Vi har en ganska stor tomt på landet. Tanken var att fylla på med en del träd och buskar. Då siktar vi på växter som ger någon typ av frukt. Ska man köpa många träd i de vanliga plantskolorns blir det dyrt. Jag har hittat http://www.vitaflora.lt/en/ men den sidan verkar det inte hänt något på sedan förra året, så frågan är om det finns någon verksamhet. Är det någon som känner till någon liknade plantskola?
 
Hej!

Köp inte busk/träd från utlandet! Det kan vara samma art/sort som du handlar i Sverige men tål ändå inte svensktklimat. Det kom in en drös med syrener från Baltikum för många år sedan och de klarade sig inte.
Det var bland annat det som var startskottet för E-plante certifieringen.
läs om det på http://www.eplanta.com/index.asp?pagenr=10

Alla har inte lika erfarenhet som jag, men det finns enkla och billiga sätt att förskaffa sig med fruktgivade busk och träd. Jag antar att ni vill ha frukten själv. Annars kan du gräva upp massa smårönnar i skogen om du är intresserad av att ge fåglarna mat!

Vinbär/krusbärsbuskar/hallonbuskar finns väl på varje sommarstugstomt. Gräv upp en bit, går jättebra att dela på rötterna. Gräv sedan bara ner på den nya platsen. Vattna den nya gropen rejält! När du tror du vattnat klart har du inte ens gjort hälften brukar jag säga. Plantera på hösten, blir minst jobb då. Du kan plantera på sommaren/våren men det blir mer jobb och mindre chans att lyckas.

Vill du ha billiga frukträd brukar de reas ut på hösten, men se träd som något långsiktigt! Det tar flera år, beroende på art och sort för att ge frukt. Så vänta hellre ett år och köp ett fint träd, än ett mindre livsdugligt som är billigt. Du kommer tacka dig själv om 5-10år.

Annars är ympning kanske ett alternativ? På en seriösplantskola kan du be dem om att beställa in grundstammar för ympning, priset borde landa på runt 50kr grundstammen. Ympris kan du fixa själv, du vet de där långa vattenskotten som alltid sticker iväg och får äppelträdet att se ut som "hej kom och hjälp mig".

Ta vattenskotten lägg i kylen någon vecka sedan kan du foga samman grundstam och kvist.
Själv har jag fått gott resultat med endast eltejp, inget ympvax eller specialprodukter alltså.
Du har nu ett äppelträd för c.a 50kr. Kolla på Youtube.com finns massor av instruktionsvideos.

Vad jag minns från trädgårdsmästarskolan så klarar 9 av 10 äppelträd sig vid ympning, 5 av 10 päron, 1 av 10 körsbär (prunussläktet altså, inkluderar plommon,körsbär etc). Siffrorna är nog mer en fingervisning än exakt vetenskap.

Lycka till!

Patrik Lindh
Arboris Ek. För.
 
Nät det gäller äpple håller jag nog med dig. Det går nog att få tag i grundstammar ännu billigare. Jag ympade lite i våras med blandat resultat, men jag lärde mig nog en hel del. Det tar ytterligare något år, men det går att få de sorter man vill ha.

Visst har jag en del planer på flytta också, rönn är ett vackert träd som man lätt hittar, klarbär har jag rotskott på. Krusbär, vinbär, vindruvor mm funkar bra att föröka med sticklingar. Bigarråer tänkte jag ympa på frösådda körsbärsträd.

Det jag var ute efter var framför allt lite mer udda saker som jag inte har tillgång till. Valnöt, någon lite förädlad hassel. Persika, Kivi tex.
 
BirgitS
För att träffa på fler trädgårdsodlare än i det här forumet kan kanske forumet på Allt om trädgårds webbplats vara något.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.