Hej
Vi tänkte köpa en bättre begagnad spis till vår sommarstuga. Den spisen som står där nu är från 1968 och har en "vanlig" stickpropp. Jag antar att det är 230V eftersom våra radiatorer är på 230V.
Hur ska vi tänka när vi köper en begagnad spis, vad jag förstår är de flesta på 400V och det går väl inte då?
Mvh Annika
 
Om spisen har vanlig stickpropp så antar jag att det rör sig om en bänkspis med två plattor varav bara den ena kan användas samtidigt med ugnen. Att koppla en fullstor spis till ett vanligt vägguttag är inte att rekommendera. Du kommer i så fall bara att kunna använda två plattor åt gången om inte proppen skall gå.

Troligen finns tre faser och 400 volt in i huset. Vad du bör göra är att ta dit en elektriker som kan sätta dit ett trefasuttag till spis. När det finns på plats kan du välja och vraka bland 400V-spisar. Det är inte alltid som det sitter någon stickkontakt på sladden till spisar. Därför är det möjligt att du behöver hjälp av elektrikern även för att koppla in spisen. Om du känner någon hobbyelektriker så kan även det duga.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.