Hej allihopa,

Har nyligen köpt en Morten BS350 som jag har försökt renovera för att använda i mitt snickeri. Har bytt lager, bladstyrning och annat fix men den sågar fortfarande extremt dåligt. Bandsågen kom med ett blad monterat så tänkte nu köpa ett nytt för att se om det hjälper.

Kollade runt lite efter vilken längd man ska köpa men har inte hittat några tydliga riktlinjer så tog och kapade det gamla bladet och la ut det för att mäta längden. Får det till strax under 2335 mm. Däremot har jag läst på nätet att BS350 ska var likgiltig i design till en Delta 14''. Deras blad ska tydligen vara 2375 mm långa?

Någon som har en Morten BS350 som vet vad som gäller, eller har ett bättre förslag på hur jag ska identifiera längd som passar?

Andra tips vid inköp av blad uppskattas också!
 
På min bandsåg så är längden instansad på typskylten el motsv. Kolla runt och leta efter skylten. Du kanske har samma typ av info där på din.
 
  • Gilla
WarraWarra
  • Laddar…
Jag kikade på en begagnad Morten BS350 som någon hävdade var identisk med Delta14".
Isåfall en helt annorlunda generation än de jag såg via Google. De var inte identiska.
Du bör kunna mäta distansen hjulcentrum -hjulcentrum och addera omkretsen på ett hjul
( egentligen 2 x 0,5 omkrets = 1 x 3,14 x diametern)
alltså 2 x sträckan mellan hjulen + omkretsen på ett hjul. = bandlängd.
 
  • Gilla
WarraWarra
  • Laddar…
H hyggabus skrev:
Jag kikade på en begagnad Morten BS350 som någon hävdade var identisk med Delta14".
Isåfall en helt annorlunda generation än de jag såg via Google. De var inte identiska.
Du bör kunna mäta distansen hjulcentrum -hjulcentrum och addera omkretsen på ett hjul
( egentligen 2 x 0,5 omkrets = 1 x 3,14 x diametern)
alltså 2 x sträckan mellan hjulen + omkretsen på ett hjul. = bandlängd.
Jo funderade på detta också. Ska testa det och se hur nära jag kommer det jag mätte upp på mitt gamla band.

Tack!
 
Jag har haft en sådan BS350 och körde med 2350 mm och det fungerade bra.
 
Du kan maila Henrik Tornås på bandsågblad.se och fråga honom om du vill vara säker. Förutom att sälja sågblad i valfri längd så har han väldigt bra koll på alla möjliga bandsågar och vad som passar. Du når honom på henrik@teamrix.se
 
  • Gilla
WarraWarra
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.