Hej

Kommer ev. att köpa en BRF inom en snar framtid av en privatperson, inte genom mäklare alltså

Har varit och tittat och det såg helt ok ut, badrummet renoverat för 20år sen (men är ju själv plattsättare så det är ingen fara) mattan satt fast runt brunnen och lgh är på bottenvåningen så jag ser det som ytterst liten risk i det badrummet (murade väggar)

Vad mer bör man tänka på och kolla upp? Har ingen som helst erfarenhet av BRF då jag köpte hus när jag var 19år...

Hur skriver man köpe kontrakt? Vart ska det skickas?

Hjälp mig :) då det är lite bråttom... tänkte ringa och slå till idag (måndag)
 
Köpekontrakt kan ju alltid banken hjälpa till med. Det borde annars finnas färdiga mallar att ladda ner någonstans?
 
Du behöver tillstånd från föreningen för att få köpa, det är något som mäklaren fixar normalt sett. Lite av en formalitet men det är en förutsättning för att köpet ska gå igenom (eller iaf för att du ska få flytta in).
 
Hej

Köpekontrakt kan säkert banken hjälpa till med som bonnier skriver.
Kontraktet i sig är banken och föreningen intresserade av, så fyra exemplar. Du som köper brukar behöva bli godkänd av föreningen innan köp går igenom. Brukar stå i kontrakt att det är ett krav. Säkerhet främst för köparen, så man bara köper om man blir godkänd.
Ska även stå köpeskilling då det behövs av flera olika anledningar från föreningen och banken.
 
Du bör titta på själva föreningen, läs årsredovisningen. Ring ordföranden och fråga om planer på renovering, hur h*n bedömmer att utvecklingen blir för månadsavgiften.

Du skall också kontrollera att säljaren faktiskt äger bostadsrätten, och om där finns ev. fler delägare.

Det finns standard köpekontrakt, kolla även det med ordf. Om det är en HSB förening så har de standardkontrakt som de vill att man använder.

Fråga hur överlåtelser brukar gå till.

När du köper en bostadsrätt så skall du beviljas medlemsskap i föreningen, skulle du av ngn. anledning vägras medlemskap så backas affären, den har då aldrig ägt rum. Föreningen är enl. lag skyldig att bevilja en köpare medlemsskap utom i några få situationer, det handlar framförallt om att du skall köpa bostadsrätten i avsikt att använda den som bostad åt dig själv.

Men kolla med ordf. hur det går till att ansöka om medlemsskap, det varierar lite från förening till förening.

Mina erfarenheter är lite gamla idag. Jag bodde i bostadsrätt från 1984 - 91, var ordförande i föreningen de sista 3 åren. Jag förvånades alltid av hur få det var som frågade oss i styrelsen inför ett köp. Föreningen var stor, vi hade över 100 överlåtelser per år, och det var under mina 3 år som ordf. färre än 10 köpare som tog kontakt.

Någon gång före tillträdet måste du också ta reda på vilka lån säljaren har med bostadsrätten som säkerhet (finns ett register hos föreningen, fungerar istället för lagfart/inteckningar), och säkerställa att dessa lån verkligen slutbetalas när du köper. Du bör vid tillträdet också få se en av låneinstitutet skriven slutavräkning på resp. lån. Så att du kan se att lånen verkligen försvinner. Om du själv lånar brukar din bank hålla viss koll på det också (men fråga din bank om vad de gör och vad du bör göra).

Det där med föreningens ekonomi.

När jag löpte min lägenhet 1984, så insåg jag inte att årsredovisningen visade att föreningen hade en negativ likviditet på 4 milj, dvs föreningens checkräkning stod på minus 4 milj. Årsomsättningen var 9 milj.

Skälet var att föreningen hårdnackat hade vägrat höja avgifterna, samtidigt hade man lagt om taket på 3 av 5 fastigheter (där tog pengarna slut), ca 7000 kvm tegeltak, och ca 2000 kvm plåtdetaljer. Och man hade installerat en sopsugsanläggning för 10 milj (styrelsen med medelålder på 75 år, hade motiverat att det var en så bra affär med sopsugen för det sänkte sophanteringskostanden med 100 000 per år, intressant investeringskalkyl...). När jag tillträdde som ordf, 1988 så hade vi årliga underhållskostnader på sopsugen på över 200 000.

När jag köpte så hade just pensionärsstyrelsen kuppats bort med ganska hårdföra metoder, och sanering av ekonomin inletts. När jag tillträdde som ordförande -88 (ekonomin var då väldigt god) var föreningen på väg att påbörja ett stambyte, utan att veta vad notan skulle bli, eller hur lång tid det skulle ta. Det visade sig att det skulle ta minst 6 år och kosta 300 - 350 milj. Vi sparkade ut proj. ledaren från HSB och började om med förprojektering, stambytet startades 1991 och var klart 92, till en kostnad på 75 milj. Det byggdes ett badrum var 4e timme under ett år.
 
hempularen: det är en HSB förening, hur hittar man ordföranden i föreningen då?
ska få årsredovisningen mailad av säljaren

Är bonusbarnet som ska ha lgh då hon flyttar för gymnasiestudier till hösten, men det bör väl inte vara några problem?
 
nino skrev:
Är bonusbarnet som ska ha lgh då hon flyttar för gymnasiestudier till hösten, men det bör väl inte vara några problem?
Jo, det kan det faktiskt vara! Jag har för mig att min gamla förening bråkade om ett sådant fall vid ett tillfälle.
 
