Jag och min bror köpte ett hus som vi ett tag haft tillsammans som stuga. Mitt intresse i stugsn ät betydligt större och vi har planerat att jag skall köpa ut honom.

Skulle önska om ngn vill hjälpa oss reda ut vilka kostnader som tillkommer utöver själva försäljningspriset. Huset ligger utanför civilisationen och utan någon större prisuppgång så vi bestämde att jag löser ut honom för vad vi köpte huset för. Det är jag som stått för kostnaderna så han tyckte ddr var sjysst att bjuda på en eventuell prisuppgång.

I rubda slängar köpte vi för 1 miljon. Och jag köper nu hans del för 500000 kr. Detta ger då ingen beskattning på köpsumman?

Men vad tillkommer i kostnad utöver de 500000 kronorna för min del?

Tack!
 
B Björn.F. skrev:
Men vad tillkommer i kostnad utöver de 500000 kronorna för min del?
Det tillkommer ju kostnad för en ny lagfart.
Men välkommen till Bygga Hus-forumet Björn!
 
Är det enbart den kostnaden som tillkommer? Är det hel eller halv lagfart? Kanske en dum fråga. Men jag tänker att jag redan ägen hälften av stugan.

Inga andra skatter eller kostnader?

Tack så myclet för välkomnandet!
 
Det blir lagfartskostnad baserad på den summa du köper för. Din halva som du redan har påverkar inte lagfartskostnaden.

Men om du måste låna för att köpa ut honom, och det inte redan finns pantbrev som täcker upp till den nivå fastigheten nu blir belånad för, så får du även en kostnad för pantbreven.

Lagfartsavgiften är 1,5% av köpesumman, pantbrev kostar 2% av det belopp du vill ha nya pantbrev för.
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.