Som vanligt när jag surfar runt på t ex hemnet funderar jag alltid på vad fördelarna med att köpa ett "begagnat" hus egentligen är.
Ofta är husen så oerhört fula framför allt inuti, att det skulle kosta skjortan att inreda dessa så som man vill ha dem.
Speciellt i mer attraktiva områden, t ex nära storstäder, är ju husen väldigt dyra, men det verkar inte bara vara tomtpriserna som påverkar huspriset - trots att det inte borde vara dyrare att bygga ett hus i närheten av en storstad än på landet.
Därför bör det väl, åtminstone i närheten av störstäder (även om tomtpriserna är något högre), löna sig ordentligt att bygga nytt?

Jag antar att jag åtminstone i detta forum inte är särskilt ensam om dessa åsikter... ;)
 
I storstadsområden så stämmer nog din teori, själv är jag övertygad att som det ser ut nu så kan man köpa en tomt, beställa ett inflyttningsfärdigt hus med totalentreprenad och sen sitta hemma och rulla tummarna och vips så har man ett hus som är värt mer än de pengar man lagt ner...
 
Som sagt, i storstäderna stämmer detta nog rätt bra. Men om man som vi bor i en midre stad, så tar det ganska många år innan produktionskostnaden motsvarar marknadsvärdet.

I vårt fall köpte vi istället ett begagnat hus (byggt 1970) på 128kvm plus 128kvm fullt inredd källare samt ett stort dubbelgarage och en trevlig, uppvuxen trädgård. Det betalade vi 1.000.050 för. Att komma upp i samma yta, stort garage och en färdig trädgård hade kostat MINST 2.500.000, om inte mer, trots att tomterna här ligger på "bara" ca. 300.000 inklusive alla avgifter.

Vi tyckte då att vi kan lägga ner en del pengar på renovering (det är bara ytskikt som vi tycker behöver bytas eg.) och sen få en hel del pengar över till annat än boende istället. Plus att om det "skulle hända något" så kan vi sälja hust med vinst (det har stigit en hel del bara sen vi skrev på för ett år sedan), istället för att riskera att gå back vid en eventuell försäljning.

Hade det gällt Stockholm och vi fått tag på en tomt för 300.000 hade situationen naturligtvis varit helt annorlunda!!!
 
En viktig fördel med begagnat kan vara läget ;). Dom bästa platser är oftast redan överbyggda och man utvisas till mindre byggvänliga utkanterna vid nybygge.
Man ska vara bered på överraskningar i gamla hus som kan kosta att reparera/renovera. Men å andra sidan kan man bli överraskad av kostnader för att bara gräva för en grund för nytt hus ;).
Vi ville ha begagnat och sökte efter ett gammal putsad tegelhus ( mindre chans för dyra fuktskador) med själ, med stor tomt , avskillt på landet men inte en herrgård med stallar och sånt. Helst skulle den vara byggd av en rik byggare som satsade på kvalitet ;). Helst skulle planlösningen vara perfekt så vi trivs med den på en gång utan att riva och ändra. Våra krav var klara. Det tog sin tid att hitta och nu bor vi i vår drömhus. Betalade 10tusen/m2 boyta men i priset ingår också 6000m2 parktomt, garage/verkstad, källare på 120m2 och lagom avstånd till civilisationen ;). Planlösning anno 1930, ingen fel på dränering, utmärkt isolering och 3-glas fönster till och med på kallvinden :surprised:.
Vi skulle inte ha råd med ett nybyggt hus av det kvalitet. Ska investera i nytt uppvärmningssystem och resten är bara kosmetiska förbättringar/justeringar som man brukar göra: måla väggar, byta vask, slippa golv osv. I ett nytt hus skulle vi kanske ändå ha liknande jobb: måla väggar, lägga golv, anlägga trädgård, montera kök.... som kanske skulle kännas mer stressigt med alla snabba beslut.
Om man inte hittar det man vill ha så kan man alltid bygga nytt ;). Det är mitt syn på och erfarenheter av att köpa begagnat ;)
gaia
 
Som jag läste i en bok om real estate investing: "Allt hamnar om Location, Location och Timing."
I etablerade områden i Stockholmsområden kan det löna sig mindre procentuellt sett att bygga hus. Det mesta av värdestegringen har redan tagits av tomtpriset. Kan man hitta en bra tomt i ett "Up&Coming"-område i Stockholm så har man ofta skapat sig ett större värde procentuellt sett.

mvh
David
 
Hej!
Vi resonerade som så att de begagnade hus vi ev. skulle kunna tänka oss att köpa kostar mellan 1,2-1,5 MSEK. Även om det begagnade huset man köper är relativt fräscht så vill man ändå göra om. Och badrum och kök kostar ju en del.... Så för våran del så har vi valt att bygga nytt (kommer att landa på ca 2MSEK) istället för att köpa begagnat för 1,3 MSEK och rusta för 300000 Kr. Vi tycker att om skillanden på nytt och ett bättre begagnat hus endast är 0,5MSEK så bygger vi hellre nytt och får interiören precis som vi vill. (Hade ekonomin tillåtit så hade vi förmodligen valt ett helt annat hus)....