Det skall stå i redovisningen, och det brukar finnas en skylt med kontaktinformation i trappuppgången. Annars finns det garanterat kontaktinfo till HSBs förvaltningskontor, och de skall kunna ge dig namn och telefon till ordf. Ta gärna konstaktifo till flera av styrelsemedamöterna, det är ju inte säkert att ordf. är tillgänglig just nu.

Du kan säkert få informationen om du ringer till HSB i ditt län (eller vilken indelning de har numera), då skall du helst ha namnet på föreningen, men de kan nog få fram det om du har en address.

Om du pratar med förvaltningskontoret så kan de säkert svara på de praktiska frågorna om kontrakt, medlemansökan lån osv. De handlägger oftast det, möjligt att de kan ge dig redovisningen snabbare också. Vår förening var så stor att vi höll oss med eget förvaltningskontor, och sålde förvaltningstjänster till flera mindre närliggande föreningar, så våra rutiner skiljde sig en del från "vanlig HSB standard".
 
google löste det, pratade med vice värden och det var inga problem att hon bor där.

bör man läsa redovisningen innan man lägger ett bud?
inga höjningar planerade, inga större renoveringar på gång.

medlemsskap verkade vara en kreditkoll, då bör man väl bli ok om man inte har några bet.anmärkningar?
 
Precis som injonil skriver så kan det vara problem med att du skall köpa till barnet.

Strikt formellt så är det inte OK enl. standardstadgarna. Men det brukar godkännas iallafall.

En bostadsrättsförening har en ändamålsparagraf i stadgarna som ungefär lyder: "Föreningens ändamål är att tillhandahålla bostäder till sina medlemmar". Det kan låta enkelt och "flummigt" men det styr väldigt mycket av tänket i olika föreningsfrågor.

Det innebär att man får inte hyra ut sin lägenhet i andra hand. För då tillhandahåller man ju bostad åt någon som inte är medlem i föreningen, vilket inte stämmer med paragrafen. Andrahnadsuthyrning godkänns ändå i vissa tillfälliga fall.

Det innebär att en firma (juridisk person)får inte köpa en bostadsrätt, föär en juridisk person kan inte använda den som bostad åt sig själv (annat än i abstrakt mening).

Det innebär strikt tolkat att man får inte ha en bostadsrätt som övernattningsbostad.

Det innebär att en bostadsrätt får inte vara fjälllägenhet med organiserad uthyrning, eller annan typ av feriebostad.

Nu vet vi att det finns massor av fjällstugor som är bostadsrätter och där uthyrningsverksamheten tom. organiseras av föreningen i många fall. Det finns gott om föreningar som tillåter helt fri andrahandsuthyrning, och ger blanka f...n i om medlemmen är ett aktiebolag.

När det gäller stugorna så antar jag att man lköst det med ngn. form av alternativ formulering av änamålsparagrafen, när det gäller föreningar som har full frihet med andrahandsuthyrning osv. Så tror jag att det mer handlar om styrelser som ser mer till kortsiktiga värdökningar åt medlemmarna än till att följa stadgarna. Men det finns en risk med brotten mot ändamålsparagrafen, det finns en risk att föreningen mister sin status som bostadsrättsförening, och blir en s.k "oren" förening. Den blir då skatterättsligt ett handelsbolag, och medlemmarna kommer att beskattas för verksamheten.Det ger även tveksamheter hos bankerna vid belåning, du lånar ju då plötsligt till att köpa in dig i ett bolag, inte till en bostad.
 
Ja, tom kreditkollen har de egentligen inte rätt att göra.

Många föreningar gör det och hävdar att de har rätt att neka medlemskap om man har kreditanmärkningar. Men föreningen har inte rätt att neka medlemsskap pga. betalningsanmärkningar. I normalfallet.

Föreningen har rätt att ha en säkerhet för sin avgift, och om man slutar betala och är duktig på att undvika delgivning osv, så kan man lyckas bli skyldig typ två års avgifter, men lägenheten är oftast värd mycket mer än så, och föreningen har högsta prioritet vid en exekutiv försäljning, banker och tom skatteverket får vänta på sina pengar tills föreningen har fått ut sitt. Så det finns oftast säkerhet för alla tänkbara skulder till föreningen, därmed har de inte rätt att ta en kreditfråga.
 
så då var det ett muntligt avtalat att jag köper lägenheten :)
handpeng betalas imorgon och papper skrivs i slutet av månaden.

Hur är det med energideklaration? behöver det göras på lgh? såg att det satt en lapp om energideklartion i trapphuset så den är iaf gjord av huset, men behövs det på själva lgh?
 
nino skrev:
Hur är det med energideklaration? behöver det göras på lgh?
Nej.
 
injonil skrev:
Jo, det kan det faktiskt vara! Jag har för mig att min gamla förening bråkade om ett sådant fall vid ett tillfälle.
En lösning på detta är att barnet får gå in som 10% delägare vid köpet. Detta gjorde familjen som köpte vår lägenhet i höstas. :)
 
enl. Vice värden så var det inget problem att hon bodde där så jag får lita på hans ord
så länge och ta upp det igen när vi skriver papperen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.