Hjälp mig reda ut följande,

en person står som ägare för ett företag som i sin tur äger en fastighet, fastigheten har inteckning på 800.000 :- och eftersom företaget äger fastigheten måste det ju vara företaget som är juridisk person, dvs. står på lånet (ett AB).

personen erbjuder mig att köpa fastigheten för inteckningsbeloppet, citat: "jag vill bara bli av med det... "

låt oss då säga att jag är intresserad av hans förslag, behöver jag då betala 800.000 :- eller kan jag köpa företaget av honom för valfritt belopp och då få fastigheten (med lån) på köpet?

galen fråga kanske, men mycket intressant att få veta möjligheterna.
 
Ja, du kan ge ett mindre pris för bolaget.

Tänk på att bolaget redan ligger 800.000 minus.(= lånet som någon gång måste betalas tillbaks)

Om det då finns en fastighet i boet som värderas till tex 900.000 så kan du betala 100.000 för bolaget.
Om fastigheten är värd tex 700.000 (=mindre än belåningen) så blir du lurad på 100.000 även om du ger 1 kr för bolaget.
Obs att fastighets försäljningar i bolag som säljs till någon som inte samtidigt köper bolaget beskattas högre än om du ägt samma fastighet privat. Det säkert därför som säljaren gärna vill sälja hela bolaget inkl. fastigheten.
Men se upp!
Bolaget kan ha andra skulder och åtagande utöver fastigheten. Undersök noga;)
Fördelen med att köpa själva bolaget är att du slipper lagfartskostnader. Fastigheten byter ju inte ägare, det är fortfarande samma juridiska person som äger fastigheten
 
Redigerat:
Tack för svaret, ska kolla upp detta. Han ville ha besked, för annars skulle han gå till mäklaren, han ville som sagt "bara bli av med det... "

Ser man till den redovisning som finns tillgänglig via nätet har företaget aldrig gått med vinst, tillgångarna står som mer än inteckningen på 800.000 :- men även de korta- samt långa skulderna som är på drygt 1.000.000 :-
 
Anläggningstillgångar är på drygt 1.000.000
 
Om man menar anläggningstillgångar = fastigheten så måste fastigheten värderas till 1 mille av oberoende värderingsman annars stämmer inte bokföringen.
Eller rättare sagt du måste nog ha en ekonomikunnig att granska bokföringen noga.
 
Redigerat:
Se också upp med gjorda avskrivningar på fastigheten. Vid en försäljning måste dom återföras till beskattning.
 
Så mitt 1 kr köp kan bli galet, känns som om att jag får kontakta en ekonom och kolla igenom allt noga så man inte står där med skägget i brevlådan.

Det vill jag inte :p Stå med skägget i brevlådan alltså ;)

Därför laddade jag ner senaste räkneskapsåret och har försökt sammanfatta det enligt följande,

Räkneskapsåret 2012

förlust - 80.000
aktieägartillskott 60.000
årets förlust -60.000
- 80.000

behandlas så att i ny räkning överföres - 80.000

bundet kapital 130.000
fritt eget (aktieägar) 90.000

långfristiga skulder
skulder till kreditinstituet 550.000
kortfristiga skulder 570.000

ställda säkerhet
företagsinteckning 300.000
fastighetsinteckning 550.000

ansvarsförbindelser inga

avskrivningar 2%
utgående ackumulerande avskrivningar -160.000
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.