Hej alla!

Jag och min fru äger en villafastighet som på bilden heter 13 ( ca 1500 kvm). Till vänster om fastigheten ligger en privat liten väg. På andra sidan vägen har mina föräldrar en bit åkermark som är ca 4500 kvm stor till sin jordbruksfastighet. På den marken finns en carport som egentligen står på ofri grund då det är jag som äger den och har byggt den (tillsammans med min far).

Vi har nu "fått" marken av mina föräldrar men hur går man vidare härifrån?

Jag vill på nåt sätt ta över ägandet på den här åkermarken men har förstått att det är lite knepigt då jag äger en villafastighet medans marken tillhör en jordbruksfastighet.
Abstrakt bild, beige och gula toner, geometriska former, nummer 13, verkar otydlig eller zoomad in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur går man bäst till väga här tänker ni?
 
Ni ansöker om fastighetsreglering hos Lantmäteriet med gåvobrevet som fångeshandling. Finns e-tjänst på lantmateriet.se .
Det är Lantmäteriet som är allsmäktiga i frågan om det här kan genomföras eller ej.
 
  • Gilla
En räv bakom örat och 3 till
  • Laddar…
Vad är det för typ av väg? Det kan vara ett problem att lägga till marken på andra sidan vägen till din befintliga fastighet om det är en väg som delas av flera fastigheter.
 
  • Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
Har ni en jäkla tur kan lantmäteriet godkänna att ni får stycka av den från din far och lägga in den på eran fastighet.
Men, våra grannar fick inte ens stycka av en gräsmatta som låg på andra sidan av en liten byvägen som går till två hus.

Enklaste är att ni skriver ett servitut på marken och registrerar det. Då kan ni skriva att ni har rätt till marken så länge ni vill..
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag tror att en halv ha är för mycket att överföra från en jordbruksfastighet till en villafastighet, normalt sett. I synnerhet med en väg mellan. Något hundratal kvm runt byggnaden kanske går lättare.

Men det finns ju i praktiken ett hästgårdsundantag, där en villafastighet kan anses ha bestående nytta av att vara lite större för att hålla ett par hästar.

Jag skulle nog fundera på att göra det här i två steg. Först skriva ett servitut på carporten och få det inskrivet i fastighetsregistret. Sen ansöka om fastighetsreglering för att dels komma i besittning av den mark du har servitut på för din carport, dels för att få möjlighet att ha bete på egen mark.

Huruvida ni faktiskt har hästar är ovidkommande. Det gäller bara att ha skäl för fastighetsregleringen som Lantmäteriet finner tillräckliga för en lämplig fastighetsindelning; och då inte bara för er, utan även för efterkommande ägare.
 
  • Gilla
En räv bakom örat och 6 till
  • Laddar…
Vägen är en privat väg som sköts av driftiga bybor. Det finns ingen förening eller nån styrelse kopplad till den. Jag bor intill den ena utfarten och vid den andra utfarten ligger det två fastigheter. Själva vägen går i en hästskoform längs skog och åkrar. Den är en kilometer lång ungefär.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att en halv ha är för mycket att överföra från en jordbruksfastighet till en villafastighet, normalt sett. I synnerhet med en väg mellan. Något hundratal kvm runt byggnaden kanske går lättare.

Men det finns ju i praktiken ett hästgårdsundantag, där en villafastighet kan anses ha bestående nytta av att vara lite större för att hålla ett par hästar.

Jag skulle nog fundera på att göra det här i två steg. Först skriva ett servitut på carporten och få det inskrivet i fastighetsregistret. Sen ansöka om fastighetsreglering för att dels komma i besittning av den mark du har servitut på för din carport, dels för att få möjlighet att ha bete på egen mark.

Huruvida ni faktiskt har hästar är ovidkommande. Det gäller bara att ha skäl för fastighetsregleringen som Lantmäteriet finner tillräckliga för en lämplig fastighetsindelning; och då inte bara för er, utan även för efterkommande ägar
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att en halv ha är för mycket att överföra från en jordbruksfastighet till en villafastighet, normalt sett. I synnerhet med en väg mellan. Något hundratal kvm runt byggnaden kanske går lättare.

Men det finns ju i praktiken ett hästgårdsundantag, där en villafastighet kan anses ha bestående nytta av att vara lite större för att hålla ett par hästar.

Jag skulle nog fundera på att göra det här i två steg. Först skriva ett servitut på carporten och få det inskrivet i fastighetsregistret. Sen ansöka om fastighetsreglering för att dels komma i besittning av den mark du har servitut på för din carport, dels för att få möjlighet att ha bete på egen mark.

