Är det några skillnader på kakel som man köper dyrt hos kakel/murarfirmor och det billiga man kan hitta på stormarknader/byggvaruhus/kringresande försäljare?
Ska ha kakel och klinkers i bad, kök och tvätt vågar man köpa det billiga eller kommer jag att få ångra mej?
 
Nä, det stämmer. Priset verkar mest bero på vad som finns lagerfört...och naturligtvis design.
 
Många billiga klinker och kakel är uppbyggda på en billig "kärna" i enklare, billigare material. Detta kan göra att de spricker lättare. Jämför med laminatgolv och riktig parkett, laminatet vill se ut som parkett men når inte riktigt ända fram.
 
Vår plattsättare var av åsikten att likheten från platta till platta med avseende på storlek var sämre hos billigare klinker/kakel vilket leder till att en seriös plattsättare får stå och välja ut lämpliga plattor för att få snygga våg och lodlinjer. Vad den oseriöse gör kan ni ju säkert föreställa er... ;D
 
Vi var inne på Krauta och vandrade förbi kakelavdelningen.

Då insåg jag plötsligt att; Nu har jag sett allt!
Kakelplattor där mönstret var rastertryckt. Det såg oerhört fult ut, i.o.f.s. var mönstret och färgen bra. Men trycket... Suck!

Behöver jag nämna att dessa plattor tillhörde de billigare.

Nej, jag håller mig till devisen; "Antingen är det billigt, eller så är det bra"
 
...å andra sidan är mycket av Höganäs kakel också rastertryckt (ser typ screentryckt ut). Asfult och trots det dyrt (iallafall mycket dyrare än typ K-Rauta).

P.S. Jag har både K-Rauta och Höganäs men inte "rastertryckta" varianter!!! D.S.
 
Tittade lite närmare på en variant som vi förmodligen kommer att välja, den ser faktiskt ut att vara rastertryckt.
Syns bara när man tittar väldigt närgånget och det händer förmodligen inte så ofta. Har det någon egentlig betydelse?

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.