obestyckad, så du köper 24 x RJ45-jack och sätter i den. Uttagen är självkontakternade, det enda du behöver göra är att skala av själva höljet på kabeln, sen pressar du ihop uttaget så är det färdigt att montera fast i panelen!

Om du ska ha en switch i anslutning till detta (högst troligt) så ska du tänka på att en switch blir varm. En del switchar har dessutom fläktar som låter mycket. Betänk detta innnan då väljer placering av KK-panelen. En central, smart placering kan ju å andra sidan spara många meter kabel åt dig. Alltid en avvägningsfråga.
 
Redigerat:
Hej, ursäkta trådkapningen... :)

Har försökt sätta upp ett LAN hemma i huset mha folieskärmad cat6-kabel inköpt på www.inet.se och kontaktera med uttag som inköpts på den tyska byggfirman Hornbach. Jag har ännu inte lyckats få kontakt mellan ett vägguttag och routerändan, har testat många olika tp-kontakter men endast de specifika Hornbach-uttagen men inget har hjälpt.

Jag har aldrig haft sådana problem förut när jag kontakterat TP-kabel (cat5 och cat5e), är det något typiskt för cat6?

Jag skall testa med att använda ett av vägguttagen tillsammans med en vanlig cat5-kabel men inte hunnit än.

Tacksam för tankar :)
 
Nix cat5 och cat6 kontakteras likadant
 
M
Här är en firma som verkligen har lite utöver det vanliga http://www.digitaltvexperten.se/ Dom är inte direkt billiga, men har ofta det som inte går att hitta nån annanstans. Att sen personalen är väldigt kunnig å trevlig är ju inte fel det heller..

magentis.
 
Undvik skärmad kabel. Kostar bara mer och man behöver inte skärmat i ett hem
 
Tyvärr har jag ju redan skärmad cat-6 och undviker gärna att köpa ny kabel, men om det är det enda som hjälper så...

Någon som har några andra kufiska erfarenheter av cat6 såsom att de är svåra att få kontakt i etc? IT-killen på jobbet hade gett upp på cat-6 och körde bara cat-5...
 
Jag drog skärmad Cat 6 hemma, totalt ca 450 meter kabel i väggarna.

@mats_o den skärmade kostar inte alltid mer, när jag köpte min från dustin så var den skärmade billigare, än den oskärmade (!).

Bättre ur kvalitetssynvinkel med skärmad (ligger tex ofta brevid strömsladdar etc), nackdelen förstås att den är mindre böjlig, men drar man i generösa vp-rör så är det inget problem. Fick igenom dubbla skärmad cat 6 i vp 20 flexrör (dvs 16 mm på insidan).

@sri "IT-killen på jobbet" har rätt i att det är jobbigare att kontaktera cat 6 än cat 5, men det beror ju på att själva kärnan i varje sladd (8 st) är tjockare än i cat 5. Men, det är inget problem, jag kontakterade mina 24 uttag själv, utan problem (har inte gjort det tidigare, köpta ett 74 kr's verktyg på dustin för att underlätta när man trycker ihop kontakten som ska sitta i vägguttaget).
 
rsjowa skrev:
Jag drog skärmad Cat 6 hemma, totalt ca 450 meter kabel i väggarna.

@mats_o den skärmade kostar inte alltid mer, när jag köpte min från dustin så var den skärmade billigare, än den oskärmade (!).

Bättre ur kvalitetssynvinkel med skärmad (ligger tex ofta brevid strömsladdar etc), nackdelen förstås att den är mindre böjlig, men drar man i generösa vp-rör så är det inget problem. Fick igenom dubbla skärmad cat 6 i vp 20 flexrör (dvs 16 mm på insidan).
Det finns ingen risk för störningar från vanlig installationsel i en villa som motiverar skärmad kabel om man installerar den på rätt sätt. Det är snarare tvärt om, om skärmen skadas eller inte ansluts på rätt sätt blir den istället som en enda stor antenn och då är risken för störningar på trafiken i kabeln relativt stor.
 
mexitegel skrev:
Det finns ingen risk för störningar från vanlig installationsel i en villa som motiverar skärmad kabel om man installerar den på rätt sätt. Det är snarare tvärt om, om skärmen skadas eller inte ansluts på rätt sätt blir den istället som en enda stor antenn och då är risken för störningar på trafiken i kabeln relativt stor.
Helt rätt, det blir en stor antenn och krypstömmar i skärmen är inte ovanligt om man inte terminerar den på rätt sätt och fixar en korrekt jordningstruktur.

Köp alla prylar av samma fabrikat gärna ett med systemgaranti så är det utprovat att fungera som förväntat , om det nu är nödvändigt med kat 6.
 
Cat 5 och cat 6 har samma grovlek på ledarna. Ska vara awg24 på båda. Däremot är det vanligt med plastkryss i cat6 i mitten som gör själva kabeln lite grövre.

Normalt sett så är störnivån så låg i en villa så man kan lämna skärmen
ojordad men ska man göra rätt så ska den jordas i paneländan och då ska man göra det genom att ha en skärmad panel.

Sri: Nix har kontakterat en massa tåt genom åren och jag märker ingen skillnad på cat 5 och 6 när det gäller kontakteringen. Kan du bidra med några bilder så ska vi se om vi kan se vad det är som blir fel

rsjowa: Grattis. Bra kap :)
 
rsjowa: Tack, menar du kroneverktyget (http://www.dustinhome.se/pd_5010047435.aspx?intcmp=Flik_home) ?

har tyvärr ingen digitalkamera men vägguttaget har två rader med lister på baksidan där varje rad har fyra klykor i metall där kardelerna skall fästas i. Min senaste idé var ifall klykorna var för klena för att skära igenom den rätt sega isoleringen. Jag skalade bort isoleringen men det hjälpte inte...

Nästa idé är att ta en vanlig cat5e-kabel, klippa av ena änden och se om uttagen överhuvudtaget fungerar...

Det är ju bara så jäkla tråkigt när det inte fungerar (som det brukar) så det tar ju tid mellan man ids försöka..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.