Huruvida ni faktiskt har hästar är ovidkommande. Det gäller bara att ha skäl för fastighetsregleringen som Lantmäteriet finner tillräckliga för en lämplig fastighetsindelning; och då inte bara för er, utan även för efterkommande ägare.
Så betäckningen villafastighet ändras inte i ett sånt scenario?
 
Nej, precis. Det fortsätter, för att skriva på Skatteverksprosa vara typkod 220 Småhusenhet, bebyggd.
 
Det låte ju som en tänkbar lösning… Går det att ge sig på en gissning vad det skulle kosta med en sån reglering?
 
Jag kan inte i alla fall. Men det lär bero rätt mycket på hur väl inmätt lantbruksfastigheten är till att börja med, om ägandet av vägen måste utredas, om marken redan är ett avskilt skifte eller om det måste till nya mätpunkter osv.
 
Bluetail Bluetail skrev:
Hej alla!

Jag och min fru äger en villafastighet som på bilden heter 13 ( ca 1500 kvm). Till vänster om fastigheten ligger en privat liten väg. På andra sidan vägen har mina föräldrar en bit åkermark som är ca 4500 kvm stor till sin jordbruksfastighet. På den marken finns en carport som egentligen står på ofri grund då det är jag som äger den och har byggt den (tillsammans med min far).

Vi har nu "fått" marken av mina föräldrar men hur går man vidare härifrån?

Jag vill på nåt sätt ta över ägandet på den här åkermarken men har förstått att det är lite knepigt då jag äger en villafastighet medans marken tillhör en jordbruksfastighet.
[bild]

Hur går man bäst till väga här tänker ni?
Precis som Nötegårdsgubben är inne på är cirka en halv hektar en eventuellt problematisk areal, men det beror helt på hur strikt den förrättningslantmätare som handlägger ditt ärende är och hur pass kinkig länsstyrelsen är när det kommer till jordbruksmark i den del av landet där du är bosatt.

Spontant ser jag två problem med att lägga marken till en (renodlad) bostadsfastighet:
1) Vägen skär av området, som regel är det inte så bra att ha vägar för allmän trafik som går över bostadsfastigheter. Det kan således bli problem med lämplighetsprövningen, jämför med 3:1 FBL.
2) Arealen, totalt skulle eran fastighet omfatta 6000 kvm vilket är en ganska stor bostadsfastighet (förarbetet till fastighetsbildningslagen talar om att en bostadsfastighet inte behöver vara större än cirka 2500 kvm), men praxis genom åren har gått mer och mer mot att utanför planlagt område är lantmäteriet (kan eventuellt lite variera mellan statligt och kommunalt LM) mer och mer tillåtande mot större bostadsfastigheter. En strikt förrättningslantmätare kan alltså tycka att arealen är för stor och att regleringen därför strider mot 3:1 FBL.
Min gissning är att punkt 1) kommer vålla mer huvudbry än punkt 2).

Att istället yrka på en utökad bostadsfastighet med kombinerat ändamål (hästgård) är en annan lösning för att skapa större bostadsfastigheter. Två vanliga kombinerade ändamål är vedbrand och djurhållning eller någon typ av mindre odling. Fastigheten är fortfarande en bostadsfastighet, men med det kombinerade ändamålet kan betydligt mycket större arealer (flera hektar) läggas till en bostads fastighet. Det kombinerade ändamålet ska dock ha någon typ av realistisk möjlighet att genomföras. Att hitta någon typ av odling eller djurhållning som kan utövas på 4500 kvm kan bli en utmaning, och där i ligger problemet att gå på "hästgårdsalternativet".

Som ett bonusproblem kan också länsstyrelsen motsätta sig och eventuellt överklaga förrättningen om dom anser att det är olämpligt att jordbruksmark läggs till en bostadsfastighet.
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ni ansöker om fastighetsreglering hos Lantmäteriet med gåvobrevet som fångeshandling. Finns e-tjänst på lantmateriet.se .
Det är Lantmäteriet som är allsmäktiga i frågan om det här kan genomföras eller ej.
När det kommer till jordbruksmark kan det också tilläggas att länsstyrelsen kan ha ett finger med i spelet.

