Hej. Jag är på jakt efter planhyvlad furu i större dimensioner än vad jag har hittat på de stor byggvaruhusen. Framförallt 195x21 men gärna upp 300x21. Går det att få tag i över huvud taget? Eller får jag krypa till korset och köpa limmfogsskivor?
 
Det finns, men du får höra med mindre, lokala sågar.
Själv har jag t.ex. en gång åkt ut till Ekerö för att få tag på en furuplanka/bjälke på 5000x200x75 som ny kölstock till en båt.
 
Inte jättevanligt.. kräver stora dimensioner på stocken för att få ut en "vettig mängd" färdigsågat virke..
 
Berätta var i landet du bor, så kan du få tips på sågar som säljer.
 
Jag bor i Göteborg och Falkenberg, så var som däremellan.
 
Erik Bengtsson1 Erik Bengtsson1 skrev:
Hej. Jag är på jakt efter planhyvlad furu i större dimensioner än vad jag har hittat på de stor byggvaruhusen. Framförallt 195x21 men gärna upp 300x21. Går det att få tag i över huvud taget? Eller får jag krypa till korset och köpa limmfogsskivor?
Du kan köpa massiva breda golvplankor upp till 300 mm. Kolla på de olika golvtillverkarna så hittar du breda plank.
 
Sånt där virke har jag i lager men du är långt borta.
Vi brukar såga okantade furubräder så breda som de kommer ur stocken och så får man ju kanta upp dem till vad man vill ha. Ett bra sätt att få ut mesta möjliga ur en stock men det är inget som passar storsågverkens effektivitetstänkande.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.