Hej!

jag har köpt ett hus med vattenburet värmesystem. Dock elpanna i dagsläget och jag har tänkt att komplettera med en vattenmantlad kamin. Problemet är att jag har noll koll på allt vad detta innebär. Har hittat en kamin på marketplace men jag vet liksom inte vilka frågor jag bör ställa till säljaren och jag har ingen kunnig i min närhet.
Dom ska ha 12500kr för den och då ingår 500 l ackumulatortank. Är storleken rimlig till mig och en tvååring? (Det är vi som ska bo i huset). Jag bifogar bilden på den kamin jag har i åtanke.
Mycket tacksam för alla inspel

hälsn anna
 
  • Insida av en vattenmantlad kamin med glödande ved och eld.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti en vattenmantlad kamin med glödande ved och flammande eld.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med kopparledningar och komponenter i ett pannrum, inklusive mätare och ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenmantlad kamin och tillhörande 500 l ackumulatortank till salu, visas i ett förrådsrum med synliga rör och teknisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem och ackumulatortank för vattenburet värmesystem i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med kopparledningar, cirkulationspump och en ackumulatortank.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd expansionstank kopplad ovanpå en grå ackumulatortank med kopparledningar i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Typskylt på en vattenmantlad kamin med tekniska specifikationer, varumärket ITALIANA CAMINI srl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termometer på rörledning med temperaturindikation nära en vattenmantlad kamin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Informationsetikett för en 500-liters vattenmantlad kamin från BORÖ PANNAN AB, tillverkningsår 1998.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart vattenmantlad kamin med glasfront och rökkanal, begagnad, mot vit vägg och trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenmantlad kamin med synliga askor och rör, på ett trägolv med genomskinligt skydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av annons för en vattenmantlad braskamin med beskriving av system och strålningsvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet (enligt mig) är att denna (liksom så många) ger alldeles för hög effekt till luften, det blir lätt olidligt varmt där den står. Går det att isolera lite under plåten så är det bra.
Hur många timmar 500l ack (ca30kWh) räcker beror dels på hur stort hus du har, dels på hur radiatorer är dimensionerade (ju större radiatorer dess bättre).
Med 10kW till vattnet så värmer du ack från säg 30-80C på ung 3timmar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Nu är jag ännu ingen expert på detta, men som jag förstått det så får man vanligtvis inte installera en äldre kamin. En nyinstallerad eldstad har sedan några år tillbaka ganska höga krav på effektivitet och hur mycket den får släppa ut. Detta behövs papper på som många äldre kaminer saknar, även om de i vissa fall ändå kan uppfylla kraven.
En nyinstallerad eldstad ska anmälas till kommunen, och har man då inte dessa papper så säger de nej. Men det beror kanske på sotaren i området också om denne kan tänka sig att se mellan fingrarna? Men som sagt är jag ny på detta, så om fler har att tillägga i frågan så år även jag intresserad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.