Bluetail Bluetail skrev:
Det låte ju som en tänkbar lösning… Går det att ge sig på en gissning vad det skulle kosta med en sån reglering?
Enligt LM själva kan du i ett vanligt fall räkna med kostnader någon stans mellan 50 000 - 100 000 kronor. I mer komplicerade fall kan det bli dyrare än så, se länk:
https://www.lantmateriet.se/sv/fast...eller-dela/vad-kommer-det-att-kosta/#anchor-1

Handlar det bara om att säkra rätten till carporten är det ett långt billigare alternativ att du och ägaren till fastigheten du har carporten på (som jag förstod det dina föräldrar) skriver ett avtalsservitut. Det kostar kring tusenlappen att få registrerat och kommer mest troligt godkännas avseende ändamålets lämplighet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Tack för era svar! Har varit inne på att skriva ett avtalsservitut men hade en känsla som inte gick bort att det i slutändan vore bättre att äga marken.
Tänkte till exempel på min gårds värde om jag skulle behöva låna mer pengar vid renovering eller tillbyggnad eller så...
Mitt hus ökar väl inte i värde för att jag nyttjar en carport som står på ofri grund även om jag skriver ett avtalsservitut?

Men utifrån era kloka tankar känns det lite huvudlöst att bara chansa på en förrättning som oavsett utgång kommer att kosta en slant...
 
Bluetail Bluetail skrev:
Tack för era svar! Har varit inne på att skriva ett avtalsservitut men hade en känsla som inte gick bort att det i slutändan vore bättre att äga marken.
Tänkte till exempel på min gårds värde om jag skulle behöva låna mer pengar vid renovering eller tillbyggnad eller så...
Mitt hus ökar väl inte i värde för att jag nyttjar en carport som står på ofri grund även om jag skriver ett avtalsservitut?
Ja din fastighets värde lär kunna öka om marken läggs till den och det saker du tar upp ska så att säga vägas i ena vågskålen, förrättningskostnaderna i den andra. Ytterst är det din avvägning att göra och att ha en större bostadsfastighet har flera fördelar, men låt inte carportens placering bli det som avgör, för just den biten kan du lösa relativt enkelt, billigt och smidigt :)
Bluetail Bluetail skrev:
Men utifrån era kloka tankar känns det lite huvudlöst att bara chansa på en förrättning som oavsett utgång kommer att kosta en slant...
Det ska inte heller beskrivas som en omöjlighet att få till, men det är inte klockrent så att säga och eftersom det står en del tusenlappar på spel tänkte jag att det är en fördel om du känner till eventuella problem innan du skickar in ansökan. Men har du lite pengar över kan det nog vara värt att försöka, jag menar du skulle ju utöka din fastighets areal ordentligt om det gick vägen.

Ställer Lantmäteriet in förrättningen kommer du ändå få betala, men betydligt mindre. Det finns gott om exempel ute i landet på fastigheter som ser ut som din skulle göra (d.v.s. en väg går igenom den), men då är det ofta så att gården är det som är kvar efter regleringar och avstyckningar, att ombilda en fastighet idag så att den "klyvs" av en väg är ovanligare, dock inte något som aldrig någonsin skett. Det är alltid en bedömning från fall till fall som görs av olika handläggare landet runt, där praxis kan variera över tid.
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Bra tankar... Ska luska lite mer kring vägen. Den har flyttats tidigare ser jag när jag kikar på gamla ortofoton från 60- och 70-talet... Om ingen äger den så skulle man kanske helt sonika bara dra om den så den går bakom carporten 🧐😎
Men så får man kanske inte göra...

Ett annat scenario är att stycka loss marken i en egen fastighetsbeteckning. Det ökar ju inte värdet på min nuvarande fastighet men det kan väl vara bra längre fram när det blir tal om generationsskifte och jag vill behålla lite av den skog som ingår i jordbruksfastigheten. Om det går förstås....

Suck att allt ska vara så krångligt...
 
Claes Sörmland
Bluetail Bluetail skrev:
Bra tankar... Ska luska lite mer kring vägen. Den har flyttats tidigare ser jag när jag kikar på gamla ortofoton från 60- och 70-talet... Om ingen äger den så skulle man kanske helt sonika bara dra om den så den går bakom carporten 🧐😎
Men så får man kanske inte göra...
Äger man en enskild väg så får man dra om den, gräva bort den eller vad man nu vill.

Men om andra fastigheter har servitut på vägen och någon annan kanske äger väganläggningen (gruset, dikena trummorna o s v) som lös egendom så har man ju inte full frihet att agera. Man får ju som ägare av en fastighet med ett servitut på inte begränsa härskande fastighets rättigheter. Och ska man bli av med en väganläggning i form av lös egendom så är ska ju detta lösas med anläggningens ägare.

Inte sällan är ju dessutom gamla vägar på landet samfällda mellan olika fastigheter och där tiden har gjort att ofta är rätt oklart för vilka fastigheter den är samfälld. Kräver en hel del arkivgrävning för att reda ut.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.