Vi har ett hus från -79 där man bytte ytterdörr för cirka 10år sedan till en variant i typ HDF eller liknande material. Dörren börjar se tråkig ut och vi behöver antingen renovera den befintliga dörren eller byta ut den.

Vi skulle allra helst vilja ha en dörr av ek eller teak. Jag har blivit inspirerad av flertalet personer här på forumet som köpt beg dörrar och renoverat upp dem men är lite osäker runt säkerhetsklassning och u-värde om man gör en sådan manöver. Säg att vi köper en dörr från 70-talet och slipar/oljar. Hur pass mkt sämre u-värde får man och är det någon skillnad i säkerhetsklassning på äldre dörrar?

Tacksam för hjälp till en vilsen hemmapulare
 
U-värdet på dörren från 70-talet är dålig men det viktigaste är tätlistorna runt dörren. Jag har en kvalitetsdörr från 80-talet där dörrbladet känns kyligt inifrån men det största värmeförlusten kommer från drag igenom dåliga tätlistor. Listorna som finns i dörren är inpressade på ett sådant sätt att dom inte går att byta.
Säkerhetsklassning skiter jag i eftersom jag är inte nojig för inbrott.
För er i Stockholm finns nog inga dörrar som är klassade för handgranat.
 
P
Inget hus är ju tätare än den sämsta punkten och hur otätt ditt hus från -79 kan vara är rätt oklart här i tråden.

vissa hus från den tiden är väldigt dåliga isoleringsmässigt men har kanske dubbla hallar så det är två dörrar innan man är inne i huset. plöstligt är hur välisolerad ytterdörren är rätt ointressant i helheten när väggarna består av bräder och lite luftspalt och mer bräder.. vissa kan ju vara rejält tilläggsisolerade med nya fönster och plötstligt är dörren det sämsta i hela klimatskalet..

Många massiva trädörrar man hade förr var ju inte tänkta att sitta som enda dörr mellan inne och ute , då man ofta hade flera dörrar som höll värmen inne och kylan ute.. och många äldre dörrar när man väl sluta göra dom massiva så ligger det lite sån där "wellpapp" i dom

Tänker man köra med flera dörrar eller vill man bara ha en dörr så måste man ta valet där och sen fundera om huset i övrigt är tätt och välisolerat nog eller om alla dörrar och fönser eller rent av väggar och tak kanske läcker så mycket värme att dörren är marginell
 
Tack för era svar. Huset är rätt välisolerat för att vara från 70-talet. Har 3glas isolerfönster och förbrukar ca 12 000 kWh totalt med lvvp på 150+80kvm på 4 personer. Har ingen lust att öka husets förbrukning (mer än på marginalen) genom bytet 😊
 
P
Nyare dörrar är oftare betydligt bättre täthetsmässigt även om en gammal dörr kan vara rak och välgjord och rätt renoverad kan vara hyggligt tät så är det iaf min uppfattning att en ny dörr från en högkvalitets tillverkare är tätare och bättre isoleringsmässigt.

Lägger man sen till säkerhetsaspekten så är det återigen javisst man kan eftermontera och få på moderna låskistor och brytskydd osv på en gammal dörr men generellt så är en nyare dörr betydligt jobbigare att bryta sig in genom. Att få till bryt och lyft skydd osv på en gammal dörr är inte omöjligt men det krävs en del både i snickeri färdigheter och kunskap och det är rätt få som lyckas , men inte omöjligt..

Nej köp en ny kvalitetsdörr av känd tillverkare som gör dörrar för vårt klimat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.