/ Anna
 
Finansvalpen skrev:
och vips så har man ett hus som är värt mer än de pengar man lagt ner...
Vårt begagnade huset ökar i värdet i samma takt som alla nybyggda gör så jag tror inte att det är det som gör skillnaden mellan nytt och begagnat . Utom läget skall man ha en del inbyggd kvalitet i huset så det inte rasar i värdet när köksutrustningen blir för sliten och tapeter omoderna ;).
gaia
 
Tror att denna fråga sklijer sig för de som bor på landet och det som bor i stan=Stockholm. På landet köper man ett begagnat hus för mindre än vad en tomt kostar i Stockholm. Hittar du en tomt i Stockholm för mindre än 1'' kr så är det bara att gratulera. Samtidigt är det så att vill du arbeta och inte vill leva på de produktiva storstadsmänniskorna och tjäna anständigt med pengar så bör du bosätta dig i en storstad.
 
Samtidigt är det så att vill du arbeta och inte vill leva på de produktiva storstadsmänniskorna och tjäna anständigt med pengar så bör du bosätta dig i en storstad.
??? ??? ???
 
Sitter här och funderar på denna tråd och har bara en fråga jst nu, vad är kvadratmeterpriset när man bygger nytt?

Detta är mest för att stilla min nyfikenhet (sitter idag i ett begagnat hus, relativt nyinköpt).

Självklart förstår jag att det kan slå en hel del upp och ner beroende på vad man vill ha för golv osv osv, men ett ungerfär vore tevligt att veta :)
 
meskola skrev:
Sitter här och funderar på denna tråd och har bara en fråga jst nu, vad är kvadratmeterpriset när man bygger nytt?
jag gissar att priserna ligger på 10-15 tusen/m2 boyta. Det tillkommer mycket annat som grund, tomtpris, telefonledningar ,vatten-avlopp, garage och många andra avgifter utom huspriset som är bara en del av nybyggets pris.
Vi köpte begagnat så jag är inte så klok på nybygge ;) ....men mycket nöjd med köpet.
Vet bara att om man köper ett gammalt hus för att totalt göra om /totalrenvera så kan slutpriset bli högre än nybyggt :'(. Ett renoveringsobjekt skal vara bilig och ligga på en atraktiv tomt för att jag ska tycka att det är en bra husaffär. Vårat är ingadera och ingen stor renoveringsobjekt heller...
gaia
 
Sophia skrev:
Som sagt, i storstäderna stämmer detta nog rätt bra. Men om man som vi bor i en midre stad, så tar det ganska många år innan produktionskostnaden motsvarar marknadsvärdet.
Vårt begagnade hus centralt i en glesbyggdsstad: 225 kvm + källare, byggd 1920, högt i tak, opraktiskt men sanslöst charmigt. 575 tkr 1997. Marknadsvärdet idag efter bl a uppfräschning av några rum, bergvärme och bastu/relax kanske 800 tkr. Om vi så renoverar med 1,5 mkr kommer vi inte i närheten av vad huset skulle kosta att producera idag. Å andra sidan finns det ingen marknad för 2 miljonershur i vår stad! Vad jag vet så har det byggts en privatvilla på 2000-talet... Om vi alltså väljer att bo kvar i huset får vi en underbar villa till en minikostnad mot vad en ny skulle kosta - här.

 
Här kommer ytterligare en åsikt...

Vi resonerade som så att, vi inte skulle ha råd att köpa det vi ville ha på begagnatmarknaden.
Detta resulterade i att vi började leta tomt (inte helt lätt i sthlm visade det sig) Tomten kostade i vårt fall 1.125mkr, vi har byggt i lösvirke (kostnad kontra kvalitet gjorde det valet) för ca 11.000:-/m2 med ganska hög standard.
Vi har en värdering nu (vi är på plats) som är 1,3mkr över insats.
 
Andreas8 skrev:
Tomten kostade i vårt fall 1.125mkr, vi har byggt i lösvirke (kostnad kontra kvalitet gjorde det valet) för ca 11.000:-/m2 med ganska hög standard.
Vi har en värdering nu (vi är på plats) som är 1,3mkr över insats.
Bor vi på samma planet ??? ;D
 
Lillbjörn

var bor du/ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.